Funderar på en mindre planhyvel för snickerier som tex fönstersmyg, plank till bordskivor, detaljer till bokhyllor, fönsterbänkar med mera.

Finns en del att välja bland. Tex Makita 2012NB och Metabo DH 330.

Är dessa maskiner något att ha? Gör de sitt jobb bra?
 
Nån här som har använt en liten planhyvel som Makita 2012NB och testat hyvla tunnare virke stående på högkant tex en 28x145? Tippar brädan omkull eller hålls den stadigt genom valsen på hyveln?
 
Jag använder en makita 2012B och det är en bra planhyvel. Att mata in en singel bräda på högkant vet jag inte om jag ens skulle vill göra i en 5ggr så dyr maskin. Mata helst några stycken brädor på högkant så att de kan stödja varandra.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Är absolut ingen hyvel-expert men har en 2012nb. Den har funkat svinbra. Jag skulle inte försökt att hyvla enstaka kortsidor på breda bitar med den, men tar du flera i bunt tuggar den på utan att klaga.
Rikta/planhyvla kortsidor gör jag med bordssågen.
Jag har ingen rikthyvel, men med en enkel släde (smältlim och nåt rakt) så kommer man långt. Många videos på youtube om detta.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Är det något ni upplever som dåligt med Makitan? Jag har läst att det förekommit problem med matningen, att stycket slirar, nåt som ni upplevt?
 
Den är tung! Sen är det nog bara dåligt för mig som behöver häva upp den från golvet när den väl ska användas. Det är stabil maskin.
Spånstosen sitter ivägen om man vill fälla upp utmatningsbordet (ilandsproblem, 2 skruvar, bortmonterat).
Att träbiten inte matas(dvs matarrullen slirar) händer men det kan det göra på min Felder halvproffsmaskin också om friktion blir för stor mot underlaget (vax gör susen).
 
Tack för svar(y) Hur fungerar matningen? Är det samma hastighet oavsett hårdhet på träslaget? Har du varit med om att stycket blir lite vågigt i ytan efter hyvling, tex som de flesta granreglar är nu för tiden.
 
PeterFalun
bra hyvel Makitan, kört en i 10 år

matningen är bra men kan vara värt att hålla rent och polerat på "bordet"

lite snipe men lätt att justera bordet
 
Har också en makita. Brukar funka bra att köra på högkant iaf 40mm x 150mm provade nyligen. Har aldrig vaxat borden och rullarna slirar ofta mycket. Vad är det för vax man ska ha?
 
PeterFalun
T Turee skrev:
Har också en makita. Brukar funka bra att köra på högkant iaf 40mm x 150mm provade nyligen. Har aldrig vaxat borden och rullarna slirar ofta mycket. Vad är det för vax man ska ha?
brukar torka av borden med parafinolja
 
  • Gilla
Turee
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
brukar torka av borden med parafinolja
Det ska jag testa, kul med något man har hemma.
 
Stearinstumpar funkar också. Jag har något specialmedel som heter silbergleit (tror jag).
 
Oj vilken skillnad! Nu glider virket fint. Testade att köra en 140*18mm på högkant blev inte helt 90°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.