Marike
Vi har en ca 40 år gammal Järnek, träd. Den har i år blivit angripen av något som gör att den tappar blad. Någon som vet vad det kan vara och hur man löser problemet?
På sista bilden finns något som sticker ut från bladet, tyvärr kunde jag inte utröna vad det är, det var så litet att det bara försvann när jag pillade på det.
Järnekblad med skada och missfärgningar, tecken på bladangrepp, på blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult Järnekblad med bruna fläckar och en upphöjd skada som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Järneksblad med små mörka prickar som kan vara tecken på skadeangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett blad av Järnek med en liten utväxt, möjlig skadegörare eller sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marike
Det är exakt så! Tack! Vet du om den kan angripa andra växter?
 
Ja, det gör den men inte generellt så om man har den i trädgården betyder det inte att vilka växter som helst blir angripna. Jag vet att den går på stjärnflocka och bolltistel.
 
Marike
Ok, tack igen.
 
Marike
Vad gör jag nu? Blir man någonsin fri från den där flugan? Löven faller gula till marken, det är ingen trevlig syn. Röster har höjts för att jag ska såga ner det, jag vill inte, jag är inte skrockfull, tycker bara det är en trevlig solitär när den slipper angrepp.
Nya blad växer ut men det är väl bara en tidsfråga tills de också är angripna. Trädet är ca 40+ år gammalt, ca 4meter högt. Är järnek rödlistad även om den står i en trädgård? Känner mig ensam i frågan, det är jag och järneken mot alla, dåliga odds, med tanke på att jag är gammal och eken är sjuk.
 
Jag förstår vad du säger :( en del växter får en känslomässig betydelse i våra liv. Jag förlorade min stora paraplymagnolia i fjol, den klarade inte av stressen med flera års extrem torka och i juni i fjol dog den på bara en vecka efter att den kämpat länge och väl. De enorma bladen la sig som en sorgsen brun matta under trädet som förlorat sitt liv.

Det finns biologisk bekämpning mot minerarflugan men det vet du säkert redan. Jag skulle i alla fall testa även om trädet är så högt så man inte når alla blad. För varje larv som bekämpas blir det en skadegörare mindre.

https://bionema.se/info/minerarflugor/
 
Marike
Blir nog fällning, tyvärr. Ser nu vitsen med lövfällande träd. Använda Nemasys blir nog bara ett misslyckande ute i det fria och merparten blad är redan angripna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.