Har ett pågående badrum på väg och en firma lade klinker och golvbrunn. Det är i källaren med betongplatta, golvvärme (quicknet), flytspackel, fix och klinker. Går det plocka upp golvbrunnen och sänka den lite till så den hamnar under klinkerkanten? Tänkte om jag bilar försiktigt och lägger en ny golvbrunn eller finns det risk att jag skadar något ?

Tack på förhand
 
Det låter helt galet att golvbrunnen skulle vara högre än klinkern. Är det klinkersramen du menar?
 
Ja, lite bilder på detta skulle hjälpa.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, lite bilder på detta skulle hjälpa.
Kan lösa bilder imorgon bitti tidigast

R RobZombie skrev:
Det låter helt galet att golvbrunnen skulle vara högre än klinkern. Är det klinkersramen du menar?
Ja klinkerramen är något högre på 2 sidor vill ju helst ha ned den under klinkerplattorna
 
kulle
Om en firma har gjort detta så ska ju inte du börja rätta till det, firman får komma tillbaks och åtgärda helt utan kostnad.
 
kulle kulle skrev:
Om en firma har gjort detta så ska ju inte du börja rätta till det, firman får komma tillbaks och åtgärda helt utan kostnad.
Han erbjöd att ta det svart så jag körde på de så finns inget bindande kontrakt.

Här är några bilder Närbild på golvbrunn med ansluten flexibel slang på grå klinker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av golvinstallation med en synlig golvbrunn och flexibel avloppsslang på ett våtrumsmembran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av klinkergolv med synliga spackelrester och en golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är problemet då? Och vad är slangen för något? Ska den ligga sådär?
 
Ser inte heller vad du menar ligger högt, är det runda locket? I så fall så böj det försiktigt över knät.
Brunnen är väl gjuten i plattan o då är det ett djävulskt jobb map på nyttan att flytta den, med risk att skada värmen.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är problemet då? Och vad är slangen för något? Ska den ligga sådär?
Den fyrkantiga ramen är på 2 ställen högre än klinkern. Mitten går ju att trycka ned mer men har idag tvättmaskinen på andra sidan väggen så drar avloppet där tillfälligt. Först kommer jag ha ett badkar stå där så ungarna kan bada men när de blir äldre blir det en duschhörna så jag funderar på om de 2 ställena där blir ett problem att ramen är högre än plattorna.
 
På bilderna ser man inte att den är högre.
Själva brunnen ligger väll i fallet också så den totalt sett är lägre än övriga golvet?
 
T TheGame skrev:
På bilderna ser man inte att den är högre.
Själva brunnen ligger väll i fallet också så den totalt sett är lägre än övriga golvet?
Ja det är fall emot brunnen men just det att ramen är 2-3 mm högre än plattorna på 2 sidor stör mig lite men det klart sålänge fallet är emot brunn så är det säkert inget problem
 
L Linkan90 skrev:
Ja det är fall emot brunnen men just det att ramen är 2-3 mm högre än plattorna på 2 sidor stör mig lite men det klart sålänge fallet är emot brunn så är det säkert inget problem
Är det så kan det säkert bli en liten vattensamling där, men inget fara om allt är rätt i övrigt.
Kommer torka endå.
 
L Linkan90 skrev:
Har ett pågående badrum på väg och en firma lade klinker och golvbrunn. Det är i källaren med betongplatta, golvvärme (quicknet), flytspackel, fix och klinker. Går det plocka upp golvbrunnen och sänka den lite till så den hamnar under klinkerkanten? Tänkte om jag bilar försiktigt och lägger en ny golvbrunn eller finns det risk att jag skadar något ?

Tack på förhand
Det går att göra ganska enkelt genom att ta bort fog med vinkelsip/multitool och sen vålda loss ramen (allt lagom försiktigt).

Men det är helt onödigt eftersom tätskiktet tar hand om vattnet även om du behåller allt som det är idag.
 
Är det bara 1-2 dagar gammalt är det lätt gjort att krafsa ur fogen och ganska lätt få upp ramen utan verktyg och våld.

Jag tycker dock det verkar som att det egentligen inte är ett problem. Så låt det vara och lägg energi på något roligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.