J
Anna_H Anna_H skrev:
På pappas gata finns en gammal ställning för att hänga mjölken på, de fick leveranser från bolaget direkt hem en gång i tiden när UHB hade både järn, skog och jordbruk. Den kom de på att de bara kunde sätta en bräda på och sätta de fyra brevlådorna på sedan.
Var det inte den snöplogen brukade köra ner? :rofl:

https://www.oppetarkiv.se/video/3710534/midvinterduell
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Som boende på landsbygden är postgången ett viktigt samtalsämne :D och vi bodde granne med den gamla lantbrevbäraren som gärna körde ända ner till vårt hus för att leverera ett paket. Av okänd anledning hade jag svårt att skilja på brevlåda/postlåda och varje gång jag sade fel rättade han mig vänligt men bestämt; du har en postlåda vid vägen, brevlåda är den som posten äger och tömmer för att sortera och vidarebefordra inlämnade brev :rofl:

Nu sitter det förhoppningsvis men inte helt säker..
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Som boende på landsbygden är postgången ett viktigt samtalsämne :D och vi bodde granne med den gamla lantbrevbäraren som gärna körde ända ner till vårt hus för att leverera ett paket. Av okänd anledning hade jag svårt att skilja på brevlåda/postlåda och varje gång jag sade fel rättade han mig vänligt men bestämt; du har en postlåda vid vägen, brevlåda är den som posten äger och tömmer för att sortera och vidarebefordra inlämnade brev :rofl:

Nu sitter det förhoppningsvis men inte helt säker..
Håller med om att den språkligt korrekta benämningen är POSTlåda.
Men på just landsbygden (där jag också tillbringat mycket tid) så kunde man åtminstone tidigare använda sin postlåda även som brevlåda.
Det var långt till närmaste Brevlåda så man kunde därför skicka post genom att lägga sitt brev eller vykort i en plastpåse och hänga den i locket på postlådan.
Brevbäraren tog då med sig posten och fick den ivägskickad.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Jag minns även att morsan la i pengar i påsen, om hon saknade frimärke.
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
windestal
Kan vi inte släppa diskussionen om post/brevlåda och återgå till trådens ämne? Jag skulle gärna se fler bilder. (Vet att jag borde bidra själv, det kanske kommer...)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Var det inte den snöplogen brukade köra ner? :rofl:

[länk]
Nja, pappas är bara ett järnrör med ett antal krokar på.
 
B
  • Gilla
  • Haha
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Den här har jag på landet.
Ikon för en e-postapp, möjligen förknippad med en övervakningskamera eller larmsystem på landet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår brevlåda
 
  • En sliten grön brevlåda med avflagad färg och textfragment "VIK" på en trästolpe mot en bakgrund av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
doubleH
  • Laddar…
Hittade en bild på "Dumpers-stället"...
Helt klart både stilpoäng OCH "thinking out of the box" :)
En rostig dumper parkerad på en träram ovanför postlådor med hus och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
En rättelse innan nån uppmärksam läsare påpekar mitt flagranta misstag.
Det är självklart ingen BM utan en Kockum Dumper...
 
Onekligen inte det fulaste postlådestället!
Men det vinner kanske tävlingen i flest antal kvadratmeter utnyttjat per postlåda? :D
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.