Hur sjutton lossar man en balksko om den är spikad? Spikhuvudena är svåra att komma åt, tack vare metallen.

Finns det några bra tips?
 
Hugg av spikskallarna med ett gammalt stämjärn.
 
B
Jag använda två hammare när jag skulle ut med ankarspik. Använder den ena för att slå in den andra.
 
  • Gilla
Hankpank
  • Laddar…
Försök komma emellan balkskon och materialet så alla spikat åker ut lite. Sedan bara att dra ut spikarna 1 och 1?
 
Med 2 hammare som har spikutdragare kan det gå, men en varning är på plats, när man slår på den en hammarens huvud kan det bli en flisa som kommer med ljusets hastighet i någon riktning, stål mot stål är inte bra och den flisan går rakt igenom kläderna och in i kroppen. Har man tur så träffar den bara en punkt på kroppen och kan tagas bort, men går den i ett öga så är det kört med den synen
 
Multimaskin att kapa av skallarna med?
 
Vinkelslip och slipa ner skallarna
 
Var försiktig med gnistorna bara. De tänder lätt eld på saker. Särskilt spån.
 
Tack för alla tips. Eftersom jag skall sätta en ny balksko på samma ställe vill jag undvika att det blir kvar delar av spikarna i väggen.

Det flesta av spikarna är så väl inslagna så jag inte kommer åt mellan skalle och balksko.
 
Vad är det för spik , ankarspik eller vanlig. et brukar gå att få ut dom som sägs med 2 hammare, det kilar rätt bra i klon.
 
Att få loss spikarna från de reglar som skulle skrotas funkade bra med stämjärn, som föreslogs här.

Att få loss spikarna från de reglar som skulle bevaras så införskaffade jag en sådan här som funkade galant. I något enstaka fall fick jag slipa av spikhuvudet med dremel

Röd spikdragare mot vit bakgrund använd för att ta bort spikar från träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



.
 
Har precis samma problem, vad kallas verktyget?
 
Spikutdragare.
 
Vi brukar kalla den Hultaforsare men tror att den heter Atle.
(Vilket jag nu ser efter att jag sparat meddelandet…)
 
  • Gilla
Mad_Man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.