Vi ska precis teckna oss för en tomt som kommunen erbjuder oss efter ett antal år i tomtkön. Vi lutar åt att välja en jättfin tomt som angränsar till skog åt två håll. Tomten har tidigare varit tätt bevuxen med framförallt tallar. Idag har de flesta av dessa röjts, men nu oroar vi oss för de stora mängder myror som finns på den relativt stora tomten. Går det att få bort dessa på ett bra sätt (säkert och utan att använda starka kemikalier)? Bör vi istället välja en tomt som inte ligger lika nära skogen (som vi kanske inte i övrigt tycker är lika bra)? Antagligen kommer ett antal myror att försvinna då vi rensar bort granris och dylikt från tomten.

Tacksam för tips!
 
Jag har använt "myrr" vi två tillfällen med goda resultat, enligt förpackningen är det baserat av någon blomma och helt biologiskt. Blandade med vatten enligt anvisning och vattnade rejält (2-3st 10 liters vattenkannor) och myrorna börjar dö inom några minuter. Dagen efter var myrstackarna helt utplånade.
 
Matarese skrev:
och myrorna börjar dö inom några minuter. Dagen efter var myrstackarna helt utplånade.
Nu förstår jag varför de kallas för myrstackarna... :-X
 
Myrorna som finns på tomten är knappast något problem. Myror av olika sorter finns alltid naturligt på alla tomter. Skogsmyror brukar inte vara ngt problem. Svartmyror har ibland en tendens att bygga bo under plattor på uteplats och liknande, då kan det ge sättningar (dom gräver bort sanden). Då får man gå på med myrr eller liknande.

Men detta har inte så mycket med att göra vilken mängd myror ni har från början.

Sen kan man ju också få problem med att de går in i huset, då kan man bli tvungen att kalla in anticimex. Men detta drabbas man med lika liten sannolikhet av obereoende av om det finns myror från början.
 
Vi har ett fritidshus på en ö, med massor av skog runt och nära tomten. Vi har både svartmyror, skogsmyror och de illvilliga "ettermyrorna" inpå knuten.
Några år har skogsmyrorna försökt bygga stack på tomten, men då har vi "avhyst" dem. Svartmyror och "ettermyror" bor nog överallt, de är svåra att komma åt.

Hur som helst, vi har aldrig haft några problem med myror (med undantag, kommer till det). Visst, då och då kommer det lite myror i köket, de dras till matrester och annat, men det är övergående.
Enda gången (under mina 32 år) vi hade problem, var när svartmyror byggde bo mellan isolering och panel, i friggeboden. Men då berodde det på att träet i syllen och nedtill på reglarna blivit fuktskadade, och därmed finfint tuggbart trä för myror att bygga och leva i.
Myrorna försvann den gången med hjälp av Anticimex, och hemförsäkringen betalade. Friggeboden fick naturligtvis åtgärdas, men det var ju som sagt inte myrorna som gjort den stora skadan, tvärtom egentligen, de fick oss att upptäcka problemet.

Så, massor av myror, men inga problem. :)
 
Tack för informationen och tipsen!

Myrorna känns inte längre som ett hot.
 
De enda myror som jag skulle känna som ett hot mot ett hus är hästmyror, de gör gångar/bo i trä. Men sällan i färskt eller friskt virke vad jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.