Hej! Jag ska riva ett gammalt hus Jag tagit över på västkusten och bygga mig nåt nytt på tomten. Rivningslov är beviljat.

Dock har jag frågor gällande tomt/hustyp osv.

tomten är 612 kvm och enligt kommunen får man bygga 180kvm (byggnadsarea) Inkl sidobyggnad och altan.

1.5 plan är också tillåtet om byggnadshöjden ej är över 4.5 M.

tomten lutar lätt för att sedan plana ut på mitten där nuvarande hus står det är byggts som sluttningshus men det får man ej bygga igen nuvarande hus tar upp runt 100kvm yta men har bara 55 kvm boyta plus källare.

Vad är era tips? Ska jag fokusera på 1planshus eller 1.5 plan? Kollar på både fiskarheden Eksjö Smålandsvillan och trivselhus
 
Personligen tycker jag att 1,5 plans har mer fördelar.
Är det några begränsningar på takvinkel?
Eftersom du nämner att det finns restriktioner på vad du får bygga så kan det vara bra att försäkra dig om att reglerna tillåter 2 våningar, om det är gamla planbestämmelser så tror jag inte 1,5 planshus egentligen fanns, utan antingen tvåvåningshus eller enplanshus med vindsvåning och då är det en regel som säger att avståndet mellan byggnadshöjden och överkant golv på vindsvåningen får inte överstiga 70 cm annars blir huset per definition ett 2 våningshus.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hör med byggenheten på kommunen vad som är rimligt. Men med tanke på tomstorlek och så så kan det vara bra att bygga så mycket på höjden som möjligt. Tänk på att balkonger och eventuella tak över uteplats etc. Räknas in i byggnadsarea så planera för det och ta även hänsyn till att ge framtida möjlighet för attefallstillbyggnad och attefallshus, t.ex. uterum/garage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.