Hejsan!

Vi har köpt en tomt med ett fritidshus på. Huset behöver vi troligtvis få bort för att få in det nya huset vi ska bygga. Så nu funderar jag över alternativen. Mest naturligt känns ju att riva.

Nyligen valde en nybliven ägare till en tomt inte långt från denna att låta brandkåren elda ner huset. Någon som har erfarenhet av det? Jag undrar framförallt vilka säkerhetsavstånd som gäller till annan bebyggelse och vad man bör ta ner i huset innan de elda upp det. I vårt fall försvåras det hela av att fasaden består av eternitplattor som jag antar att man måste låta ett saneringsföretag ta bort? Är det någon som vet vad det kan kosta att få bort eternitplattorna, per kvm vägg?

En annan lösning är förstås traditionell rivning.

En tredje lösning som jag blivit tipsad om är att sälja eller skänka bort fritidshuset till någon som vill ha det och kan tänka sig frakta bort det. Fritidshuset är det inget fel på egentligen och det känns synd att bara riva det. Är det någon som provat en sådan operation? Vad måste gälla fritidshuset för att det ska vara möjligt?

Många frågor, tacksam för varje svar :)
 
Om brandkåren kan använda det som övningsobjekt så brukar de kostnadsfritt plocka bort allting. Räkna annars men en rivningskostnad på "mellan tummen och pekfingret" uppemot 80.000 kronor för ett fritidshus med eternitinslag.

Lycka till :) :) :)
 
Vi rev själva, förutom grunden, ett hyggligt gediget sommarhus på ca 60 kvm med murstenstock.
Slängde det mesta på returpunkten gratis.
Vi behöll dock takstolar,taktegel, fasadvirke samt vissa reglar för att bygga ett garage.
Totalt så tog det ca 3-4 veckor effektiv tid att riva.
Kostnad totalt med rivningslov och ohyreintyg 3000:-.

Mvh
Suua
 
Vi skall snart elda ett 35 kvm stort fritidshus. Brandkåren tillser säkerheten och kör det som ett övningsobjekt. Rivningslov samt OK från miljö/hälsa krävs.

El, VA samt miljöfarligt avfall typ kylskåp spis mm får man plocka bort själv och skriva om i en sk rivningsplan till kommunen.

Eldning är det billigaste alternativet så det kör vi!
 
Tack för alla bra svar!

Jag ska försöka minnas att berätta hur det blev när vi väl gjort det :)
 
Vi fick inte elda vårat rivningsobjekt. Därför rev vi allt för hand på kvällar och helger. Trä blev bränsle och tegelpannor blev fylle. Virket var så fint att svärfar har eldat med det i vedpannan sedan ett och ett halvt år tillbaka.
 
Vad gör man med gammalt tegel? Kan det sitta på när de eldar och tas bort sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.