Jag och min sambo vill gärna ha ett stenhus efter att ha hört alla fördelar. Efter att ha varit i kontakt med ett antal stenhusleverantörer förstår vi att stenhus är dyrare än trähus. Vi har fått ett pris på 16000 kr/kvm, är det dyrt??
Inredningen är helt ok, t.o.m. bättre än de trähusleverantörer vi har varit i kontakt med.
 
Jag tycker det är dyrt. Det finns ett antal duktiga utländska byggnadsarbetare som är experter på att bygga stenhus till en kostnad runt 10-11'/kvm fullt inrett. I dag har ett svenskt företag monopol på lättbetong = Celcon. Dessa har drivit upp priserna för svenska byggnadsbolag.

Dock kan lättbetongen köpas i Polen, Lettland osv.

Försök hitta ett svenskt bolag som samarbetar med en utländsk entreprenör.
 
Jag besöket en stenhusleverantör i veckan som heter Lindénvillan.
Nu diskuterade vi inga direkta priser,men jag fick intrycket att de låg betydligt under 16000/kvm.

www.lindenvillan.com
 
Ett stenhus för 10-11 000! Jag skulle vilja se den inredningen. Det säger ju sig självt att det inte är toppkvalitet...
Joli, jag tror inte att du skall stirra dig blint på kvadratmeterpriset utan kolla vad du får för pengarna, det kan skilja mycket!!
 
tessi skrev:
Ett stenhus för 10-11 000! Jag skulle vilja se den inredningen. Det säger ju sig självt att det inte är toppkvalitet...
Joli, jag tror inte att du skall stirra dig blint på kvadratmeterpriset utan kolla vad du får för pengarna, det kan skilja mycket!!
Har sett inredningen live. Det är mycket bra material, Bosch rostfria vitvaror, ekdörrar, ekgolv, fint kakel, bubbelbadkar, murad spis etc. Det är ingen konst att med polska löner bygga ett hus och komma ned i priser kring 10-12' per kvm. Det kan tom bli billigare om man inte väljer så exklusiv inredning.

Jag jobbar inte för ett stenhusföretag men har sett flera hus uppförda i Norrköping med god standard till dessa priser.

Se nedan bilder:

peking1.jpg

peking2.jpg

peking3.jpg
 
Är det något som polska hantverkare är kungar på så är det murning. Ska du bygga stenhus så tycker jag definitivt att du ska bygga lösvirke, anlita en polsk firma på löpande räkning och importera det mesta av materialet från Polen. Tycker tom att 10-11.000 SEK/kvm låter mycket om du skulle göra på detta sätt. Köper du in även övrig inredning därifrån så kan du i princip köra hur lyxigt som helst för denna kvm-kostnad. Lycka till!

mvh
David
 
David - du menar väl "lös-sten" - virke är som svordom i kyrkan för en polsk murare ;-)
 
;D ;D ;D
 
Hej David, jag är ny här men du verkar ju ha koll på det mesta. Jag är imponerad!

;)
 
Calle Anka skrev:
Har sett inredningen live. Det är mycket bra material, Bosch rostfria vitvaror, ekdörrar, ekgolv, fint kakel, bubbelbadkar, murad spis etc. Det är ingen konst att med polska löner bygga ett hus och komma ned i priser kring 10-12' per kvm. Det kan tom bli billigare om man inte väljer så exklusiv inredning.

Jag jobbar inte för ett stenhusföretag men har sett flera hus uppförda i Norrköping med god standard till dessa priser.

Se nedan bilder:

[bild]

[bild]

[bild]
Vad heter dom?
 
www.avexa.se

Egentligen en elinstallatör men dom har tydligen avtalet med ett polskt bolag om att uppföra stenhus i Sverige.
 
Calle Anka skrev:
www.avexa.se

Egentligen en elinstallatör men dom har tydligen avtalet med ett polskt bolag om att uppföra stenhus i Sverige.
Ok, kanske ska kontakta dem och se vad dom har att erbjuda.
Tack för tipset!
 
Gör du det, vet inte var du bor men de kan säkert bygga på fler platser än Norrköping. Nu har de uppfört 8 hus i Norrköping och ett par till byggs för närvarande. Vi får se vad de kan offerera oss. Just nu sitter jag och väntar på en tomt som skall bli klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.