Hej! Som rubriken lyder så har vi hantverkare här som lägger nytt tegel tak.
Nu under helgen när dom inte varit här så har jag varit uppe på ställningen och beundrat vårat nya tak. Efter en lite närmare titt så la jag märke till att ett flertal nya pannor hade små sprickor i sig... Dom flesta var på samma ställe och var ungefär lika stora.

Min fråga är nu om det verkligen ska vara såhär på ett nytt tegeltak!? Jag får ju känslan av att det kommer komma in vatten i sprickan på vintern som kommer frysa och förstöra pannan helt.

Ska jag oroa mig? Ska jag prata med hantverkaren angående detta på måndag?

Med vänlig hälsning, Fredrik.
 
  • Närbild på nytt tegeltak med en synlig spricka och mindre skador på en tegelpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett tegeltak med en tydlig spricka i en av takpannorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten kommer ju överallt på en tegelpanna, den är ju som en svamp. Men ni borde kolla med leverantören om dom tar det som reklamation för ni har ju betalt för hela pannor.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vatten kommer ju överallt på en tegelpanna, den är ju som en svamp. Men ni borde kolla med leverantören om dom tar det som reklamation för ni har ju betalt för hela pannor.
Ja det är ju som sagt rätt många pannor som va spruckna. Får höra med snickarna på måndag vad dom tycker om detta.
 
Vad är det för tillverkare?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är det för tillverkare?
Vittinge tegelbruk
 
De pannorna med blåsor och sprickor bör dom byta ut. Tyvärr är inte vittinge vad det har varit. Helt annan kvalitet förr.
 
  • Gilla
ffrreeddrriikk123
  • Laddar…
J Joak skrev:
De pannorna med blåsor och sprickor bör dom byta ut. Tyvärr är inte vittinge vad det har varit. Helt annan kvalitet förr.
Jag får helt enkelt prata med snickarna på måndag. Tråkigt att dom inte håller samma kvalite som förr när det kostar som det kostar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.