Skulle borra hål i betonggolvet för att dra nya matningar till ugn och micro. Träffar en vattenledning och det sprutar ut vatten i källaren. Får givetvis panik. Nu till det märkliga. Det slutar av sig själv efter några minuter. Vad kan detta bero på?
 
Du har förmodligen borrat i värmesystemet som har en begränsad mängd vatten
 
Men borde det inte fortsätta rinna? Eller synas på vattenmätarn att det är ett läckage?
 
A
Har du en vattenfelsbrytare kanske,finns det vatten i kranarna nu?
 
MultiMan
Har du vattenburen värme så är det ett separat system med begränsad mängd vatten med lägre tryck än tappvatten, precis som redan sagts.
 
Du måste skilja på vattensystem som du dricker och duschar i som syns på vattenmätare och värmesystem som värmer upp kåken med ex element
 
Gå och kolla på tryckmätaren vid expansionskärlet!
 
Okej.

Då är det alltså värmesystemets ledning jag träffat.

Även om det är lägre tryck så borde det väl ändå rinna vatten?

Vad ska jag titta efter vid expantionskärlet?

Vill ju inte att det ska stå och droppa vatten, hur kontrollerar jag att det inte gör det?
 
Slutet system!
 
Du skall kolla efter en sån här mätare

Tryckmätare på vattensystem som visar nära 0 bar installerad på ett rör ovanför en röd tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kolla vad den står på för värde. Har du borrat hål bör den va nästa i botten. Stäng av eventuell värmepump så den inte går sönder när systemet är tomt
 
Säger detta er något?
 
  • Två rör med röda ventiler och temperaturmätare vid vägg, omgivna av kablar och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller denna?
 
  • Manometer visar cirka 1.5 bar tryck i ett värmesystem, nära en etikett märkt "Smutsfilter
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja den nedre skall vara på 1 och inte noll. Skulle slå av strömmen till pumpen medans du funderar på hur du går vidare för att få till varmvatten i kranen i väntan på att din ledning lagas
 
Nedersta bilden. Värme systemet har tappat allt tryck!

Har du enplanare med källare?
 
Enplan med källare ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.