Min Mcculloch R1000 har inte gjort den kalibrering som man ska göra först vid installationen. Kan man på något sätt återställa den till fabriksläge eller på annat sätt få den att göra den här initiala kalibreringen nu??

I övrigt så lyser laddstationen grönt och guidekabel har jag lagt två meter rakt utifrån laddstationen. klipparen är laddad och menyerna fungerar
 
På 600 håller du inte meny knappen i 3sek för att komma in i kalibrering menyn, kanske samma på 1000?
 
Aha ska testa, tack!
 
Vilken typ av kalibrering hamnar man i om man håller in meny-knappen i tre sekunder?

Vi hade problem med test av gudiekabeln från början. Vi förstod helt enkelt inte hur boten skulle bete sig vid testet och fick felmeddelande. Sen läste vi manualen lite mer noggrant och testade att flytta ut begränsningskabeln till vänster om laddstationen en bit. Då funkade det!
 
Från den Engelska s600 bruks.

The guide calibration starts when the product
reaches the starting point. The product moves
away perpendicular from the guide wire at the left
side (as seen when facing the charging station)
for a maximum distance of 1.35 m / 4.4 ft. or until
it hits the boundary wire or an obstacle. This
distance is set as the maximum corridor width.
When the guide calibration is completed, the
product runs along the guide wire to the point
where the guide wire is connected to the
boundary wire. If the guide calibration is
successful, the product then starts to mow.

3.9.3.1
To redo the calibration
1. Push the Menu button for 3 seconds to enter
the Quick info menu.
2. Use the arrow buttons and the OK button to
move through the menu structure Advanced
> Calibrate > Guide calibration.
3. Place the product in the charging station.
4. Push the Start button to start the automatic
calibration.
 
Ah...vi gick in via "Yta" och sedan "Test" har jag för mig. Det kändes inte helt logiskt, men det fungerade.
 
Tror tyvärr det är olika menyer på r600 och r1000, så guide kalibrering finns inte på r1000 som jag förstår det...

hur ska man flytta begränsningskabeln till vänster om laddstationen?:) nu ligger våra lite snett ut från vänster
 
Jeppe87 Jeppe87 skrev:
hur ska man flytta begränsningskabeln till vänster om laddstationen?:)
Det beror ju på hur man placerade den från början! :geek: Vår robotgarage står i ett hörn av tomten, så begränsningskablarna kommer in snett från sidorna. På vänstra sidan var vi tvungna att dra in den lite på grund av en rot (som vi inte orkade bråka med i samband med installationen) så kabeln hamnade för nära gudekabeln. Det gick att justera ut kabeln några centimeter utan att roten påverkade, och det räckte för att kalibreringen skulle lyckas.

EDIT:

Just det, jag flyttade också ut startpunkten, vilket gjorde att kalibreringen skedde längre ut i "tratten" som begränsningskablarna bildar in mot laddstationen. Det tror jag var största anledningen till att utrymmet räckte för att kalibreringen lyckades.
 
  • Gilla
F_man och 1 till
  • Laddar…
Det är på R1000 helt omöjligt att göra en kalibrering i efterhand. Jag höll på med det där en vecka sedan jag drog igång roboten utan att ha byggt klart all kabeldragning så kalibreringen misslyckades.

Goda nyheten är att kalibreringen inte behövs, den gör inget annat än att testa att allt funkar så det är bara att köra på.
 
  • Gilla
Jeppe87
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Det är på R1000 helt omöjligt att göra en kalibrering i efterhand. Jag höll på med det där en vecka sedan jag drog igång roboten utan att ha byggt klart all kabeldragning så kalibreringen misslyckades.

Goda nyheten är att kalibreringen inte behövs, den gör inget annat än att testa att allt funkar så det är bara att köra på.
jag har gjort exakt samma som du här! Men då verkar det finns hopp iallafall. Antar att det är ”test ut” man ska köra då?
 
Ja, men notera att vid test ut så kör den alltid på max avstånd från kabeln. Om man står på stationen så kör den rakt fram en meter och svänger sedan höger och följer kabeln på typ 1,5 m avstånd. I verklig användning så kör den aldrig så långt från kabeln så även om test ut inte funkar så funkar den till vardags.
 
Vi har ett par ställen där guidekabeln är närmare begränsningskabeln än 1,5 m så då funkar inte test out men inga problem vid vardaglig användning alltså. Man kan ställa in att den ska starta långt bort lite oftare.
 
Fick det att fungera nu. Var precis som du sa daddydj, stort tack!

man hade ju önskat mer av instruktionerna här.

nån som vet om appen funkar till r1000 förresten?
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.