God kväll,

Hoppas någon kan hjälpa mig lite, har hamnat i en knipa.

Altanstommen är klar, nu ska jag sätta stolpar för räcket. De ska vara 95x95.

Altanen ser ut som på bild, dvs det är ett hörn som är 45 grader.

2 frågor.

1. Ett av de 45-gradiga hörnen ska det sitta räcke runt. Räcket kommer bestå av en överliggare och en underligare och vertikala brädor då altanen står ganska högt och vi har små barn. I och med detta tänker jag att det är lättast att hörnen på 95x95 vara vinkelräta mot båda sidor, om man säger. Blir det lättast att sätta två stolpar bredvid varandra eller finns det andra sätt. Skulle ju förvisso kunna köpa en 45-graders stolpe, men det finns inte i butik utan måste beställas på webben.

Eller är lösningen så enkel som på bild två, dvs att jag sätter stolparna vinkelrätt mot långsidorna och gerar överliggare och underliggare?

2. Hur gör jag i 45-gradersvinkel mot trapp om inte det senare förslaget ovan funkar?
 
  • Handritad skiss av altanstomme med markerade stolpar och trappa, inklusive 45-graders hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av altanstomme och planerat räcke med markeringar för stolparnas placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hej, mina 5 cent. Sätt stolpar ((röda), urjackat helst, dvs 45mm står på regelverket, 50mm löper på insidan). Överliggaren (grön) gerar du 22,5 grader i hörnen. Om du bara gerar ena överliggaren 45 grader och kapar den andra rakt i 90 kommer hypotenusan/geringen vara längre än överliggaren är bred, vilket inte fungerar.



Illustration av byggkonstruktion med rödmarkerade stolpar och en grönmarkerad överliggare med gering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
Tack!

Ska ut och mäta lite i det intensiva regnandet som dagen bjöd på, men frågar ändå.

Hur blir det om jag sätter en stolpe i mitten av det gerade hörnet? Blir vinkeln fel eller funkar det?

Vinkeln är ganska exakt 2 meter bred så det är gränsfall på att man klarar sig med en stolpe i varje hörn?
 
Ett tips från en gammal konstruktör: Modellbygg. Såga till några (spill)bitar i rätt storlek eller i skala
och modellbygg på köksbordet. Då ser man snabbt vad som funkar och inte och det är lättare att hitta
nya lösningar man inte tänkte på.

/Göran

.... och förhoppningsvis regnar det inte så ofta i köket
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ett tips från en gammal konstruktör: Modellbygg. Såga till några (spill)bitar i rätt storlek eller i skala
och modellbygg på köksbordet. Då ser man snabbt vad som funkar och inte och det är lättare att hitta
nya lösningar man inte tänkte på.

/Göran

.... och förhoppningsvis regnar det inte så ofta i köket
Tack för tipset. Modellbygget lite utomhus nu men det blir blött!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.