Hej!
Har köpt ett hus nyligen. I energideklarationen står att man tidigare satt in "Vattenbesparare", för att sänka energiförbrukningen. Nu är det så att jag har dåligt tryck på vattnet i duschblandaren. Funkar att duscha i men enligt min åsikt alldeles för lågt tryck, exempelvis rätt svårt att skölja håret ordentligt. Därför bytte jag duschmunstycke, slang samt kollade att det inte satt någon strypning mellan slang och duschblandare.
Kan strypningarna sitta mellan blandare och vägganslutning?
Kan det låga trycket bero på vägganslutningarna som gör att 150 cc blandaren passar det gamla 160cc måtten på ursprungsanslutningarna (rören). Stryps flödet/Trycket där på grund av konstruktionen?
Övriga kranar (även i handfatet strax bredvid duschen har utmärkt tryck).
Har kommunalt vatten, vilket innebär att det är det tryck det är, eller kan man justera det inne i fastigheten ytterligare? Har inte sett någon möjlighet till det.
Ha en fin nationaldag och tacksam för tips/Berra Kromad duschblandare med slang i en kaklad dusch, tecken på kalkfläckar och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägganslutning och delar av duschblandare med vattendroppar på kaklade väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en duschblandare och vägganslutningar som kan vara involverade i lågt vattentryck problematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar sitta en tryckreduceringsventil vid sidan av vattenmätaren och även en manometer som anger ditt vattentryck.
Den är justerbar, men har du lågt tryck även i övriga kranar?
 
Tack för respons. Mycket bra tryck i övriga kranar i huset. Även den bredvid duschen, till handfatet.
 
Kan även sitta en strypbricka eller en extra sil på ingången till blandaren.
 
Tack! Ska söka åt avstägningar för vattnet så jag kan demontera blandaren och se efter. Jobbar till sjöss som inredningsreparatör. Där sitter det backventiler på blandarnas inlopp, har funderat om det är där strypningarna sitter. Så ni tror inte att"distanskopplingarna" är orsaken till det dåliga trycket?
 
tommib
De kanske stryper lite, jag vet inte säkert, men är en standardlösning som du ändå måste ha om du vill ha just den där blandaren.

Skruva isär och se om det sitter silar eller strypbrickor någonstans mellan väggen och blandaren. Nästa steg är att byta blandaren om det är den som stryper på något sätt internt.
 
Hej! Om det beror på distanslösningen byter jag blandare till 160 cc. Tveklöst. Tack för tips, jobbar vidare med detta återkommer när jag vet orsaken.
 
7ender
Borde det inte gå att få en uppfattning om du har fullt tryck om du skruvar av duschmunstycket, dvs bara slangen?

Jag avskyr allt snålspolande. Man måste ju bara spola längre.
 
Redigerat:
Samma här, kasst tänk. Tar längre tid att få schampo ur håret. Idiot med snålspolning i privat hem. Vi har ombord på fartyget jag jobbar på. Men inte så snålstrypt som detta. Har bytt ut slang och duschmunstycket. Trycket är lågt ut ur blandaren. Jobbar några dagar till sen hem och skruva. Tack för tips!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
kulle
det sitter silar på ingående i blandaren som ska hindra att skräp kommer in i blandaren, ibland blir det igensatt där och man får dåligt tryck.
 
  • Gilla
Seaman 64
  • Laddar…
Hej! Tack för alla svar. Tog lös och rengjorde blandaren som var igensatt till visss del. Blev mycket bättre. Sknar dock en aning mer tryck, tror det beror på "justeringsbrickorna", hålen i dem är sätt små. Byter blandaren till rätt cc avtånd senare. Tack för all hjälp./Berra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.