Vi har ett uterum i stugan som är uppvärmt genom golvvärme i betongplatta, men det blir kallt på vintern, typ 16 grader trots full fart på golvvärmen vid kalla dagar (dyrt och dålig komfort..). Misstänker att mycket beror på att husgaveln mellan uterummet och kallvinden är helt oisolerad. Det drar kallt ner från gavelväggen samt att jag misstänker att mycket av varmluften går upp på vinden då inget är tätt mellan rummet och vinden. Tidigare ägarna byggde uterummet så jag har ingen aning varför man inte isolerade här.

Tänkte åtgärda detta under semestern som ett första steg, nästa blir att isolera vinden bättre än de 7cm gammalt spån som ligger där.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Räcker vindpapp och isolering, typ stenull? Finns risk för kondens så jag behöver lösa det?

Uterum med golvvärme i betongplatta vid en sjö, pil pekar på oisolerad husgavel som orsakar drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerad husgavel med synliga träreglar och spikar som angränsar till ett uterum, markerad kall dragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
surris
Sitter det plast i uterummet? Upp med isolering och vindpapp mot kallvinden. Ska du isolera vindsbjälklaget sen så låt sågspånet vara kvar och isolera ovanpå det.
Täck dock på att det alltid är en risk att tilläggsisolera ett gammalt hus.
Gaveln måste såklart isoleras, vindsbjälklaget skulle jag dock överväga om investeringen och energibesparingen är värt risken för kondens på vinden.

70mm spån är dock lite klent...hemma har jag iaf 150-200mm. Det ger ändå ganska ok U-värde
 
Tack för svar.

Det sitter ingen plast mellan uterummet och vinden, men taket på uterummet är kanalplast så där kommer ju ingen fukt ut. Tänker att om 8 pers sitter och andas i uterummet så kommer nu all den fukten upp på vinden. Har funderat på om man ska plasta mot gaveln och sätta en paxfläkt med en böjd kanal som drar ut luften genom husgaveln. Det är självdrag i huset i övrigt, och en paxfläkt i badrummet.

Vi pratar 3000kWh under januari för ett 75kvm hus i mellannorrland (Medelpad), uppvärmning är golvvärme och luft-luftvärmepump.

Är medveten om riskerna med att tilläggsisolera vinden, men något borde ju kunna göras. Åtminstone fylla på med kutterspån ytterligare 10-15cm och en noggrann koll på RF?
 
surris
F frexi skrev:
Tack för svar.

Det sitter ingen plast mellan uterummet och vinden, men taket på uterummet är kanalplast så där kommer ju ingen fukt ut. Tänker att om 8 pers sitter och andas i uterummet så kommer nu all den fukten upp på vinden. Har funderat på om man ska plasta mot gaveln och sätta en paxfläkt med en böjd kanal som drar ut luften genom husgaveln. Det är självdrag i huset i övrigt, och en paxfläkt i badrummet.

Vi pratar 3000kWh under januari för ett 75kvm hus i mellannorrland (Medelpad), uppvärmning är golvvärme och luft-luftvärmepump.

Är medveten om riskerna med att tilläggsisolera vinden, men något borde ju kunna göras. Åtminstone fylla på med kutterspån ytterligare 10-15cm och en noggrann koll på RF?
Så det är endast kanalplast som tak? Men ja sätt en plast mot gaveln sen isolering och vindpapp. En fläkt hade jag inte satt dit då det inte är säkert om den hjälper eller stjälper. Såvida du inte menar att den ska ventilera uterummet?

Kan du få tag på spån så hade jag kört på det! Sen som du säger, ha lite koll på eventuella förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.