Tjenixen alla hemmafixare!

Nu när vi skulle renovera lite och började riva golvlister och dra i tapeter så dolde sig en gammal vattenläcka vid rören till elementen. Det läcker fortfarande och har nog gjort ett tag då det visade sig vara mögligt bakom golvlisten. Och säkerligen under golvet också (vi har inte hunnit dit än bara).

Vi beslutade oss för att skrota elementen i hela huset och ersätta med alternativ uppvärmning! Hur tar man permanent bort ett element?

Vi har krypgrund, bottenplan och ovanvåning. Luft/vatten system
 
  • Radiatorkoppling med synliga vattenskador och mögel under en avsliten golvlist mot en tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Philiph88 skrev:
Tjenixen alla hemmafixare!

Nu när vi skulle renovera lite och började riva golvlister och dra i tapeter så dolde sig en gammal vattenläcka vid rören till elementen. Det läcker fortfarande och har nog gjort ett tag då det visade sig vara mögligt bakom golvlisten. Och säkerligen under golvet också (vi har inte hunnit dit än bara).

Vi beslutade oss för att skrota elementen i hela huset och ersätta med alternativ uppvärmning! Hur tar man permanent bort ett element?

Vi har krypgrund, bottenplan och ovanvåning. Luft/vatten system
Hej,

Det beror lite på hur mycket du vill riva skulle jag säga. Arbetsgången bör vara ngt i stil med:
1. Stäng av pannan
2. Töm systemet på vatten
3. Kapa rören nära pannan och plugga
4. Riv bort alla synliga gamla rör och radiatorer. Rör som är dolda i golv kan du ju låta vara kvar.
5. Återställ de ytskikt som blir skadade när du genomför punkt 4.

Lycka till!
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Hej,

Det beror lite på hur mycket du vill riva skulle jag säga. Arbetsgången bör vara ngt i stil med:
1. Stäng av pannan
2. Töm systemet på vatten
3. Kapa rören nära pannan och plugga
4. Riv bort alla synliga gamla rör och radiatorer. Rör som är dolda i golv kan du ju låta vara kvar.
5. Återställ de ytskikt som blir skadade när du genomför punkt 4.

Lycka till!
Tack snälla!
Hur tömmer jag systemet på vatten?
Vad pluggar jag med och vilka rör pluggar jag?
Blir det bortkastad energi om värmepannan går på samma inställningar efter demontering av element?
 
Ja, du måste med största sannolikhet ställa om pannan så den inte försöker värma värmesystemet länge. Annars kommer den att få problem och i värsta fall gå över helt på elpatronen.
Hur har ni tänkt värma huset istället?
 
P Philiph88 skrev:
Tack snälla!
Hur tömmer jag systemet på vatten?
Vad pluggar jag med och vilka rör pluggar jag?
Blir det bortkastad energi om värmepannan går på samma inställningar efter demontering av element?
Det finns med största sannolikhet en kran för det på pannan, från pannan går det troligtvis också två rör vidare till dina radiatorer, dessa behöver pluggas igen. På mitt system har jag två ventiler direkt efter pannan så jag kan stänga av cirkulationen med hjälp av dem. Kanske har du ngt liknande? Det vore bra med lite bilder innan vi ger mer råd. Tänk även på det useless skrev i inlägget innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.