Mats-S
A Ackeobd skrev:
Njaa, väggarna var väl helt okej på vintertid, lite kalla men absolut inte något mam tänkte på. Eftersom tretexten ändå isolerade lite så kanske dem blir kallare nu med bara gips direkt på det stående planket? Eller?

Plast tänkte jag absolut köra på, behöver man köra på vindpapp tror du?

Tanken var att köra 13 mm gips direkt på planket, men eftersom jag sett en del ojämnheter tycker du jag borde fixa till det innan? Typ hyvla lite eller liknande? Eller så kanske gipsskivan "anpassar" sig? Tretexten var ju direkt på och innan jag rev den så la man inget märke till att väggarna var ojämna eller liknande.

Tack för alla tips :)
Blir troligen kallare väggar när du tagit bort tretexen, den isolerar en hel del, mycket luft i det materialet.

Plast, nej nej nej nej nej, förbjudet material i gamla hus, Vet du hur många gamla fina hus som ruttnat ner när ägarna isolerat och plastat in dom ...
Kör vindpapp som andas, det är den säkraste och bästa metoden på ditt hus :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Blir troligen kallare väggar när du tagit bort tretexen, den isolerar en hel del, mycket luft i det materialet.

Plast, nej nej nej nej nej, förbjudet material i gamla hus, Vet du hur många gamla fina hus som ruttnat ner när ägarna isolerat och plastat in dom ...
Kör vindpapp som andas, det är den säkraste och bästa metoden på ditt hus :)
Jasså, även om huset är tilläggsisolerat på utsidan? Hmm.. Bör man kanske snacka dit något annat på innerväggen som gör det lite varmare då?

Jaha, så ingen plast alltså? Hade faktiskt ingen aning om det. Så vindpapp är din rekommendation?
 
Mats-S
A Ackeobd skrev:
Jasså, även om huset är tilläggsisolerat på utsidan? Hmm.. Bör man kanske snacka dit något annat på innerväggen som gör det lite varmare då?

Jaha, så ingen plast alltså? Hade faktiskt ingen aning om det. Så vindpapp är din rekommendation?
Vindpapp fungerar alltid, en felaktigt placerad plast kan förstöra ett hus ... tro mig, jag har sett det i mitt yrkesliv ... tragiskt för dom som drabbats. Finns inget mervärde med att plasta in äldre hus, dom byggdes innan plaståldern och mår bäst av att slippa plasten. Vindpappen fungerar kanonbra, trots att det nu är 2020 ;-)

Angående extra isolering, se mitt tidigare inlägg i den här tråden
https://www.byggahus.se/forum/threa...ga-reglar-hur-goer-vi-nu.378418/#post-3723968
Men om det behövs kan bara du avgöra, tilläggsisoleringen du gjort kanske är bra nog, men när du ändå håller på och pular kanske det inte är så mycket merjobb ... typ "better safe than sorry" :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Vindpapp fungerar alltid, en felaktigt placerad plast kan förstöra ett hus ... tro mig, jag har sett det i mitt yrkesliv ... tragiskt för dom som drabbats. Finns inget mervärde med att plasta in äldre hus, dom byggdes innan plaståldern och mår bäst av att slippa plasten. Vindpappen fungerar kanonbra, trots att det nu är 2020 ;-)

Angående extra isolering, se mitt tidigare inlägg i den här tråden
[länk]
Stort tack! Ska man köra på något speciellt vindpapp eller köra på det dem rekommenderar på tex Bauhaus/Hornbach?
 
Mats-S
A Ackeobd skrev:
Stort tack! Ska man köra på något speciellt vindpapp eller köra på det dem rekommenderar på tex Bauhaus/Hornbach?
Vindpapp som vindpapp, den duger bra den som du hittar på Bauhaus/Hornbach :)
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
A Ackeobd skrev:
Det verkar inte vara helt rakt nämligen..
Gamla kåkar är inte helt raka.
 
Hittade du någon orsak till den dåliga lukten?
Känns väggen fuktig eller luktar?

Isolervärdesförlusten som sker med utbyte av tretex mot gips är försumbar.

Tveksam till att räta upp väggen med några bitar masonit bakom gipset, det kan göra att antingen knäcks gipset när du skrivar fast den eller så kan du få lite svikt på skivan. Jag skulle satt den rakt på förutsatt att inget sticker ut på väggen.

Vindpapp är ju säkrare att använda då fukt kan vandra bort och inte fastna som i plast men frågan är hur du tänker om du river väggen pga lukt som ofta orsakas av mögel som orsakas av fukt (om inte en mus eller något annat smådjur dött i väggen eller under golvet som gör att det luktar) för gips och fukt går inte bra ihop. Då borde du ha plast bakom, säkrare på vägg än plast i tak, men hur ska du skruva upp gipset utan att punktera plasten.

Försäkra dig om att väggen inte är fuktig, hyr/låna en fuktmätare om du är osäker. Ta reda på var lukten kommer ifrån.
Sen sätt gipsskiva eller våtrumsgips om du är osäker på fukten. Vindpapp är inte fel men det cirkulerar nog inte mycket mellan gipset och träplankorna så den gör nog varken till eller från.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Treetex kan lukta utan att det är något direkt "fel" på den, behöver inte vara fukt.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Blir troligen kallare väggar när du tagit bort tretexen, den isolerar en hel del, mycket luft i det materialet.

Plast, nej nej nej nej nej, förbjudet material i gamla hus, Vet du hur många gamla fina hus som ruttnat ner när ägarna isolerat och plastat in dom ...
Kör vindpapp som andas, det är den säkraste och bästa metoden på ditt hus :)

Nja, det är aldrig så enkelt att man kan säga nej och aldrig. Visst - gamla hus byggdes utan plast. Även utan fuktspärr i badrum och utan en massa annat som kommit senare. Vanorna för de boende har också ändrats under årens lopp.

var och en får ju givetvis tycka och göra som de vill. Jag plastade alla ytterväggar innan gipsning 2007. Rev sedan 2018 när vi byggde ut. Alla väggar var helt fräscha - inte tillstymmelse till fukt eller mögel någonstans. Min vägg såg exakt ut som trådskaparens, komplett med tretex och allt innan gipsning.

hade självdrag som ventilation och det fungerar helt okej. Valde att behålla självdrag även nu efter ombyggnad. Fresh-fläktar i badrumen och tvättstugan och frånluftsfläkt i kök. Väggventiler för tilluft i sovrum/vardagsrum. Fungerar utan problem även nu. Inga fuktproblem vad jag sett någonstans.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
S
”Regla” med glespanel eller något annat tunt så att du kan dra el.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
A Ackeobd skrev:
Hej,

Har rivit ner all tretex, tapeter osv osv pga lite dålig/gammal lukt.

Tänkte smacka upp OSB och gips nu men insåg att det inte finns några reglar!? Hur gör vi nu?

Ser likadant ut uppe på innertaket.

Se bild.

Tack på förhand.
Enklast är väl att lägga på 6 eller 9mm gips. Jag har samma typ av innerväggar själv i ett hus från 1912 och gjorde detta för en massa år sedan. vilkl man få in El i väggen kan man fräsa upp spår och ta hål för dosor. Isolering behövs oftastst inte då träväggen dämpar ljud bättre än en regelvägg. Ytterväggar bör du isolera utifrån då du annars kan få fuktskador.

Jag valde 6mm gips då den "följer" väggen bättre, var dock noga med att slå in ev spik som sticker ut och plocka bort all papsprik som tretexen satt med. Det blir lätt skador på gipsskivan om det sticker ut någon enstaka spik man missat.
Sedan lägger du väv/papp remsor i gipsskarvarna och spacklar. Då har du en stabil vägg som man ex kan tapetsera eller måla.

Att en vägg i ett gammalt hus är lite "ojämn" passar in på huset i övrigt och är inget man behöver bry sig om det tillför enbart lite charm. I gamla hus brukar man "modernisera" kök och våtrum medans övriga rum får behålla sin älderscharm.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
INTE plast direkt på en plankvägg! Ev fukt kan inte ventileras bort = plankväggen riskerar att ruttna.
Och vindskyddspapp skall egentligen sitta på UTSIDAN av isoleringen för att förhindra att det blåser in kall luft i isoleringen.
Om huset är nyligen tilläggsisolerat (TS skriver för 10-15 år sedan) så bör det sitta vindskyddspapp mellan ytterklädseln och isoleringen.
Varför sätta vind(skydds)papp på insidan väggen - det blåser förhoppningsvis inte kall luft inifrån huset och det finns ju inte heller nån isolering på insidan vars innestängda luft skall skyddas från vinddrag...
Döda inte ett gammalt hus byggt på ett sätt som inte är anpassat för att plastas in.
 
  • Gilla
Ackeobd och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med doubleH ingen plast i ett gammalt hus..möjligen utvändigt men det finns andra vindskydd.
Undvik även plastmattor på krypgrundsgolv eller plast under klickgolv och liknande.

Skall man isolera ett äldre hus invändigt skall man aldrig lägga på mer än 40-45mm och då helt utan plast så att väggarna kan andas.. Innerväggar mellan olika utrymmen behöver i regel ingen isolering om de är av typen plankvägg.
Reglar man upp en innervägg så kan man isolera den för ljudets skull men då kan man använda en väv för att hålla isoleringsfibrerna på plats inne i väggen så att de inte sprids ut i rumsluften. Väv finns på de flesta isoleringsfirmor och sitter ex. på en del "nätmattor" för att minska risken för att fibrerna sprids.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.