Hej,

Har rivit ner all tretex, tapeter osv osv pga lite dålig/gammal lukt.

Tänkte smacka upp OSB och gips nu men insåg att det inte finns några reglar!? Hur gör vi nu?

Ser likadant ut uppe på innertaket.

Se bild.

Tack på förhand.
 
  • En vägg där tretex och tapeter har rivits bort, exponerar en trävägg utan synliga reglar, med rivningsrester på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smackar upp gips? OSB finns ingen anledning att dra dit?
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Stående plank lär nog hålla bra för gipset. Vad behöver du reglarna till?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Smackar upp gips? OSB finns ingen anledning att dra dit?
Det verkar inte vara helt rakt nämligen.. Sen tänkte jag på isolering? Men det kanske inte behövs, fanns inget innan det var bara tretex. Huset är tilläggsisolerat för typ 10-15 år sedan.
 
M Morgonskiftet skrev:
Stående plank lär nog hålla bra för gipset. Vad behöver du reglarna till?
Hej,

Se mitt svar ovan :)
 
A Ackeobd skrev:
Hej,

Har rivit ner all tretex, tapeter osv osv pga lite dålig/gammal lukt.

Tänkte smacka upp OSB och gips nu men insåg att det inte finns några reglar!? Hur gör vi nu?

Ser likadant ut uppe på innertaket.

Se bild.

Tack på förhand.
Stabilare vägg hittar du inte (det är ju bara reglar ;)), brukar däremot vara 0 eller lite isolering på utsidan.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Vi hade samma konstruktion - hus byggt 1951. Stående plank med Tretex. 5 cm isolering mellan trä och puts. Inte mycket men det är klart den mesta värmen går ju uppåt och ut via gamla fönster. Om det är tilläggsisolerat sedan tidigare kanske ni inte behöver ytterligare isoleringen? Eller är/var ytterväggarna kalla?

annars går det ju att slå på reglar - isolera och sedan plyfa/gips. Kanske även åldersbeständig plast. Men om värmen räckte till innan så är det väl en onödig kostnad...

När vi gjorde om här första vändan vid inflytt så rev vi ut tretex pga lukt precis som du skriver. Sedan gipsade vi direkt på (plast mellan). Väggarna var lite kyliga på vintern men det fungerade.

nu har vi byggt ut och om och rivit hälften av de gamla ytterväggarna. De kvarvarande är tilläggsisolerade på utsidan plus ny puts. En enorm skillnad i värmebehov såklart. Men investeringen hade nog inte varit lönsam utan tillbyggnaden
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
A Ackeobd skrev:
..rivit ner all tretex, tapeter osv osv pga lite dålig/gammal lukt..
Skulle tänka på att inte slå/dra igenom träet om det kan vara fuktspärr eller något i tilläggsisoleringen man inte bör beröra.. Ta in vad andra erfarna säger i frågan

Mina väggar är av stenmaterial men innertaket på kattvinden ser ut som din vägg och har funderat att montera gips på själv (öppnad inlägg om det idag) för att göra en garderob.

Så lycka till oss båda då
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
A Ackeobd skrev:
Det verkar inte vara helt rakt nämligen.. Sen tänkte jag på isolering? Men det kanske inte behövs, fanns inget innan det var bara tretex. Huset är tilläggsisolerat för typ 10-15 år sedan.
Det är ett gammalt hus, de är aldrig raka.
Du kan alltid slå på en regel utanpå plankväggen om du behöver jämna ut stora ojämnheter, men du måste inte. OSB är pengar i sjön.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Drygt 100 mm(står troligen dubbla lager) solitt trä samt tilläggsisolering duger ofta gott.
Kolla först om det är för ojämnt för att sätta gips, oftast är det inget problem även om det diffar lite.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Dra först ur all gammal spik m.m. Jämna sedan av eventuella uppenbara knölar med yxa.

Såga remsor av masonit att lägga bakom i gipsskarvarna om det är lite lågt precis där en skarv kommer.

Stående plank är ett steg i evolutionen från timmerhus till regelstomme. Inget konstigt och en väldigt stadig konstruktion.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Mats-S
A Ackeobd skrev:
Det verkar inte vara helt rakt nämligen.. Sen tänkte jag på isolering? Men det kanske inte behövs, fanns inget innan det var bara tretex. Huset är tilläggsisolerat för typ 10-15 år sedan.
Vill du lägga på extra isolering utan att bygga på väggarna för mycket, så finns det "gul hård isolering" typ 20 mm tjock med ett extremt bra K-värde. Tror den kallas "fasadboard/fasadskiva" eller något liknande. Jag kör det på sommarstället på alla väggar som vi fräschar upp. gör stor effekt på värmen, samt minimalt utrymmeskrävande :)
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Vi hade samma konstruktion - hus byggt 1951. Stående plank med Tretex. 5 cm isolering mellan trä och puts. Inte mycket men det är klart den mesta värmen går ju uppåt och ut via gamla fönster. Om det är tilläggsisolerat sedan tidigare kanske ni inte behöver ytterligare isoleringen? Eller är/var ytterväggarna kalla?

annars går det ju att slå på reglar - isolera och sedan plyfa/gips. Kanske även åldersbeständig plast. Men om värmen räckte till innan så är det väl en onödig kostnad...

När vi gjorde om här första vändan vid inflytt så rev vi ut tretex pga lukt precis som du skriver. Sedan gipsade vi direkt på (plast mellan). Väggarna var lite kyliga på vintern men det fungerade.

nu har vi byggt ut och om och rivit hälften av de gamla ytterväggarna. De kvarvarande är tilläggsisolerade på utsidan plus ny puts. En enorm skillnad i värmebehov såklart. Men investeringen hade nog inte varit lönsam utan tillbyggnaden
Njaa, väggarna var väl helt okej på vintertid, lite kalla men absolut inte något mam tänkte på. Eftersom tretexten ändå isolerade lite så kanske dem blir kallare nu med bara gips direkt på det stående planket? Eller?

Plast tänkte jag absolut köra på, behöver man köra på vindpapp tror du?

Tanken var att köra 13 mm gips direkt på planket, men eftersom jag sett en del ojämnheter tycker du jag borde fixa till det innan? Typ hyvla lite eller liknande? Eller så kanske gipsskivan "anpassar" sig? Tretexten var ju direkt på och innan jag rev den så la man inget märke till att väggarna var ojämna eller liknande.

Tack för alla tips :)
 
PNO PNO skrev:
Dra först ur all gammal spik m.m. Jämna sedan av eventuella uppenbara knölar med yxa.

Såga remsor av masonit att lägga bakom i gipsskarvarna om det är lite lågt precis där en skarv kommer.

Stående plank är ett steg i evolutionen från timmerhus till regelstomme. Inget konstigt och en väldigt stadig konstruktion.
Fy vad spikar det var.. Tog ett bra tag innan dem var borta ha ha!

Hmm, jämna ut med yxa? Kan man inte hyvla bort det då?

Tänker såhär, tretexten satt ju där innan, när den väl var där la jag inget märke till att väggarna var sneda eller så, men det materialet kanske anpassar sig bättre än gipset?

Tanken är att köra 13 mm gipsskivor. Jag bör alltså lägga lite masonit bakom skarvarna om det nu är lite djupare just där? Men om det tex är djupare bakom mitten på gipsskivan så är det bara att köra på va? Bör alltså bara inte vara några knölar eller bucklor utåt? Lite ojämnheter inåt är ok?

Ja konstitutionen verkar vara väldigt stabil och att sätta OSB är ju egentligen att kasta pengar i sjön som en skrev här i tråden.

Tack för alla tips :)
 
A Ackeobd skrev:
Njaa, väggarna var väl helt okej på vintertid, lite kalla men absolut inte något mam tänkte på. Eftersom tretexten ändå isolerade lite så kanske dem blir kallare nu med bara gips direkt på det stående planket? Eller?

Plast tänkte jag absolut köra på, behöver man köra på vindpapp tror du?

Tanken var att köra 13 mm gips direkt på planket, men eftersom jag sett en del ojämnheter tycker du jag borde fixa till det innan? Typ hyvla lite eller liknande? Eller så kanske gipsskivan "anpassar" sig? Tretexten var ju direkt på och innan jag rev den så la man inget märke till att väggarna var ojämna eller liknande.

Tack för alla tips :)
det räcker bra med åldersbeständig plast.

gips är ju väldigt formbart men är det väldigt ojämnt så kan du ju remsa bakom med masonit som någon skrev som tips. 13mm gips tror jag kommer fungera alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Ackeobd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.