Hej. Jag har en sådan här betongplatta utanför ytterdörren och jag har tänkt att bygga en trall. Höjdmässigt skulle det passa att bygga trallen så att plankorna ligger på betongplattan. Frågan är om det går att bygga så? Finns det några hållbarhetsproblem med detta? Skulle man kunna fästa trall rätt ner i betongplattan här eller hur skulle man göra? Alternativet är förstås att bila bort hela plattan, men det känns spontant som onödigt arbete?

Tacksam för förslag och tips - måste finnas många som har haft samma förutsättningar vid trallbygge!

Med vänlig hälsning, Erik
 
  • Betongplatta framför ytterdörren på en röd träfasad med behov av trallbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta utanför en ytterdörr med grön dörr och rödvit vägg, fråga om möjlighet till att bygga trall ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är 100% lekman men skulle tro att det går alldeles utmärkt. Kan vara bra att ha syllpapp mellan altanen och betongen för att skydda mot fukt och därmed förlänga hållbarheten.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Ok vad bra. Men hur blir det då med den innersta bärlinan som jag hade hoppats kunna fästa längs med fasaden. Får man helt enkelt kapa den då där betongplattan finns och ha en sista stump in mot hörnet?

Och vad fästa med i betongplattan?

Flipbed Flipbed skrev:
Jag är 100% lekman men skulle tro att det går alldeles utmärkt. Kan vara bra att ha syllpapp mellan altanen och betongen för att skydda mot fukt och därmed förlänga hållbarheten.
 
Ja precis så, det låter rimligt. Det finns speciella skruvar (betongskruv) ämnat för just att fästa i betong.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Tänk också på att om trallen svävar lite ovanför betongen längst ut från huset så kan det skapa oljud när man går där. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det, kanske bara är att fästa trallen även längst ut, men då är risken att man skapar en "skål" där det kan samlas lite vatten. Annars om rimligt ha samma fall på trallen.

Kan vara bra att få input från andra mer eefarna där
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
J
En annan idé. Plattan var fin tyckte jag, kan bli väldigt spännande att ansluta trall så att det livar med ovansida betong, dvs ha plattan helt synlig.

Lägger du trall på plattan kommer trallen och dörren i exakt samma nivå, vilket inte är optimalt, dels ur ren fuktsynpunkt, dels så fort det kommer 2cm snö blir det till att skjuva på det med dörren och när du stänger klämmer du lite snö in mot karmen
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra tänkt med snön, tack för det, det hade jag inte alls tänkt på!

I ditt förslag förstår jag det som att man då bygger trall upp till och runt ikring plattan. I sådana fall låter det som en lite krångligare konstruktion, särskilt med tanke på att bärlina / betongfundament ska installeras i det lilla utrymmet i hörnet innanför betongplattan, ett utrymme som är 45x100 cm stort.

Ett alternativ är att man sätter dit en platsbyggd blomlåda av trä längs med fasaden som trallens bärlina kan fästa i. Inne i hörnet vill man väl ändå aldrig sitta när man är på altanen... Kunde det bli hållbart tro?

J Jotsat skrev:
En annan idé. Plattan var fin tyckte jag, kan bli väldigt spännande att ansluta trall så att det livar med ovansida betong, dvs ha plattan helt synlig.

Lägger du trall på plattan kommer trallen och dörren i exakt samma nivå, vilket inte är optimalt, dels ur ren fuktsynpunkt, dels så fort det kommer 2cm snö blir det till att skjuva på det med dörren och när du stänger klämmer du lite snö in mot karmen
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Flipbed Flipbed skrev:
Tänk också på att om trallen svävar lite ovanför betongen längst ut från huset så kan det skapa oljud när man går där. Vet inte riktigt vad man ska göra åt det, kanske bara är att fästa trallen även längst ut, men då är risken att man skapar en "skål" där det kan samlas lite vatten. Annars om rimligt ha samma fall på trallen.

Kan vara bra att få input från andra mer eefarna där
Bra med betongskruv - det lär behövas även om det blir till att bygga trall så det livar med plattan. Är det nån slags skruv med plugg då eller? Länk!?

Inte helt säker på att jag fattade hur du menade med ljudet...
 
Hallå! Här kommer nästa fråga. Läser att rekommendationerna är att gräva bort matjord 15 cm djupt och lägga markduk följt av singel, typen makadam 8/16. Mitt däck ska ha en något större yta (54 m2) och då blir det efter en snabb uträkning 8 kubik grus!!!

Grus verkar dessutom rätt dyrt. Finns det några genvägar i detta fall? Jag vill ju inte ha ogräs som tittar upp nästa säsong, men samtidigt visar mina beräkningar att denna mängd grus skulle kosta mer än resten av bygget sammantaget.

Kan det räcka med ett tunnare lager grus? dvs ett par cm? Eller finns det något annat material som är billigare? Har läst att sand kan funka, men osäker på priset på sand...

Tacksam för tips!
 
J
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Hallå! Här kommer nästa fråga. Läser att rekommendationerna är att gräva bort matjord 15 cm djupt och lägga markduk följt av singel, typen makadam 8/16. Mitt däck ska ha en något större yta (54 m2) och då blir det efter en snabb uträkning 8 kubik grus!!!

Grus verkar dessutom rätt dyrt. Finns det några genvägar i detta fall? Jag vill ju inte ha ogräs som tittar upp nästa säsong, men samtidigt visar mina beräkningar att denna mängd grus skulle kosta mer än resten av bygget sammantaget.

Kan det räcka med ett tunnare lager grus? dvs ett par cm? Eller finns det något annat material som är billigare? Har läst att sand kan funka, men osäker på priset på sand...

Tacksam för tips!
Markduk använder du för att slippa att det växer upp gräs mellan trallen, så det bör du ha. Om man behöver täcka duken eller inte är en evig diskussion, jag hävdar nej och lutar mig på https://www.byggahus.se/forum/threads/schakta-av-jord-under-altan-innan-markduk-laeggs.315487/ som är en spännande tråd om man gillar att stirra på torkande färg!

Enligt mig, lägg grus så att den ligger på plats. Gärna längst kanterna där du ser ut att ha en del växtlighet, men överjobba inte. Ska du köra plattor som underlag, eller hur har du tänkt? Din nuvarande stenlägnging är ju ett utmärkt underlag som det är för regelverk att stå direkt på.

Angående lilla slatten bredvid dörren kan du ju göra på många olika sätt. Ditt förslag med blommor lät trevligt! Ett annat alternativ kanske är att bara fylla upp med stora fina stenar. Ett tredje att regla upp och lägga trall också. Du kan väl kanske använda "plattan" framför dörren att fästa regelverk i? Blir ju dunderstabilt och du kan ju köra ex 45x70 runt om plattan med plugg + skruv, kanske med en plastdistans så att vatten kan rinna mellan.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Markduk använder du för att slippa att det växer upp gräs mellan trallen, så det bör du ha. Om man behöver täcka duken eller inte är en evig diskussion, jag hävdar nej och lutar mig på [länk] som är en spännande tråd om man gillar att stirra på torkande färg!

Enligt mig, lägg grus så att den ligger på plats. Gärna längst kanterna där du ser ut att ha en del växtlighet, men överjobba inte. Ska du köra plattor som underlag, eller hur har du tänkt? Din nuvarande stenlägnging är ju ett utmärkt underlag som det är för regelverk att stå direkt på.

Angående lilla slatten bredvid dörren kan du ju göra på många olika sätt. Ditt förslag med blommor lät trevligt! Ett annat alternativ kanske är att bara fylla upp med stora fina stenar. Ett tredje att regla upp och lägga trall också. Du kan väl kanske använda "plattan" framför dörren att fästa regelverk i? Blir ju dunderstabilt och du kan ju köra ex 45x70 runt om plattan med plugg + skruv, kanske med en plastdistans så att vatten kan rinna mellan.
Nej markduken är inte där för att hålla ogräs borta. Ogräs kommer uppifrån från andra växter som sprider sig med vinden.

Markduken lägger man för att undvika att material blandar sig. I detta fallet vill du inte att väggruset ska gå ner i jorden under och därav skall du ha markduk för att skikta materialet.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Markduk använder du för att slippa att det växer upp gräs mellan trallen, så det bör du ha. Om man behöver täcka duken eller inte är en evig diskussion, jag hävdar nej och lutar mig på [länk] som är en spännande tråd om man gillar att stirra på torkande färg!

Enligt mig, lägg grus så att den ligger på plats. Gärna längst kanterna där du ser ut att ha en del växtlighet, men överjobba inte. Ska du köra plattor som underlag, eller hur har du tänkt? Din nuvarande stenlägnging är ju ett utmärkt underlag som det är för regelverk att stå direkt på.

Angående lilla slatten bredvid dörren kan du ju göra på många olika sätt. Ditt förslag med blommor lät trevligt! Ett annat alternativ kanske är att bara fylla upp med stora fina stenar. Ett tredje att regla upp och lägga trall också. Du kan väl kanske använda "plattan" framför dörren att fästa regelverk i? Blir ju dunderstabilt och du kan ju köra ex 45x70 runt om plattan med plugg + skruv, kanske med en plastdistans så att vatten kan rinna mellan.
Superbra tips, tackar!

Jag (och min plånbok) tror då helt och hållet på din linje i denna debatt!

Precis, ska köra plattor på mark. Menar du att jag då lyfter undan nuvarande plattor och lägger markduk och därpå lägger tillbaka dem? För jag kan ju inte ha reglarna direkt på markduken liksom...

Oavsett lär jag alltså lägga grus för att tynga ned, jämnt utspritt och så jag får plattorna i våg.

Bra förslag med att fästa reglar i plattan. Har funderat på fördelar och nackdelar med att fästa i bärlina i husets grund plus då denna lilla plattan, kontra att byga s k "flytande", dvs att hela bygget bara ligger löst på betongplattorna och är stabilt av sin egen tyngd. Några tankar kring det?

Angående reglar: har sett att folk byggt med 45x95-reglar, men då ofta sagt att det är i minsta laget. Har därför sneglat på 120-reglar. Vad finns det för riktlinjer där? Detta kommer bli en rätt stor konstruktion på 54 m2 nämligen...
 
J
P pennybridge skrev:
Nej markduken är inte där för att hålla ogräs borta. Ogräs kommer uppifrån från andra växter som sprider sig med vinden.

Markduken lägger man för att undvika att material blandar sig. I detta fallet vill du inte att väggruset ska gå ner i jorden under och därav skall du ha markduk för att skikta materialet.
Ja, det stämmer helt utmärkt, otydligt av mig. Effekten är dock densamma, dvs det kommer inte ogräs. Det gör det knappt utan duk heller pga ljusbrist (ens med upphöjd där ljusinsläppet är större), men det kväver effektivt växtligheten under och fördröjer kraftigt återetablering ovanpå duken. Se https://www.byggahus.se/forum/threa...nan-markduk-laeggs.315487/page-2#post-3693631

Men det är som du säger. Duk används primärt under plint eller stenläggning så att kross inte blandar sig med finare material.
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt, då har jag fått klarhet i det också!

Vad säger ni om grovleken på reglar då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.