Självklart så bör de ligga till hyresgästen att bekosta utryckning om de är dom som vid felaktig användning orsakat stoppet samt själv ringt å beställt en tjänst. Kan det vara så att att det finns småbarn i hemmet som kan ha spolat ner saker utan föräldrarnas vetskap så bör dom installera barnskydd på toasits (Har själv en liten pojk som fått mig att fiska flera ggr i toan).
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Tycker att hyresgästen borde betala rörmokaren, särskilt om det var hyresgästen som beställde dit rörmokaren.
Passa på att sätta upp följande info-lapp: Informationsaffisch om korrekt spolning med symboler för avfall och saker som inte ska spolas i toaletten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TheGame och 14 till
  • Laddar…
Fast det har hänt att man själv kräkts i porslinstronen, så inte bara dessa tre har spolats ner...
 
  • Haha
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast det har hänt att man själv kräkts i porslinstronen, så inte bara dessa tre har spolats ner...
har det varit inne i systemet och vänt så är det godkännt
 
  • Gilla
  • Haha
Harrison och 12 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, då tänker jag inte helt fel gällande att hyresgästen ska betala.
Bra tips gällande skriftligt, då har man något att falla tillbaka på (y)
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Tack för alla svar, då tänker jag inte helt fel gällande att hyresgästen ska betala.
Bra tips gällande skriftligt, då har man något att falla tillbaka på (y)
Kolla om det går att lägga till något om att det upprepas så du kan vräka dem. De verkar ju inte ha alla bollar i hagen. Alla som äger katt vet att skiten ska i brännbart eller vad er kommun valt att ha det som.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fast det har hänt att man själv kräkts i porslinstronen, så inte bara dessa tre har spolats ner...
Rätt tänkt!
Och på engelska heter det väl ungefär "Don't put anything in the toilet unless you've eaten it first".
Fast det gäller ju inte toapapper.

Det påminner mig om en semestervecka på Poros i Grekland.
Vi bodde på ett mycket enkelt hotell, och på toarummet var det anslag om att man inte fick slänga papper i toaletten.
Bredvid toan stod en liten hink, där man skulle lägga använt papper.
Väldigt aptitligt :p

Förresten är det nog många som inte vet skillnaden mellan toa- och hushållspapper.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Hejsan.
Det är så att jag hyr ut ett hus och fått problem med stopp i avloppet. Det är gamla ledningar, hade aldrig själv problem när jag bodde i huset.

Första stoppet var veckan innan påsk. hyrde maskin och lyckades få bort stoppet efter mycket möda. I vajern satt det en våtservett.
jag stod för maskin hyra mm.

För 2 veckor sedan så kom nästa stopp, vad hyresgästen ringa rörmokare, åkte själv express ner till huset (10mil enkel väg). För att ta beslut om att gräva mm om det inte går att rensa.

Lagom när jag kommer ner är rörmokaren klar och med vajern följde det med kattskit, våtservett och någon liten plastpåse-aktig grej.


Personligen känner jag att det är snudd på sabotage och att hyresgästen borde betala rörmokaren.
Är ganska ny i att hyra ut fastigheter så vill gärna höra andras åsikter.
Du har rätt. Men det du i första hand bör kolla upp är inte vad vi på ett forum tycker. Detta då ditt förhållande till hyresgästen är reglerat i 'hyreslagen' a.k.a. 12 kap. Jordabalken. Det är den som gäller och inget annat.

Saxat från lawline.se där frågan om hyresgäster och avlopp har besvarats:

"Som hyresgäst är man skyldig att vårda lägenheten väl. Som hyresgäst blir man ersättningsskyldig för skador som man vållat pga. vårdslöshet eller försummelse. Detta gäller enligt 12 kap. 24 § jordabalken."

Kolla länken för mer ingående förklaring av vad som gäller juridiskt:

https://www.lawline.se/answers/stopp-i-avlopp-i-hyresratt-vems-ansvar

Voilà!

Nu kan du köra upp lagtext i ansiktet på slarvern ;)
 
  • Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
Givetvis så har hyresgästen inte hanterat avloppet korrekt. Kattskit, vänta bara tills kattsanden (leran) börjar härda i rören och de måste bytas ut. Ge hyresgästen fakturan och uppdatera avtalet med att hyresgästen får betala ev problem. Vägrar denne så riv upp avtalet!
 
Redigerat av moderator:
B b8q skrev:
Helt klart en miss i skolornas hemkunskapsundervisning? :thinking:
Ja, vad är det man inte lyckas skylla på skolan.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
personen kommer säkert frön Söder där de spolar ner diverse skit som knarkpåsar mm i avloppet.
Skåne?
 
  • Gilla
  • Haha
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Det är förvånansvärt många i Sverige oavsett ålder och etnicitet som inte vet vad man ska spola ner i avloppet och vad man inte ska spola ner. Många skolelever får göra studiebesök på reningsverk runt om i Sverige. Det är inte helt ovanligt med kommentarer från barnen i stil med "Det spolar min pappa/mamma i toalettstolen hemma" om diverse saker som egentligen inte ska vara där.

Många lever i tron att går det att spola ner i toalettstolen försvinner det, vanliga problem är våtstärkt papper (ex. Torky) och våtservetter.
 
  • Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skåne?
Nej, Söder har väl alltid avsett Södermalm i Stockholm. ;)
 
  • Haha
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
85% minst vet inte vad man får/bör spola ner i toan alltså.. och det är fascinerande vad de försöker spola ner - och vad de lyckas få ner..

Rörmokarna/spolaren som varit här i ”stopp-ärenden” har alltid spänt ögonen i mig först och frågat om jag spolat ner nått dumt, nä säger jag.. och denne börjar berätta att tvättlappar, bindor, tamponger, blöjor.. osv försöker alla spola ner - och så frågar de igen och jag svarar att jag har f-n inte ens spolat ner ett tuggummi! Då börjar de fråga om resten av familjen o gäster..

Familjen sköter sig för att jag är paranoid över stopp i avloppet.. och gästerna får gå i buskarna - brukar jag svara. Haha.. de brukar bli lite paffa .. sedan lägger jag till att om de börjar rensa kommer de se att ”jag” minsann inte skapat nått problem.

Har grävt upp avloppet två gånger på 6 år - nu får de fasiken hålla!

Gästernas/hyresgästernas avlopp har vi (peppar peppar) inte behövt gräva upp, fast det straxt innan brunnen går ihop med vårt.

Här skulle jag ta dit en vvs om det behövdes och dennes omdöme i vart felet låg skulle få styra vem som betalade. Har vi stopp i avloppet utanför Lgh/hus (eller om något gått sönder av ålder/slitage).. är det vi som får åtgärda det.. är det stopp i toan/dusch/handfat i hus/lgh pga bristande städning eller om denne spolat ner nått dumt.. eller haft sönder något.. så skulle hyresgästen få pröjsa.

Inge konstigt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kolla om det går att lägga till något om att det upprepas så du kan vräka dem. De verkar ju inte ha alla bollar i hagen. Alla som äger katt vet att skiten ska i brännbart eller vad er kommun valt att ha det som.
Jag har en systerson med autism och ADHD och han brukar spola ner allt som han hittar i badrummet, som tvålar och gummihandskar etc. Det blir stopp i avloppet flera ggr per år och hans grupp-boende har varnat att nästa gång faktureras det på honom personligen, dvs hans lilla förtidspension. Jag vågar knappt ha honom hemma hos mig, pga hans "förstörelselust". Han känner förmodligen att det är spännande med spolning av toaletten. Det är förstås väldigt svårt för min syster att hon fick ett handikappat barn, som tar nästan all hennes tid och krafter i anspråk.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.