Har ett betonggolv på 25 m2 från 1977, där vinterdäcken har skavt bort färgen (med ”flingor”) samt att det håller på att vara nog så mkt betong framme. Planen är att antingen själv slipa eller leja för detta. Nästa steg är nån form av behandling. Funderar på att beställa 10 lit Betsil och lägga det själv. Någon som har erfarenhet av Betsil? Bra och dåligt?
 
Hm, är du säker på att det inte kommer fukt underifrån? Det gör det i våran källare, vilket gör att flinggolvet lossnar i stora sjok. Inte för att där är dåligt dränerat alltså, utan helt enkelt för att markfukt letar sig upp genom en oisolerad betongplatta. Och i ett garage från 77 kan det absolut vara oisolerat.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Är nästan säker på att det inte beror på fuktvandring. Har vid något tillfälle testat lägga plastfilm (tejpat fast på några ställen) för att kolla om det blir fuktigt under efter nån vecka. Möjligen borde jag ha provat vid fler årstider? Sen har jag lyckats läsa mig till att Betsil ska skydda från vatten uppifrån, men inte stoppa fukt att vandra uppåt, om jag nu inte missförstått.
 
  • Gilla
patrikwidell
  • Laddar…
Betsil kan jag inte svara för, men en vecka kan absolut vara för kort tid.
 
Ett annat alternativ är att via firma leja bort slipning i två steg. Man lägger på vattenglas och rekommenderar 3 steg av 9 enl nån sk HTC-metod. Nån som vet skillnad mellan vattenglas och dammbindare?
 
Den behandling du nämner i 9 steg heter HTC superfloor och ger på ett bra golv en blank yta genom mekanisk bearbetning dvs bara slipning. Vattenglaset (HTC cure) används för att stärka ytan under behandlingen
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den behandling du nämner i 9 steg heter HTC superfloor och ger på ett bra golv en blank yta genom mekanisk bearbetning dvs bara slipning. Vattenglaset (HTC cure) används för att stärka ytan under behandlingen
Är det en bra behandling till ett garage då (hårt slitage pga bil m dubbdäck)? Lagom många steg på HTC? Skillnad jämfört m bara slipning och dammbindare? Skillnad mot bara slipning och vattenglas som ”slutbehandling”?
 
Slipa och vattenglas ger ingen bra yta i ett garage. Dammbinder är mer yta på i princip en primer som läggs på
 
  • Gilla
Miksel
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Slipa och vattenglas ger ingen bra yta i ett garage. Dammbinder är mer yta på i princip en primer som läggs på
Tack för (bra) svar igen, nu börjar jag kunna dra nån slutsats som amatör:)! Då fattar jag lite mer skillnaden mellan vattenglas och dammbindare, där det senare är att föredra som ”slutbehandling”!? HTC-varianten då, avslutas 3-stegsvarianten med dammbindare? I övrigt, är det någotsånär rätt variant (HTC 3 steg av 9) för ett bilgarage?
 
MLA72 MLA72 skrev:
Tack för (bra) svar igen, nu börjar jag kunna dra nån slutsats som amatör:)! Då fattar jag lite mer skillnaden mellan vattenglas och dammbindare, där det senare är att föredra som ”slutbehandling”!? HTC-varianten då, avslutas 3-stegsvarianten med dammbindare? I övrigt, är det någotsånär rätt variant (HTC 3 steg av 9) för ett bilgarage?

MLA72 MLA72 skrev:
Tack för (bra) svar igen, nu börjar jag kunna dra nån slutsats som amatör:)! Då fattar jag lite mer skillnaden mellan vattenglas och dammbindare, där det senare är att föredra som ”slutbehandling”!? HTC-varianten då, avslutas 3-stegsvarianten med dammbindare? I övrigt, är det någotsånär rätt variant (HTC 3 steg av 9) för ett bilgarage?
Provar igen, är HTC (3 steg av 9) vettigt/prisvärt för ett bilgarage?
 
Beror på vilka tre steg man väljer det får att få en bra yta om betongen medger tex ett bronze koncept vilket ger ett blankt golv med bara slipning men tänker man bara slipa med tex 25-40 ,60-80 ,100-120 så blir det ingen bra yta utan att dammbinda den
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Beror på vilka tre steg man väljer det får att få en bra yta om betongen medger tex ett bronze koncept vilket ger ett blankt golv med bara slipning men tänker man bara slipa med tex 25-40 ,60-80 ,100-120 så blir det ingen bra yta utan att dammbinda den
Uppskattar svar, tack så mkt.

Slutsatsen måste nästan bli att för mig som amatör, så måste jag nästan få en firma (som jag litar på) att kolla på golvet och föreslå rimlig/vettig/prisvärd lösning. Tror jag helst hoppar över micklandet m hyrmaskiner/medel som jag inte förstår tillräckligt av.
 
  • Slitet betonggolv med fläckar och delvis bortskalad yta, del av cykel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slitet betonggolv med fläckar och ojämnheter, behov av professionell bedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det golvet är inte lämpligt för att polera i tre steg jag skulle rekommendera att det slipas rent från färg och målas igen
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det golvet är inte lämpligt för att polera i tre steg jag skulle rekommendera att det slipas rent från färg och målas igen
Ok, intressant - och tack för tips! Vad är det som gör det olämpligt m HTC-metoden?
Stora frågan, menar du att det funkar m en slipning och dammbindare istället för ny färg? Tänker att vanlig färg borde släppa ganska fort, eller?
 
Under förutsättning att du inte har tillskjutande fukt så sitter färgen om man gör ett korrekt förarbete ditt golv är för mjukt i ytan för att polera med HTC superfloor. Vilket kommer att leda till antingen ett halvbra jobb eller ett högt pris. Men slipa och dammbinda går oxå blir typ samma pris som målning kanske snäppet billigare

Edit: ditt golv är troligen gjort när huset byggdes så det har ju varit med om en del
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.