Hur går det för folket i Sverige, har ni gröna mattor fortfarande eller börjar de gulna. Ni som håller dem fräscha fortfarande, hur gör ni? Jag håller på å vattnar för fullt men känns som gräsmattan mer får en shock istället när väl vattnet torkat.
 
harry73
Soligt trädgårdslandskap med grönt gräs, träd, två solstolar och skuggor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joakimyngvesson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Skrytmåns. ;)
Joakimyngvesson Joakimyngvesson skrev:
Hur går det för folket i Sverige, har ni gröna mattor fortfarande eller börjar de gulna. Ni som håller dem fräscha fortfarande, hur gör ni? Jag håller på å vattnar för fullt men känns som gräsmattan mer får en shock istället när väl vattnet torkat.
Här börjar de gulna. Jag tycker att grannen, som klipper nästan maniskt, har en gulare matta än vi som än så länge bara hunnit klippa 3 ggr den här säsongen. :cool:
 
  • Gilla
Joakimyngvesson
  • Laddar…
Vad tror ni om det här då? Hela vår gräsmatta så bara kryllar det av det här... :/ visst det verkar ju mer tåligt än gräs så det är ju iaf grönt men hur blir jag av med skiten. Tycker jag testat det mesta.
 
  • Gräsmatta med ogräs framför modern villa i dagsljus, uppfattad som problematisk av ägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta övertäckt av täta gröna oönskade växter, efterfrågar råd för borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Joakimyngvesson Joakimyngvesson skrev:
Vad tror ni om det här då? Hela vår gräsmatta så bara kryllar det av det här... :/ visst det verkar ju mer tåligt än gräs så det är ju iaf grönt men hur blir jag av med skiten. Tycker jag testat det mesta.
Oj, är det klöver? Ser inte många grässtrån mellan bladen. Dum fråga, men gör det nåt?
 
  • Gilla
Joakimyngvesson
  • Laddar…
Jäklar vilken klövermatta! Men den är grön iallafall :cool: mitt tips för att slippa gul matta är att släppa upp gräset lite högre, ser så sjukt tråkigt ut med folk som ställer ner gräsklipparna på lägsta längden och som sen torkar i solen..
 
Hur blir jag av med alla klöver då?
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Oj, är det klöver? Ser inte många grässtrån mellan bladen. Dum fråga, men gör det nåt?
det är ju inte lika skönt å gå på som på gräs. :) men grönt är det ju
 
harry73
Vi har tusensköna klöver maskros och mycket mer
 
Här i Norrbotten är det inte torka än, har hunnit
Joakimyngvesson Joakimyngvesson skrev:
Hur går det för folket i Sverige, har ni gröna mattor fortfarande eller börjar de gulna. Ni som håller dem fräscha fortfarande, hur gör ni? Jag håller på å vattnar för fullt men känns som gräsmattan mer får en shock istället när väl vattnet torkat.
Du bör vattna 25-30mm då solen gått ner eller tappat styrka på eftermiddagen.
Ställ ut nå med flata bottnar och kör spridaren tills du når upp till målet. Tar du tid vet du hur länge det tar att nå målet.

Dock om du har mycket thatch eller hård mark kan du få så att vattnet bara rinner av istället för att gå ner. Då kan det vara tvunget att köra spridaren en stund så det får tas upp av marken. O sen köra igen.

Mindre ytor kan du köra grepen i för att få vattnet att gå ner i marken
 
  • Gilla
emso8
  • Laddar…
harry73
Visst, vill man att vattnet går ner i marken, så att rötterna växer på djupet, ska man vattna mycket.
Tittar man å andra sidan hur naturen gör det, är det ofta bara en liten skur, eller lite dagg på natten.
Har man stor gräsmatta, blir det då ofantliga mängder med vatten, man ska vattna. Det är inte hållbart på flera sätt.
Jag brukar vattna lite på kvällen, så att gräset och markytan är lite blött, och det får vara kvar stora delar av natten.
Det är ett sätt som hjälper gräset lite mellan de större skurar
 
För de grässorter vi har i Norden så säger den samlade (någorlunda moderna) forskningen att rottilväxten hos gräs primärt beror på tre faktorer: temperatur, fukt och syretillgång. Temperaturen på ytan av jorden påverkar rottillväxten en hel del och rötterna växer som mest när det är mellan 10-18 grader i översta jordlagret för de flesta grässorter i Norden, dvs rötterna växer primärt på våren och på hösten. När det blir varmt i övre lagret av jorden (=sol som ligger på en sommardag) så växer gräsrötterna inte alls oavsett hur mycket man vattnar eftersom grässtråna tar all energi och näring för att överleva värmen.

Så, under sommaren spelar det mindre roll om man vattnar "lite men ofta" istället för "mycket men sällan" eftersom rötterna ändå inte växer nämnvärt under sommaren i större delen av våra växtzoner. Jag skulle nästan våga påstå att om man vattnar "mycket men sällan" på sommaren i Norden så kommer ansenliga mängder vatten att gå till spillo i många trädgårdar, då gräset inte kan tillgodogöra sig det, då gräset primärt tar upp vatten nära ytan (vilket knyter an till harry73s observation om hur naturen brukar tillföra vatten...).

Så, "mycket men sällan" och "vattna minst 25mm för att stimulera rottillväxt" är tyvärr gamla myter och stämmer inte överens med den forskning som gjorts på området de senaste 25-30 åren.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nu kom det någea riktiga skurar igårkväll och inatt/i morse så gräset får vara grönt lite till
 
hevi hevi skrev:
För de grässorter vi har i Norden så säger den samlade (någorlunda moderna) forskningen att rottilväxten hos gräs primärt beror på tre faktorer: temperatur, fukt och syretillgång. Temperaturen på ytan av jorden påverkar rottillväxten en hel del och rötterna växer som mest när det är mellan 10-18 grader i översta jordlagret för de flesta grässorter i Norden, dvs rötterna växer primärt på våren och på hösten. När det blir varmt i övre lagret av jorden (=sol som ligger på en sommardag) så växer gräsrötterna inte alls oavsett hur mycket man vattnar eftersom grässtråna tar all energi och näring för att överleva värmen.

Så, under sommaren spelar det mindre roll om man vattnar "lite men ofta" istället för "mycket men sällan" eftersom rötterna ändå inte växer nämnvärt under sommaren i större delen av våra växtzoner. Jag skulle nästan våga påstå att om man vattnar "mycket men sällan" på sommaren i Norden så kommer ansenliga mängder vatten att gå till spillo i många trädgårdar, då gräset inte kan tillgodogöra sig det, då gräset primärt tar upp vatten nära ytan (vilket knyter an till harry73s observation om hur naturen brukar tillföra vatten...).

Så, "mycket men sällan" och "vattna minst 25mm för att stimulera rottillväxt" är tyvärr gamla myter och stämmer inte överens med den forskning som gjorts på området de senaste 25-30 åren.
Det är intressant att höra. Har du något att länka till där man kan läsa lite mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.