Vill börja med att be om ursäkt för att jag postar detta i flera delforum, hoppas ni har överseende med detta. (y)

Jag har en Brilix XHPFDP 100 som fyller 3år i sommar.

Den har fungerat fint i 2 säsonger men nu efter senaste tidens regn så vill den inte värma vattnet, byggde inget tryck i köldmediekretsen.

Den beter som följer:

Detta händer när jag startar den:

*Pumpen startar - fläkten börjar snurra.
*Efter ca 10 sekunder klickar det.
*Efter ytterligare 5 sekunder klickar det till igen och kompressorn går igång (tror jag, den börjar brumma iaf, och blir varm) - i normala fall brukar manometern röra sig upp från 150 till ca. 250psi (skrev 300 på Poolforum men 250 är nog kanske närmare sanningen) men nu står den kvar på 150psi.

Det var ca. 13 grader i skuggan i förmiddags när jag försökte väcka liv i den, om det nu har nån inverkan.

Nu efter att varit ute och handlat samt kollat in en kollegas likadana pump så hoppar den igång när jag slår på strömmen. Det som har hänt är att den varit strömlös i ~4h samt att temperaturen stigit till ca 20grader.

Tankar kring detta?

Igår lördag, när det var kyligare ute, runt +10, hoppar den inte igång.
Idag söndag med sol och ca 13-15 grader går den igång.

Rubinpool där den är köpt misstänker startkondensatorn till kompressorn, men även när den inte byggt tryck på kallsidan har kompressorn varit varm, vilket väl tyder på att den är igång och jobbar?!

Pumpen lämnar inga felkoder.
 
A
Startkondensatorn är ett jättevanligt fel
Men kanske inte riktigt de symptomen
Jättelätt att se om det är så efter man öppnat lådan så ligger den bredvid kretskortet och har troligen spruckit så att elektrolyten har runnit ut i lådan kladdigt som f.n.
Se vilken storlek den har i uF och beställ en ny från elfa. Köp för all del ingen ny original kina skit kondensator i alla fall.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Startkondensatorn är ett jättevanligt fel
Men kanske inte riktigt de symptomen
Jättelätt att se om det är så efter man öppnat lådan så ligger den bredvid kretskortet och har troligen spruckit så att elektrolyten har runnit ut i lådan kladdigt som f.n.
Se vilken storlek den har i uF och beställ en ny från elfa. Köp för all del ingen ny original kina skit kondensator i alla fall.
Jag tror den ser helt intakt ut, ska kika vid tillfälle.

Pumpen gjorde värme nu när jag gick och la mig, ska kika imorgon innan jobbet, ska bli sämre väder men är osäker på hur mycket temperaturen kommer sjunka.
 
12grader varmt ute nu på morgonen, pumpen har gått sedan igår och gör värme än. (y)
 
A
Då kanske den bara var lite vårtrött
 
electroluxaren skrev:
Då kanske den bara var lite vårtrött
Gick som tåget vid första vårvärmen, men när det blev kallare började den bli startovillig.

Ska låta den gå nu och se om den tuffar på.
Pooltempen har gått från 16 igår till 20 imorse.
 
Varmt ute än och 23 grader i poolen.

Kan det vara nån ventil som bråkar i lite kyligare och råare väder tro?
 
A
Om den har avfrostning vilket beror på lägsta drifttemp så kan den ventilen bråka och då fryser vattnet i utedelen
Annars kanske det är cirkulationspumpen men borde trycket öka rejält
 
electroluxaren skrev:
Om den har avfrostning vilket beror på lägsta drifttemp så kan den ventilen bråka och då fryser vattnet i utedelen
Annars kanske det är cirkulationspumpen men borde trycket öka rejält
Den ska ha avfrostning om jag minns rätt..
Idag var den av, över +28 i poolen - har tuffat på sedan krånglet sist men trycket låg på samma tryck som den brukar ligga på under drift....? Låter inte det som ventil som bråkar?
 
electroluxaren skrev:
Om den har avfrostning vilket beror på lägsta drifttemp så kan den ventilen bråka och då fryser vattnet i utedelen
Annars kanske det är cirkulationspumpen men borde trycket öka rejält
Nytt år och samma bekymmer... :(

Om det är 4vägs ventilen som bråkar, går det att fixa på annat sätt än att byta ventil?
Gissar man inte byter den själv?

Ringer Länsförsäkringar på måndag till att börja med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.