Varje vecka under sommarhalvåret spenderar jag 1 1/2 h på att klippa gräset vid fritidshuset med en åkgräsklippare. Ibland känner jag mig tvungen att åka dit enbart för att klippa (om man vet att man annars inte kommer hinna klippa på 3 veckor tex).

Inom något år kommer jag behöva investera i en ny klippare (i 40tkr-klassen) men funderar på om det vore möjligt med en robotgräsklippare istället. Tomten är drygt 10 000kvm varav ca en tredjedel klipps. Se bild nedan. Vad säger ni, är det rimligt att använda en robotgräsklippare på den här tomten? Några utmaningar jag ser:
- Lång begränsningskabel nödvändig
- Den klippta delen av tomten spretar åt olika håll - två infarter, runt bakom en lada, runt ett torp och ett hus, in i en berså med stenmur runt, osv.
- Mycket träd, rabatter och stora stenar
- Ojämn gräsmatta med en hel del stenar/berg/rötter och hål

Satellitbild av en stor trädgårdstomt markerad för klippning med en robotgräsklippare, visar många hinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte omöjligt, men på din beskrivning låter det som om du behöver justera ytan lite för att få det bra.
Rötter, hål etc behöver fixas så det blir plant. Träd, rabatter och buskar är inga problem i sig så länge som det finns lite avstånd mellan.

Som jämförelse kör jag en 450x på ca 4000m2, totala tomten är runt 10000m2.
Där det varit träd med rejälare rotsystem har jag dragit linan runt dessa så att jag får trimma emellanåt istället. En del buskar och planteringar har jag öat in, medan andra låter jag klipparen bara braka på och studsa mot, har exempelvis ett buskage på runt 15m2 där klipparen kan ses försvinna in under bladverket för att sedan komma ut igen efter en stund. Hål efter vildsvin, sorkar m.m. är lätt att fixa när man bor på landet, för det finns alltid någon jordhög att gräva i och kärra iväg för att fylla igen där det behövs.

Lång slinga är inte några större problem. 450x har 800m som max, men det går att överskrida om du kör med en "heavy duty"-kabel med större ledararea så du får lägre resistans. Skaffa även en klippare med uppkoppling och gps, så har du koll på den hemifrån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Så jag bör inte vara orolig att gräsklipparen inte hittar till alla skrymslen och vrår på tomten? Eller handlar det helt enkelt om att lägga guidekablar som styr?

800m slinga kommer det inte bli, kanske 400-500m. Känns som ett gediget jobb att få ner den i marken, men det kanske inte är så farligt?

Det som känns jobbigast är att få till en jämnare yta, idag skumpar det ordentligt när man kör runt med åkgräsklipparen så det skulle bli många timmars jobb att jämna ut, men när det är klart får man såklart en finare gräsmatta också.
 
Se över gropar och rötter/stenar så ska det gå utmärkt!

Så vi pratar om ca 3000m2 som skall klippas, då behövs inte ens en 450x utan kan nog räcka med en 430x. Ytan som ska klippas ser inte jättekomplicerad ut
 

Bästa svaret

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Tack för utförligt svar! Så jag bör inte vara orolig att gräsklipparen inte hittar till alla skrymslen och vrår på tomten? Eller handlar det helt enkelt om att lägga guidekablar som styr?
Den hittar, tro mig. Har du en trädgård som i din bild behöver du inte guiderna för att leda ut klipparen, den kommer hitta alla skrymslen ändå. Däremot är guiderna guld värda för att leda hem den.
På min tomt kan klipparen i ena stunden köra på en yta på ena sidan huset för att stunden senare vara på den andra sidan och klippa, och då måste den förbi ett antal trånga passager på vägen. Slumpen är otrolig ibland.

800m slinga kommer det inte bli, kanske 400-500m. Känns som ett gediget jobb att få ner den i marken, men det kanske inte är så farligt?
Nej, ett par öl, en kantskärare, knivfodral och lite tid så är det snart gjort.
Jag hade inte märlat ner den om jag vore du, utan faktiskt sett till att få ner den i backen från början. När man fått in snitsen går det ganska fort.

Det som känns jobbigast är att få till en jämnare yta, idag skumpar det ordentligt när man kör runt med åkgräsklipparen så det skulle bli många timmars jobb att jämna ut, men när det är klart får man såklart en finare gräsmatta också.
Det behöver inte vara 100% cricketplan. Här är gräsytan åkgräsklipparklippt sedan minst 20 år. Dessförinnan slogs den väl med lie eller kördes med slåttermaskin. Det har dessutom varit både skotare, traktorer och annat inne och kört, så jämnt är det inte. Roboten har ändå inga problem. Visst kan den skumpa lite mycket på vissa håll, men det klarar den. Jag har dock ett par ställen jag vill jämna till för att på sikt skona klipparen lite (plus att det är lite snubbelvarning när man lirar fotboll).

Hade jag varit du hade jag petat ner kabeln och kört igång klipparen, sen sett vad som behöver justeras (utöver att ta hand om de stora groparna innan dvs).
 
Grymt, jag är redan övertygad! :D
Tror det är närmare 4000kvm (minus husen så kanske 3500 totalt), överdimensionerar helst för att försäkra mig om att den funkar i så fall.

Det som inte syns så bra är att jag har lite nivåskillnader på ett par ställen, sätter man begränsningskabel om man vill förhindra att den åker ut för en lodrätt kant/mur eller ”ser” den sånt själv?

Hur är det med stöldrisken? Det är som sagt ett fritidshus och det händer att vi inte är där på 2-3 veckor. Larmar den om den försvinner från tomten/kan man följa den på GPS:en i så fall? Behöver man ha lite koll på så att den inte fastnar och står och tuggar i 4h på samma ställe och sen stå i regnet i två veckor?
 
Jag har en liknande situation, men klipper lite mindre, drygt 2.000 kvm med en AM 420. Jag har väldigt få öar, hus och uthus får klipparen exempelvis bara studsa emot.

Ladugården klipper jag bara på ena sidan av, så där är det begränsningskabel. Funderar på att göra om det och klippa runt hela, men en ladugård har ju ofta hålor och krypöppningar för djur eller människor, så det kräver lite tankearbete (och förmodligen en del fysiskt jobb med) för att lösa det.

Vill slutligen slå ett slag för telefonappen. Bra att kunna ha koll på att klipparen går som den ska. Fastnar den måste man förvisso lösa det på plats, men då vet man i alla fall om det. Och kanske finns någon granne man kan be om hjälp med återstartandet om det är så.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
sätter man begränsningskabel om man vill förhindra att den åker ut för en lodrätt kant/mur eller ”ser” den sånt själv?
Ja, då behöver du sätta begränsningskabel runt det, eller slänta av.
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Grymt, jag är redan övertygad! :D
Tror det är närmare 4000kvm (minus husen så kanske 3500 totalt), överdimensionerar helst för att försäkra mig om att den funkar i så fall.
Den 450x som går på ca 4000m2 här kör just nu 05-22 varje dag. Då är det så att den hinner med lagom. Tidigare och senare på säsongen går den inte lika mycket. Jag brukar försöka låta det vara "i dagsljus", och det blir lagom.

Det som inte syns så bra är att jag har lite nivåskillnader på ett par ställen, sätter man begränsningskabel om man vill förhindra att den åker ut för en lodrätt kant/mur eller ”ser” den sånt själv?
Som Nötegårdsgubben skriver behöver du begränsa med slinga eller lösa på annat vis. Klipparen kör annars bara på och trillar ner.

Hur är det med stöldrisken? Det är som sagt ett fritidshus och det händer att vi inte är där på 2-3 veckor. Larmar den om den försvinner från tomten/kan man följa den på GPS:en i så fall? Behöver man ha lite koll på så att den inte fastnar och står och tuggar i 4h på samma ställe och sen stå i regnet i två veckor?
Jag har personligen aldrig hört om någon som blivit av med sin klippare, men det förekommer. Larmskyddet kan väl diskuteras. I ett villaområde hörs det ju om den börjar larma, men ute på landet märks inte tjutandet. Om den som plockar klipparen inte har störsändare eller liknande kan du följa den. Det kan ju vara idé att se på de som har lösningar för parkering där klipparen "gömmer" sig under en veranda eller in i ett skjul eller liknande istället för att den står öppet synlig utanför huset.
Med GPS och appen kan du ha koll på den på distans. Sen är det bra med en granne som kan vara behjälplig vid behov och gå och knuffa igång maskinen om det behövs. Enda missöden jag stött på hittills för egen del är ett träd där den kör in under och stoppar sig själv genom att en gren trycker på stoppknappen, en stubbe den envisas med att köra på och fastna så att den larmar och så har den väl vid två tillfällen kilat in sig under kanten till ungarnas sandlåda. Det senare fattar den dessvärre inte att den gör, så då står den och slirar på samma plats tills man kommer och stänger av den. Allt detta är ju problemområden som går att fixa, men räkna med att det kan vara lite sådant i inkörningsfasen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
Storleken och formen på ytan är knappast något problem, men robotklippare funkar inte i "ruffen", det måste vara en hyfsat jämn yta.
 
Blev det någon klippare?
 
Nej inte ännu, jag har bara börjat fundera på vad nästa steg är nu när vår nuvarande åkgräsklippare börjar bli gammal och sliten (med nya remmar, slipade knivar och allmän service funkar den nog 3-4-5 år till, men om man vill få något för den börjar det bli dags att sälja den).
Det kommer inte bli något nytt denna säsong tror jag, har lite för många andra projekt på gång ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.