Jonas Persson
Skulle välja den som är vanligast, mao Folkpool som är stora på marknaden. Har idag G&J men kommer nog den dagen den är slut att välja Pahlén.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
Azuro hade väl inte invändig gänga?

PS, och pumparna i övrigt, nåt som talar för den ena framför den andra?
Precis, fel gänga. Folkpools är också mer modern då den har inverter.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Har du shuntkopplingen (de tre kranarna som gör att du kan koppla bort VP från flödet och reglera mängden vatten som värms upp) inne i huset eller saknas den? Inte ovanligt att VP arbetar effektivast om bara en delmängd av vattnet passerar den. Min ska höja temperaturen två grader, inte mer eller mindre.

Saknas den ska du skaffa dessa delar.
 
Tips, stäng inkommande vatten , starta pump o pumpa bort så mycket du kan, tar nog bara 30 sekunder. Stäng av och då ska det inte läcka ut på golvet, o ja , det finns ett handtag till dom locken för att dra åt lätt eller lossa.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har du shuntkopplingen (de tre kranarna som gör att du kan koppla bort VP från flödet och reglera mängden vatten som värms upp) inne i huset eller saknas den? Inte ovanligt att VP arbetar effektivast om bara en delmängd av vattnet passerar den. Min ska höja temperaturen två grader, inte mer eller mindre.

Saknas den ska du skaffa dessa delar.
Har det. Allt finns ju på plats det är bara VP som är sönderfrusen.

Poolkillen sa samma sak, att jag inte ska ha ventilerna fullt utan ha det på ca halv-vrid.

Ser du att folkpools passar i gänga? Passar Primastars också? (G&J).

När du säger "fel gänga", menar du att de sticker ut från VP? Är det de jag ska undvika? För mina ögon ser det ut som att alla sticker ut från pumpen i olika grad..
 
Se bild.

Jag har stängt av inkommande och utgående vatten till VP.

Den är väl vara att plocka upp och kasta. Tror inte det finns vatten i den.
 
  • Utkopplad värmepump med avstängda vattenledningar vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Jag menar gängan som du lossar när du vinterstänger grön. Den stora muttern som du lossar med handkraft. Finns på din pump. Den gängan är inte standard utan det verkar finnas många olika stigningar och diametrar.

Den röda gängan är standard och lossar du din slangar där borde du kunna montera den nya pumpen. Om inte får du kapa slangarna och limma dit kopplingarna som följer med.
 
  • Pumpanslutning med en stor handlöstagbar mutter markerad med rött och en standardgänga markerad med grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att båda pumparna, heatforce eller den från Primastar blir bra. Bara att välja aftonbladet eller expressen.

Som påpekats tidigare är det en fördel att ha en sk bypass före pumpen. Då har du möjlighet att reglera temperaturfallet över värmepumpen och på så vis kan du hitta en effektiv arbetspunkt (hög verkningsgrad).

Antingen gör du detta inomhus eller i anslutning till värmepumpen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag menar gängan som du lossar när du vinterstänger grön. Den stora muttern som du lossar med handkraft. Finns på din pump. Den gängan är inte standard utan det verkar finnas många olika stigningar och diametrar.

Den röda gängan är standard och lossar du din slangar där borde du kunna montera den nya pumpen. Om inte får du kapa slangarna och limma dit kopplingarna som följer med.
OK, tack,

Men den gröna gängan, som du säger finns på min pump, den ska väl medfölja pumpen till papperskorgen, så den är irrelevant väl?

Det som spelar roll är väl hur pass det som är kvar (slangar?) passar med den nya VPn. Eller missar jag nåt?
 
Nej du kan återanvända allt på bilden om det är helt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Lossa vid den röda gängan.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
Har det. Allt finns ju på plats det är bara VP som är sönderfrusen.

Poolkillen sa samma sak, att jag inte ska ha ventilerna fullt utan ha det på ca halv-vrid.

Ser du att folkpools passar i gänga? Passar Primastars också? (G&J).

När du säger "fel gänga", menar du att de sticker ut från VP? Är det de jag ska undvika? För mina ögon ser det ut som att alla sticker ut från pumpen i olika grad..
Vill påstå att pollkillen var otydlig när han sa "att kranarna ska stå på halv-vrid."

Två kranar sitter på ut och inkommande vatten, de ska normalt vara helt öppna annars minskar du mängden vatten som renas av filtret och cirkulationspumpen får arbeta hårdare. Du vill att så många kbm vatten som möjligt renas per timme. Dessa två kranar stänger du om du vill starta cirkulationen utan att värmepumpen är inkopplad eller om du måste skicka den på service.

Den tredje kranen sitter parallellt med värmepumpen, är den stängd så går allt vatten genom värmepumpen som om flödet är för stort inte orkar höja värma tillräckligt på vattnet när det passerar, tex bara en grad. Genom att öppna kranen så flyter bara en delmängd genom pumpen som värmer vattnet mer. Det står i pumpens manual hur mycket temperaturen ska höjas och på min pump kan man se det värdet på pumpens display. vrid på kranen tills värdet blir rätt. Om flödet fortfarande är så högt att pumpen inte lyckas värma tillräckligt måste du strypa det totala flödet genom att stänga en av de två andra kranarna. Men då får du som sagt även sämre rening av poolen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vill påstå att pollkillen var otydlig när han sa "att kranarna ska stå på halv-vrid."

Två kranar sitter på ut och inkommande vatten, de ska normalt vara helt öppna annars minskar du mängden vatten som renas av filtret och cirkulationspumpen får arbeta hårdare. Du vill att så många kbm vatten som möjligt renas per timme. Dessa två kranar stänger du om du vill starta cirkulationen utan att värmepumpen är inkopplad eller om du måste skicka den på service.

Den tredje kranen sitter parallellt med värmepumpen, är den stängd så går allt vatten genom värmepumpen som om flödet är för stort inte orkar höja värma tillräckligt på vattnet när det passerar, tex bara en grad. Genom att öppna kranen så flyter bara en delmängd genom pumpen som värmer vattnet mer. Det står i pumpens manual hur mycket temperaturen ska höjas och på min pump kan man se det värdet på pumpens display. vrid på kranen tills värdet blir rätt. Om flödet fortfarande är så högt att pumpen inte lyckas värma tillräckligt måste du strypa det totala flödet genom att stänga en av de två andra kranarna. Men då får du som sagt även sämre rening av poolen.
Så här ser mitt system ut. De blå ventilerna är från/till pool och reningsverk, de gröna är till/från VP på andra sidan väggen.

Se bild som jag ärvde från säljare (höger bild är AV och vänster PÅ)

Det som pool killen la på halvvrid är den gröna ventilen som går från VP till pool (den gröna högst upp)
 
  • Två bilder av rörledningssystem med blå och gröna ventiler för pool och värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De gröna ska vara helt öppna, den vänstra blåa ska justeras så att du får 1 grads temperaturdiff över vp.

Den vänstra blåa och de två gröna (som bara är för att koppla bort VP) är vad du får när du köper en "bypass".
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att båda pumparna, heatforce eller den från Primastar blir bra. Bara att välja aftonbladet eller expressen.

Som påpekats tidigare är det en fördel att ha en sk bypass före pumpen. Då har du möjlighet att reglera temperaturfallet över värmepumpen och på så vis kan du hitta en effektiv arbetspunkt (hög verkningsgrad).

Antingen gör du detta inomhus eller i anslutning till värmepumpen.
Heatforce har COP 5,5-8,5, och inverter. Vid Driftförhållanden: Luft 15°C, Vatten 26 °C, Luftfuktighet 70 % ger den 7kw.

Primastar är enklare, COP ca 4. Vid Driftförhållanden: Luft 15°C, Vatten 26 °C, Luftfuktighet 70 % ger den 8, 3kw! Verkar vara bra pris för en sån (G&J P30 ca pris 2000 tsek)

Q1, om man går på denna data, vilken skulle ni valt? Pool på 21000 L

Manual heatforce https://www.folkpool.se/download/18...02054892/manual_heatforce_inverter_m_2020.pdf

Manual Primastar p30
https://www.gullbergjansson.se/wp-content/uploads/2019/02/Manual-P-serien.pdf

Q2, Vilken har kopplingar som passar? Båda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.