H Husnerden skrev:
Hej, jag har blandad erfarenhet av hantverkare. Sanerare, spolare, elektriker, snickare, ja alla dem har det fungerar fint med, bra kommunikation och tidsbokning, bra jobb. Men nu när jag försökt fått tag i VVS-are för ett jobb av typen - byt alla ventiler och termostater i huset - vilket ändå borde vara lagom stort så att man vill ta det, möts jag ändå av samma: återkommer med offert - tystnad, eller återkommer inte alls. Provat 4-5 aktörer.

Första kontakten förstår jag att jag inte var intressant, för jag var för detaljerad, ville ha andra jobb fixade samtidigt, och ville köpa in grejjerna själv.
Sedan kom jag på att det kanske varför mycket, nu har jag istället skrivit i princip "Hej, vill byta alla ventiler och termostater, ca 20 stycken, till Danfoss RA 2900 med Danfoss ventil, kan ni fixa offert vore det toppen", helt släppt det där med att köpa in själv. Men samma ignorerande.

Är det jag som kommunicerar fel, eller bara har otur med stressade VVS-are, eller är det ett skitjobb man inte vill göra pga dålig timpenning? Är det att jag anger vilket material jag vill ha /danfossprylar/, det verkar ju som att MMA annars har marknaden i sitt pungrepp:) ?Jag tänker mig att man i alla fall kan svara "Ej intressant". Nu blir det ju så att man inte vänder sig till dessa firmor för andra jobb heller, och jag har flera större jag vill göra framöver, så jag tror att jag är en hyfsat lukrativ kund.
Hej , VVS har varit lite speciellt även för mig, men osäker om det är maillkontakt som påverkat för dig.

Jag har ringt per telefon för något mindre ärende, och fick då kontakt med två olika VVS firmor. Inte speciellt imponerad och de tog ju då betalt per timme, liten insats och mycket betalt som småjobb lätt blir.

Jag lärde mig då o fixa en del själv, är inte så svårt , men för lite svårare grejor tog jag då kontakt med en tredje firman, som både säljer VVS artiklar till bra pris (för kund) i butik, samt gör jobb. Och de var mkt tydliga med vad man tog per timme, och att man inte ville ha småpyttejobb.

Första jobbet så hade jag 4-5 saker som skulle fixas, tog nästan en dag, och sköttes perfekt, Kom före och ville ha koll på vad som skulle göras, så han var förberedd när han kom på morgonen, allt material med.

I höstas anlitade jag dem för samma sak som du, byta läckande ventiler och ovanliga termostater, och byta till Danfoss RAnågot med MMA , 6 st element ifrån 1930-talet....Tog 5 timmar,och då ingick en del annat jobb, och det hela blev proffsigt gjort förstås.

Kört med telefonsamtal till den som är kundsamordnare först, och sedan något samtal men mest SMS till samma VVS tekniker som jag fått kontakt med.

Men som sagt, tog tre firmor och hitta den som var tillräckligt seriös, och telefonsamtal till den som är spindeln i nätet först.
Men sedan har det bara flytit på, gått lika bra vid installation av fläktkonvektor. Och även om man fått en tid som då blir x veckor framåt, så blir det gjort den dag och den tid man bestämt.

Har senare träffat 2 andra VVS firmor, som andra anlitat och man kan numera efter lite kort snack, snabbt gissa rätt vilka som sköter sig bra och vilka som utnyttjar läget på marknaden. (pre-covid skall sägas för säkerhetsskull)

Den VVS firma jag litar på, vill ha allt på löpande räkning, men har å andra sidan helt normala priser, jämfört med Bauhaus osv.

En enda gång har en faktura varit fel på en sak i materialet, löste sig på max en minut i telefon med ansvarig. .
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag är medelålders och i VVS-branschen. Hör och häpna, jag föredrar mejl :)
Då kan man svara när man hinner, för jag hatar att sitta i telefon samtidigt när jag håller på och jobbar åt en annan kund.
Dessutom så har man lite dokumentation på vad som är överenskommet.

Jobbar på ett företag med många anställda och vi skickar ofta mejl internt istället för att sitta och försöka komma fram på telefoner som alltid är upptagna.
Är det något akut, så förstår jag om man ringer, men annars kan det faktiskt vänta ett par timmar.

Nu är det fortfarande högkonjunktur i vår bransch så jag förstår om det är svårt att få tag i någon. Däremot borde de åtminstone svara och tacka nej på förfrågan om de inte är intresserade.
 
  • Gilla
Donn och 14 till
  • Laddar…
Skumpe
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det så att firmor ratar en pga att man mailar? Modernt. Avskyr att ringa hantverkare och man hör att de sitter i bilen, stressade, okoncentrerade, svårt att höra varann pga bilbrus osv. :sweat:
Hantverkare i Sverige har det för bra. Många har blivit nonchalanta av att de kan välja och vraka bland jobben.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
H Husnerden skrev:
Hej, jag har blandad erfarenhet av hantverkare. Sanerare, spolare, elektriker, snickare, ja alla dem har det fungerar fint med, bra kommunikation och tidsbokning, bra jobb. Men nu när jag försökt fått tag i VVS-are för ett jobb av typen - byt alla ventiler och termostater i huset - vilket ändå borde vara lagom stort så att man vill ta det, möts jag ändå av samma: återkommer med offert - tystnad, eller återkommer inte alls. Provat 4-5 aktörer.

Första kontakten förstår jag att jag inte var intressant, för jag var för detaljerad, ville ha andra jobb fixade samtidigt, och ville köpa in grejjerna själv.
Sedan kom jag på att det kanske varför mycket, nu har jag istället skrivit i princip "Hej, vill byta alla ventiler och termostater, ca 20 stycken, till Danfoss RA 2900 med Danfoss ventil, kan ni fixa offert vore det toppen", helt släppt det där med att köpa in själv. Men samma ignorerande.

Är det jag som kommunicerar fel, eller bara har otur med stressade VVS-are, eller är det ett skitjobb man inte vill göra pga dålig timpenning? Är det att jag anger vilket material jag vill ha /danfossprylar/, det verkar ju som att MMA annars har marknaden i sitt pungrepp:) ?Jag tänker mig att man i alla fall kan svara "Ej intressant". Nu blir det ju så att man inte vänder sig till dessa firmor för andra jobb heller, och jag har flera större jag vill göra framöver, så jag tror att jag är en hyfsat lukrativ kund.
samma erfarenhet har jag, kan dom inte offertera för minst 100 000 kr tar dom inte jobbet! och är man påläst och lite kunnig själv får man inte heller en offert, byggbranschen är i dag en extremt dyr affär och man förlorar den värdeökning man kunde har gjort så länge folk bara tar de offerter dom får. Fick offert på mitt tak till stugan jag skriver den korta sammanställningen, ett smsande utan dess like, dom hade offerten skrivit 80 m2 tak på en stuga på 26 m2? jag mätte upp taket till max 50 m2 så 30 m2 apris ca 1250 är ett rejält med 37500 kr överpris och fick massa skitprat förklaringar till överfakurering som bla bla byggställning försäkring, vilket bör ingå i m2 priset anser jag. Tack o lov har jag vänner som ställde upp,
 
Är det en hyfsat stor firma med flera anställda och med en kontorslokal har jag märkt att det går fortare och är lättare att besöka kontoret och där be om offert eller boka in de jobb man vill få utförda, än att skicka ett mail. Då får man svar på en gång om de vill ta sig an jobbet, dels svar på när de kan göra det.

Jag kanske är gammalmodig men jag tycker det är enklare att prata öga mot öga med någon men det kanske beror på att jag bor på en liten ort där "alla känner alla", där man kan gå på rekommendationer från vänner och bekanta och att när man väl fått förtroende för en firma sällan behöver begära in offerter från andra företag.
 
Redigerat:
Jag har haft stora problem med att hitta någon som vill sälja/installera bergvärme. Borra ca 230m, en pump på ca 10kwh och några element. Efter mejlkontakt så bokades ett par besök och några skickade preliminära offerter. Jag fick ringa och tjata på vissa och de lovade att höra av sig. Endast en var ärlig och tackade nej. Jag valde en av de preliminära offterna och inget konstigt dök upp när de var och tittade på huset. Sedan fick jag ringa och tjata om den riktiga offerten och här handlar det om att jag ger dem en vecka mellan samtalen och de lovar att fixa. När jag väl får offerten är det plötsligt 30000kr dyrare utan någon motiveringen eller spec. Radiatorerna vi snackat om är inte med osv. Inga svar på mejl så jag ger upp. Kontaktar ett par av de andra (via mejl) och skriver i princip att om deras offert fortfarande gäller så köper jag (snälla ta mina pengar!). Får inget svar.
 
H Husnerden skrev:
Hej, jag har blandad erfarenhet av hantverkare. Sanerare, spolare, elektriker, snickare, ja alla dem har det fungerar fint med, bra kommunikation och tidsbokning, bra jobb. Men nu när jag försökt fått tag i VVS-are för ett jobb av typen - byt alla ventiler och termostater i huset - vilket ändå borde vara lagom stort så att man vill ta det, möts jag ändå av samma: återkommer med offert - tystnad, eller återkommer inte alls. Provat 4-5 aktörer.

Första kontakten förstår jag att jag inte var intressant, för jag var för detaljerad, ville ha andra jobb fixade samtidigt, och ville köpa in grejjerna själv.
Sedan kom jag på att det kanske varför mycket, nu har jag istället skrivit i princip "Hej, vill byta alla ventiler och termostater, ca 20 stycken, till Danfoss RA 2900 med Danfoss ventil, kan ni fixa offert vore det toppen", helt släppt det där med att köpa in själv. Men samma ignorerande.

Är det jag som kommunicerar fel, eller bara har otur med stressade VVS-are, eller är det ett skitjobb man inte vill göra pga dålig timpenning? Är det att jag anger vilket material jag vill ha /danfossprylar/, det verkar ju som att MMA annars har marknaden i sitt pungrepp:) ?Jag tänker mig att man i alla fall kan svara "Ej intressant". Nu blir det ju så att man inte vänder sig till dessa firmor för andra jobb heller, och jag har flera större jag vill göra framöver, så jag tror att jag är en hyfsat lukrativ kund.
Skulle nog säga att alla är olika, men jag föredrar en snabb telefon kontakt för en snabbdragning av ärendet sen ber jag kunden skicka ett sms, och senare när jag sitter i bilen eller värmer lunchen eller liknande så kan man ringa upp för ett bättre mindre stressat samtal. Får ex antal mail om dagen och håller inte på och kollar mailen hela tiden. Fördelen med telefon kontakten är att man kan tacka nej pga för mycket jobb men ändå etablera en positiv kontakt så att kunden kan tänka sig att återkomma. Sen är det så att många av oss hantverkare inte är pappersmänniskor (vilket har satt oss i många kniviga tvister helt i onödan) och mail tillhör papper på något märkligt sätt. Men som sagt vi är alla olika.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag är medelålders och i VVS-branschen. Hör och häpna, jag föredrar mejl :)
Då kan man svara när man hinner, för jag hatar att sitta i telefon samtidigt när jag håller på och jobbar åt en annan kund.
Dessutom så har man lite dokumentation på vad som är överenskommet.

Jobbar på ett företag med många anställda och vi skickar ofta mejl internt istället för att sitta och försöka komma fram på telefoner som alltid är upptagna.
Är det något akut, så förstår jag om man ringer, men annars kan det faktiskt vänta ett par timmar.

Nu är det fortfarande högkonjunktur i vår bransch så jag förstår om det är svårt att få tag i någon. Däremot borde de åtminstone svara och tacka nej på förfrågan om de inte är intresserade.
Ja, just att det finns i mailen vad som är överenskommet är många hantverkares värsta mardröm tyvärr. Har man bara snackat löst per telefon kan kunden aldrig komma dragandes med det i efterhand. Står det däremot 30 000 i mailet är det jäkligt svårt att komma med 50 000 ett halvår senare när det ska faktureras.

När det handlar om sånt är det alltid bra att skriva anteckningar och be om konfirmering via email. Gör alltid det i jobbet och brukar avsluta samtalet med att "jag mailar över anteckningar och ber dig bekräfta så jag inte missuppfattat något"

Då kan man dra det snabbt och enkelt per telefon, jag kan knappa in det i datorn och skicka över och hantverkaren kan läsa (det gör de flesta snabbt, men knappandet i datorn tar dyrbar tid) och kan svara snabbt att det är ok. Sparar ju i längden tid & pengar för båda parter.
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, just att det finns i mailen vad som är överenskommet är många hantverkares värsta mardröm tyvärr. Har man bara snackat löst per telefon kan kunden aldrig komma dragandes med det i efterhand. Står det däremot 30 000 i mailet är det jäkligt svårt att komma med 50 000 ett halvår senare när det ska faktureras.

När det handlar om sånt är det alltid bra att skriva anteckningar och be om konfirmering via email. Gör alltid det i jobbet och brukar avsluta samtalet med att "jag mailar över anteckningar och ber dig bekräfta så jag inte missuppfattat något"

Då kan man dra det snabbt och enkelt per telefon, jag kan knappa in det i datorn och skicka över och hantverkaren kan läsa (det gör de flesta snabbt, men knappandet i datorn tar dyrbar tid) och kan svara snabbt att det är ok. Sparar ju i längden tid & pengar för båda parter.
Tycker det är kanon! precis så man vill ha det för man har mest kontakt via telefon och missförstånd sker lättare än man tror, fördelen för mig som företagare är att jag får ett kvitto på hur du uppfattade samtalet/överenskommelsen
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, just att det finns i mailen vad som är överenskommet är många hantverkares värsta mardröm tyvärr. Har man bara snackat löst per telefon kan kunden aldrig komma dragandes med det i efterhand. Står det däremot 30 000 i mailet är det jäkligt svårt att komma med 50 000 ett halvår senare när det ska faktureras.

När det handlar om sånt är det alltid bra att skriva anteckningar och be om konfirmering via email. Gör alltid det i jobbet och brukar avsluta samtalet med att "jag mailar över anteckningar och ber dig bekräfta så jag inte missuppfattat något"

Då kan man dra det snabbt och enkelt per telefon, jag kan knappa in det i datorn och skicka över och hantverkaren kan läsa (det gör de flesta snabbt, men knappandet i datorn tar dyrbar tid) och kan svara snabbt att det är ok. Sparar ju i längden tid & pengar för båda parter.
Kan också tilläga att Antalet diskussioner om fakturor och liknade när den typen av kommunikation sker är nästan obefintlig.
 
T toyboy skrev:
Tycker det är kanon! precis så man vill ha det för man har mest kontakt via telefon och missförstånd sker lättare än man tror, fördelen för mig som företagare är att jag får ett kvitto på hur du uppfattade samtalet/överenskommelsen
Precis. Och jag som kund eller beställare vet att du som utförare är seriös om du kan/vågar bekräfta. De som inte kan bekräfta vad som sagts kan man inte lita på och sållas snabbt bort, eller får övervakas.
 
  • Gilla
toyboy
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, just att det finns i mailen vad som är överenskommet är många hantverkares värsta mardröm tyvärr. Har man bara snackat löst per telefon kan kunden aldrig komma dragandes med det i efterhand. Står det däremot 30 000 i mailet är det jäkligt svårt att komma med 50 000 ett halvår senare när det ska faktureras.

När det handlar om sånt är det alltid bra att skriva anteckningar och be om konfirmering via email. Gör alltid det i jobbet och brukar avsluta samtalet med att "jag mailar över anteckningar och ber dig bekräfta så jag inte missuppfattat något"

Då kan man dra det snabbt och enkelt per telefon, jag kan knappa in det i datorn och skicka över och hantverkaren kan läsa (det gör de flesta snabbt, men knappandet i datorn tar dyrbar tid) och kan svara snabbt att det är ok. Sparar ju i längden tid & pengar för båda parter.
Håller med. Men det gäller åt båda hållen.
Även kunden kan "minnas fel", så därför är det bra att ha lite dokumentation.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Ring ! Det löser problemet. =)
 
Härligt att se många upprörda över uteblivna mailsvar. Att ha låg "response rate" är förödande i dagens klimat, du ska alltid sträva efter 100% response rate och gärna så fort som möjligt. Faktum är ett många frilanssidor som t.ex. fiverr baserar din profils synlighet beroende på resonse rate; folk som svarar långsamt (eller skiter i det helt och hållet) hamnar längre ned i sökrankningar.

God komunikation är service. Tyvärr fattar inte många småföretagare detta.

Sen tycker jag telefon är ganska kasst ur dokumentationshänsyn, det som skrivs går att spara och framför allt när det gäller branscher med mycket "fuffens" och missupfattningar (hantverkare) är det ju precis det man vill ha.
 
P Panerad Padda skrev:
Härligt att se många upprörda över uteblivna mailsvar. Att ha låg "response rate" är förödande i dagens klimat, du ska alltid sträva efter 100% response rate och gärna så fort som möjligt. Faktum är ett många frilanssidor som t.ex. fiverr baserar din profils synlighet beroende på resonse rate; folk som svarar långsamt (eller skiter i det helt och hållet) hamnar längre ned i sökrankningar.

God komunikation är service. Tyvärr fattar inte många småföretagare detta.

Sen tycker jag telefon är ganska kasst ur dokumentationshänsyn, det som skrivs går att spara och framför allt när det gäller branscher med mycket "fuffens" och missupfattningar (hantverkare) är det ju precis det man vill ha.
Då har du inte fattat grejen, jag kan jobba/köra bil (handsfree såklart) och prata samtidigt men jag kan inte läsa och svara på mail samtidigt som jag jobbar, och precis som nämnts tidigare så är det att föredra om kunden skriver ner det första utkastet. Många småföretagare har ingen lust att ha en massa anställda vilket gör att man skiter fullständigt i response rate då jag inte bedriver försäljning via nätet, söker ej heller nya kunder via nätet. Kör oldschool med ett telefonnummer och en mail adress thats it. Min reklam får jag genom att ha nöjda kunder genom kvalitet och rimligt pris, gör jag kundbesök så skriver jag ner det vi kommer överens om och mailar det för återkoppling, Det behöver inte vara så komplicerat fan förr sköttes allt med papper och penna det funkade det med. (Säger inte att det var bättre förr bara att det funkade då också)
 
Redigerat:
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.