Hejsan är ny på frågor kring husköp.
Huset jag ska på visning till har radon.
Sist dom mätte radonet var 1992.
Allmänna värdet låg på 140 bq.
Sen var 2 rum lite utstickande med 216 och 244 bq.
Källaren är byggd med blåbetong.
Bör jag göra en radon mätning innan jag gör köp?
Och vad kostar det?
Huset har självdrag.
 
Vårt hus mättes år 2005 och hade värden på 80Bqentréplan respektive 120Bq övre våning. Mätningar bör utföras om det gått mer än fem år efter senaste mätningen.

Vi köpte huset iaf för att värdena var under 200 Bq vilket är gränsen för nybyggen. Vi kommer mäta i år så klart.

Nu - där det överskrider 200Bq i huset ni är intresserade av kan det bero på dåligt självdrag. Finns springventiler monterade i fönstren i det rummet?

Hade ventilationsexpert (registrerad hos Boverket och Swedac) hos oss i veckan och fick tips om luftflöden.

Hur kan ni mäta snabbast - Har ni 10dagar på er? så kolla den här länken nedan:
https://radonova.se/produkt/snabbmatning-i-villa/

Annars så tar normala radonmätningar 2 månader (för att få medelvärde som godkänns) och utförs under ”eldningstid” när också man vädrar mindre. Man får bäst genom sin kommun för det då det kanske bara kostar några hundra kr VS över tusen kr.

Värde över 200Bq är inte kul när man tänker på det, men det kan bero på dålig ventilation.

Ta in vad andra säger så klart!
 
  • Gilla
Träskallarna
  • Laddar…
ofrivillige_hantverkaren PhilSV skrev:
Vårt hus mättes år 2005 och hade värden på 80Bqentréplan respektive 120Bq övre våning. Mätningar bör utföras om det gått mer än fem år efter senaste mätningen.

Vi köpte huset iaf för att värdena var under 200 Bq vilket är gränsen för nybyggen. Vi kommer mäta i år så klart.

Nu - där det överskrider 200Bq i huset ni är intresserade av kan det bero på dåligt självdrag. Finns springventiler monterade i fönstren i det rummet?

Hade ventilationsexpert (registrerad hos Boverket och Swedac) hos oss i veckan och fick tips om luftflöden.

Hur kan ni mäta snabbast - Har ni 10dagar på er? så kolla den här länken nedan:
[länk]

Annars så tar normala radonmätningar 2 månader (för att få medelvärde som godkänns) och utförs under ”eldningstid” när också man vädrar mindre. Man får bäst genom sin kommun för det då det kanske bara kostar några hundra kr VS över tusen kr.

Värde över 200Bq är inte kul när man tänker på det, men det kan bero på dålig ventilation.

Ta in vad andra säger så klart!
Vet inte hur lång tid man har på sig att göra mätningen, visningen är den 16 e, så får ju fråga mäklaren vad hon säger om det.
Väldigt mycket bra tips du kommer med.
Skulle tro att man kommer få göra mer åt ventilationen.
Kommer förmodligen att få göra en dränering runt huset och då skulle det ju också samtidigt fixa mer ventilation. Är ju en fuktskada troligen i källaren. Så mycket jobb blir det.
Tack för väldigt bra svar
 
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
M Mammaingela skrev:
Vet inte hur lång tid man har på sig att göra mätningen, visningen är den 16 e, så får ju fråga mäklaren vad hon säger om det.
Väldigt mycket bra tips du kommer med.
Skulle tro att man kommer få göra mer åt ventilationen.
Kommer förmodligen att få göra en dränering runt huset och då skulle det ju också samtidigt fixa mer ventilation. Är ju en fuktskada troligen i källaren. Så mycket jobb blir det.
Tack för väldigt bra svar
Tänk på att om du också har markradon så kan ökad ventilation göra att du suger in radon från marken så du behöver också täta ev. sprickor i plattan ner mot golv.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Tänk på att om du också har markradon så kan ökad ventilation göra att du suger in radon från marken så du behöver också täta ev. sprickor i plattan ner mot golv.
Vad jag kan förstå så är det endast radon från blåbetong. Men får ställa frågan till mäklaren om det, tack för svar
 
K
Jag gick från ~880bq till ~70-80bq med ny ventilation (FTX) istället för "självdrag"
 
  • Gilla
  • Wow
deldan och 3 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag gick från ~880bq till ~70-80bq med ny ventilation (FTX) istället för "självdrag"
K KjellTimell skrev:
Jag gick från ~880bq till ~70-80bq med ny ventilation (FTX) istället för "självdrag"
Ja jag har kikat runt och en sån FTX verkar vara en bra investering.
 
  • Gilla
deldan
  • Laddar…
M Mammaingela skrev:
.. visningen är den 16 e, så får ju fråga mäklaren vad hon säger om det.
..förmodligen att få göra en dränering runt huset och då skulle det ju också samtidigt fixa mer ventilation. Är ju en fuktskada troligen i källaren. Så mycket jobb blir det.
Tack för väldigt bra svar
Välkommen! Samma här ska behöva dränera. Alltså mäklaren bör stå till tjänst 100%. Vill du ta dit någon så bör hon öppna och komma överens. Vill du köpa snabb mätning för 1.500kr säg det till mäklaren och kör på Lycka till
 
  • Gilla
Mammaingela
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag gick från ~880bq till ~70-80bq med ny ventilation (FTX) istället för "självdrag"
Bra jobbat! Imponerande siffror
 
  • Gilla
Mammaingela
  • Laddar…
Jo ventilationsexperten vi lade fokus på att konsultera om att effektivisera självdraget. Men då släpper man in massor kall luft. Den luften måste värmas upp. Mekanisk ventilation med värmeåtervinning är grym!! Så ni kör med bra info. Det är hett klart.
 
  • Gilla
Mammaingela
  • Laddar…
Radonmätning ska göras på vintern. 200-någonting är jättelåga värden.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Radonmätning ska göras på vintern. 200-någonting är jättelåga värden.
Jo förstår ju att den säkraste mätningen är då, men en snabb mätning innan köp kanske. Inte så säker mätning då kanske. Jo inte kan det väl vara så högt ändå när gränsen är just 200. Så tror inte jag ska behöva känna så mycket panik över det. Så efter köp av huset göra en mätning på vintern och sen göra åtgärder sommaren efter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Radonmätning ska göras på vintern. 200-någonting är jättelåga värden.
Vad menar du med jättelåga värden? Vi gjorde en långtidsmätning nyligen och fick ett medelvärde på 200, vilket för mig var jackpot eftersom vi har fått så många tråkiga nyheter med vårt hus sen vi flyttade in för 1,5 år sen att jag räknade med skyhöga värden. Men 200 är ju gränsvärdet. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.