Jag funderar på att skaffa persienner till vardagsrummet.
Har kollat en del på motorstyrning från Somfy.
Är det någon som har erfarenhet av motorstyrda persienner? Skulle även vilja koppla ihop styrningen med IHC system.

//Skepparn
 
Gammalt beprövat självbyggarrecept som fungerar fint: förläng persiennlinan och fäst den i en spole (typ den man får när man köper fiskelina), fäst spolen på en vindrutetorkarmotor. Kasta om polerna till motorn med ett tvåpoligt relä för upp och ner. :D
 
Tomtebo skrev:
Gammalt beprövat självbyggarrecept som fungerar fint: förläng persiennlinan och fäst den i en spole (typ den man får när man köper fiskelina), fäst spolen på en vindrutetorkarmotor. Kasta om polerna till motorn med ett tvåpoligt relä för upp och ner.  :D
:surprised: Det där måste se skitfräckt ut och ljudlöst är det väl inte heller. ;D
 
Immobil skrev:
:surprised: Det där måste se skitfräckt ut och ljudlöst är det väl inte heller. ;D
Det är som vanligt upp till respektive konstruktör att ljudisolera samt bygga in härligheten i väggen alternativt sirlig låda.  ;)
 
Hej,

Det är inga problem att koppla in SOMFYs motorer till IHC systemet. Jag har förvisso bara erfarenhet av 230V varianterna. För dem finns det inbyggda "programblock" i IHC.

230V motorerna har 1 fas för utgående/nergående/högervarv och 1 fas för andra hållet. Ställbara mekaniska ändlägesbrytare.

12V motorerna är vad jag vet DC (=polariteten bestämmer riktningen), så där behövs någon form av H-brygga eller relämojäng för det.
 
Somfy 24V har en styr dosa som man använder för upp, ner samt vinkling av persiennen. Vet ej om denna styrdosa är "intelligent". Tre st knappar upp, ned och stopp, upp och ned knappen används även för att vinkla, håller upp, ned knappen intryckt.
Det jag inte har förstått är om man kan använda andra brytare.
Du kan även ställa in hastigheten på vinklingen av persiennerna.

http://www.somfy.se/somfy/productIn...ategory=Switches_24V_DC&selProdnr=1810153

//Skepparn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.