Hej alla,

Vi har en uteplats som vi gärna skulle göra om till något mitt emellan ett vardagsrum och ett inglasat uterum, men frågan är om vi isf. ändrar dess funktion och måste söka bygglov.

Frågan är alltså om det vi har kan anses vara ett inglasat uterum redan, eller bara en altan. (Kommunen saknar originalritningar, vi också, så från vad jag kan se finns det inget definierat).

Det som skiljer sig är att vi istället för glas har plexiglas skärmar. Skulle det ändå kunna räknas som inglasas eller måste det vara riktigt glas? Det är förvisso mestadels öppna fönsterhål på två av väggarna och ingen altandörr (bara öppen gång), men för allt vi kan se så verkar det vara byggt för att sådant också ska sättas dit.

Skulle ni göra er besväret att söka bygglov, eller kan jag, om kommunen undra, hävda att det redan var en inglasad uteplats iaf. då en vägg var helt inglasad (av plexiglas)?

Tack på förhand!
 
  • Uteplats med träkonstruktion, plexiglasfönster och inredning som soffa och bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med träkonstruktion och plexiglastak, delvis öppna sidor, utan glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med plexiglasskärmar på husvägg, omgiven av grönska och husvagn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni har ett uterum idag, men det är nog äldre än 10 år och preskriberat. Vad säger detaljplanen om byggyta, har ni plats för det som finns idag ?
 
Super! Tack för svaret!

Ja vi har utöver hus, uteplats och garage gått om kvadratmeter kvar. Kommunen saknar ritningar till hela huset, inte bara uteplats, så den var säkert korrekt byggd från början, vad än den definierades som då.

En följdfråga, finns det någon gräns för hur mycket man får isolera ett uterum? Eller finns det några andra gränser som säger att nu är det inte ett uterum längre utan ett vardagsrum? - Typ att det måste finnas en altandörr från huset till den eller något i den stilen?
 
Intressant fråga, hade den fått bygglov om det söktes när den byggdes? Kom detaljplan efter ?
 
Vet inte mycket om den gamla byggplanen som var då, men det är allmänt väldigt fritt här, bara att det ska vara max 1/5 av tomten, 6m till vägen och ingen inredd vind om man redan har 2 våningar. Svårt att tro den gamla kan ha varit striktare i en småort som denna.
 
Om ni bara inreder invändigt, isolering mm och inte sätter in altandörr , fönster tror jag det är lugnt. Annars kräva bygganmälan eller bygglov.
 
Jasså, min tanke var ju just att lägga in riktigt fönster, tak, dörr och isolera.

Men då är det alltså ändå bygganmälan, även om det klassas som uterum efter och gjorde det före också??
 
Jag tror det, bäst att ringa kommunen anonymt kanske ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.