Hej!

Bor i ett flerfamiljehus, som ej är fiberanslutet, bredband får vi genom ett telejack på våning ett från Telia.

Själv bor jag på våningen ovanför och får upp bredband genom en dosa som sitter i eluttaget (s.k. powerline som konverterar eluttag till nätverkssutag). Anslutningen är väldigt opålitlig och det är ofta störningar vilket visar sig vara rätt vanligt med denna typen av lösning.

Upptäckte idag att det även finns ett telejack på min våning. Så min fundering är om man kan koppla på en till router till det telejacket så att man kanske kan få en mer pålitlig uppkoppling.

Hur kan man undersöka om det går att "få ut" bredband från flera telejack-anslutningar utan att köpa någon utrustning först?

Vänligast,

C.A
 
MultiMan
Menar du att du vill ha flera olika abonnemang i samma hus eller bara ha fler anslutningar på samma abonnemang? Flera abonnemang kräver mer än ett fysiskt trådpar in i huset från början. Kan finnas men lika gärna inte. Det blir också dubbla kostnader.

Vill du bara få bättre kvalitet på befintlig anslutning så är det antingen att hitta en bättre fas/vägguttag (se till att det är samma uppe och nere) för ditt nuvarande system som ger bättre stabilitet, dra nätverkskabel från routern nere eller skaffa en bra, modern accesspunkt som ger höga hastigheter för WiFi även uppe hos dig. Det beror också på vad du ska ansluta för något och vad kopplingen ska användas till (bara surf? Streama HD-film? Massiv filkopiering mellan enheter på olika våningar?)
 
  • Gilla
cafeascot
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du att du vill ha flera olika abonnemang i samma hus eller bara ha fler anslutningar på samma abonnemang? Flera abonnemang kräver mer än ett fysiskt trådpar in i huset från början. Kan finnas men lika gärna inte. Det blir också dubbla kostnader.

Vill du bara få bättre kvalitet på befintlig anslutning så är det antingen att hitta en bättre fas/vägguttag (se till att det är samma uppe och nere) för ditt nuvarande system som ger bättre stabilitet, dra nätverkskabel från routern nere eller skaffa en bra, modern accesspunkt som ger höga hastigheter för WiFi även uppe hos dig. Det beror också på vad du ska ansluta för något och vad kopplingen ska användas till (bara surf? Streama HD-film? Massiv filkopiering mellan enheter på olika våningar?)
Hej, jag vill ha det på samma abonnemang. Vill kunna koppla in en till router bara.

Jag tror hyresvärden redan gjort sitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Tyvärr kan vi med den lösningen antagligen inte få det bättre.

Jag bifogar bild på hur det ser ut ”bakom” telejacket.
 
  • Öppet telejack i vägg med synliga kablar och en demonterad anslutningsdosa, bakom arbete för internetanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nej, du kan inte koppla in en router till där. Det kan eventuellt gå att flytta din router till ditt andra jack istället, men inte två samtidigt.
 
  • Gilla
cafeascot
  • Laddar…
Föreslå för hyresvärden att ni provar att byta ut den gamla telekabeln i din dosa till en nätverkskabel istället,
 
  • Gilla
cafeascot och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Lite off topic,
men om du bor på en ort med bra 4G kapacitet så skulle jag definitvt överväga att skaffa en 4G router istället, och ett abonnemang med äkta obegränsad surf. Har kört den lösningen på sommarstället (och hemma ibland), fungerar 100% perfekt. Regniga dagar är vi 3 pers som tokstreamar på sommarstället, högsta kvalitet och stabilitet utan problem :) En sådan dag drar vi lätt 100GB data, så ÄKTA fri surf är ett MÅSTE :cool:
 
  • Gilla
cafeascot
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Föreslå för hyresvärden att ni provar att byta ut den gamla telekabeln i din dosa till en nätverkskabel istället,
Det går förmodligen att få i en nätverkskabel där parallellt med telefonkabeln. I vårt hus har vi i många fall telefon, Cat-6 och antennkabel i samma 16-rör, även om det är trångt.
 
  • Gilla
cafeascot
  • Laddar…
Ja, det kan gå men de behöver troligen dra ur befintlig kabel och dra i en ny telekabel samtidigt med nätverkskabeln om det ska lyckas. Det beror också på vilken modell av nätverkskabel då det finns olika dimensioner.
 
  • Gilla
cafeascot
  • Laddar…
Tack för svaren allesammans, det får bli att härda ut ett tag till och kanske köpa mobilt bredband :)
 
Låter som ni delar på en adsl lina, kolla med värden om han kan dra en nätverkskabel från adsl routern upp till dig,den behöver inte gå samma väg som telefoni.
Har ni bara en lanport på routern så utökar ni med switch.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.