Vi har rivit en innervägg och för att dölja "skarven" i betongtaket samt för att bygga in elektricitet som var tidigare var dragen i väggen ska vi bygga en låda/trumma i taket. Vi har samtidigt tänkt infästa spotlights i denna låda och en kort sträcka kommer den även att inrymma ett ventilationsrör (spottar och ventilationsrör behöver dock ej trängas på samma ställe).

Det sitter sedan tidigare en liknande trumma i taket som dolt ventilationsrör, denna är byggd av fyra träreglar, ca 50x23 mm i profil och 13 mm tjockt gips och är fäst i taket med nylonplugg och ca 9 cm långa skruvar. Trumman är 23,5 bred och 19 cm från ovansida till undersida.

Idé om mått på den nya trumman är 32 cm i bredd och 19 cm i höjd från ovansida till undersida, på så sätt kommer den att dölja allt trasigt i taket och sedan möta den tidigare trumman i höjd.

Vad ska vi använda för reglar till denna konstruktion? Jag gissar att det är en avvägning mellan att de ska vara tillräckligt starka samtidigt som de inte är för tunga? (50x23 mm som använts i den befintliga trumman verkar inte finnas i närmaste bygghandeln). Är gips det bästa materialet att täcka med eller finns det bättre alternativ? Är nylonplugg och skruv tillräckligt för att hålla upp konstruktionen och hur långa skruvar krävs egentligen (betongtak, byggt 1935)?

Mycket tacksam för hjälp.

/Karin
 
En del spotlights kräver ett min. avstånd till brännbart material och då kan det vara vettigt att använda plåtreglar + 13 mm gips, för att slippa montera plåtburkar ovan gipsen som skärmar av spottarna.
Ska ni ha spotlights som inte kräver detta avstånd, t.ex. Vinga Vision, så går det bra att använda 45 x 45 mm träregel.
Om man vill bygga tight runt ventrör o.dyl. kan man ibland vara hjälpt av att använda plåtvinkel H50/50 istället för reglar.

Har ni ett ordentligt betongtak kan ni fästa upp träregeln i taket m.h.a. spikplugg, t.ex. 8x100 mm. Bara att borra igenom regeln och vidare upp i taket och dunka sedan in spikpluggen med en hammare. Använder ni plåtregel så väljer ni en kortare spikplugg, t.ex. 5 x 40-50 mm.


 
Tack ACME för snabba och bra tips!

Bristande kunskaper och avsaknad av erfarenhet gör att jag inte har en aning om vad som är "ordentligt" betongtak och inte. Om det är så att vårt tak inte är ordentligt, vad kan då vara bra att använda för att få konstruktionen att hänga kvar?

Angående val av reglar så tolkar jag det som att träreglar är bäst förutom när det finns speciella anledningar till att använda plåt? Detta kanske är en alldeles för generell fråga men just nu kan jag inte riktigt se någon fördel med trä- framför plåtreglar för vårt lilla bygge.

/Karin
 
Det går säkert bra att använda spikplugg till taket, alternativt längre grovgängade träskruv med nylonplugg (inte gul/röd/brun/blå plastplugg).

Träreglar är trevligare att skruva i, ger lite stabilare konstruktioner när man använder klena dimensioner och är billigare än plåt.
Plåtreglarna är lättare, alltid raka och det finns en hel uppsjö av olika profiler som underlättar vid olika typer av montage.

Till er konstruktion kvittar det egentligen vilket alternativ ni använder, men är ni oerfarna kan det ju vara skönt att slippa brottas med krokigt virke.

Jag skulle föreslå att ni köper;

Plåtskenor SK45 (utlägg, ej reglar) att fästa på vardera sidan i taket.
Hörnprofiler H50/50 att sätta på insidan av "ytterhörnen" på trumman.
13 mm gips.
Gipsskruv för stålregel.
5 x 50 mm spikplugg alt. nylonplugg och 50 mm träskruv med kullrig skalle (ej försänkt).
Om trumman kommer att ändra mått någonstans, eller om ni behöver skarva reglarna så skruvar ni lättast ihop dom med 13 mm montageskruv med borrspets.
Reglarna klipper ni med en plåtsax, eller kapar med sticksåg med metallblad. Bågfil funkar säkert också bra när det inte rör sig om några större mängder.
 
Tack igen ACME för jättebra information!

Vid en närmare titt på tidigare konstruktioner som hänger i taket så ser det faktiskt ut som som de är uppsatta med spikplugg så vi kör nog med det igen. Om det blir trä eller plåt får vi fundera lite mer på.

/Karin
 
Allt för en Happyit! ;)

/Acme aka Buddha
 
Ja men det var ju typiskt, happy kan minsann ge svar på allt! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.