Hej!
Bor i bostadsrätt byggd 1988. I vår tvättstuga hade vi en gammal tvättmaskin och ett torkskåp kopplat till eldosa. Nu köpte vi ny tvättmaskin och torktumlare, båda med stickkontakt.

Vill såklart slippa behöva ringa elektriker för att koppla in ett 2-vägs vägguttag, har förstått från andra trådar här på byggahus.se att det är ett 5 minutersjobb. Jag vet dock inte hur jag ska koppla. Om jag kopplar direkt till dosa skulle jag också behöva hjälp med hur.

Vet ej om rummet räknas som strikt våtutrymme, det finns ett vägguttag 15 cm ovanför golvet på väggen mittemot (som inte syns i bild)

Fick hjälp här förut för att koppla in min induktionshäll så jag hoppas jag har turen med mig igen, all hjälp uppskattas :)

I elskåpet satt tre proppar till ”tvättmaskin och torkskåp”, 10 A.

2-vägs uttaget vi köpt står det 16 A.

Min fråga är väl egentligen; bör jag ringa elektriker, eller finns det någon snäll själ som kan förklara hur jag ska göra?:)

Mvh/Astrid
 
  • Öppen eldosa i vägg med exponerade kablar och anslutningsterminaler, i förberedelse för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med öppen eldosa, rörledningar, handfat och avlopp på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar och tre markerade proppar för "tvättmaskin och torkskåp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elskåp med säkringar och etiketter för hushållsapparater och belysning, märkt "Tvättmaskin, torkskåp".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en förpackad dubbel vägguttag för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning för ett 16 A, 250 V 2-vägs vägguttag för infälld montering från Biltema, med installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Händer som håller en öppen, omonterad vit dubbelväggskontakt med synliga trådanslutningar mot en träpaneled vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett omonterat vägguttag avsedd för installation i bostad från 1988.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
För det första avråder jag att använda Biltema-uttag generellt och särskilt till saker som som ska tåla hög belastning under lång tid. Kvaliteten är tveksam och det kan uppstå glapp efter ett tags användning med varmgång som följd.

Dosan verkar ha flera faser. Ska du använda dessa i uttaget så krävs att det är klassat för 400V vilket ditt inte är. Dessutom vet jag inte vad reglerna säger om gemensamma uttag med flera faser men det kan säkert någon av forumets duktiga elektriker svara på. De vet även direkt vilken eventuell skyddsklass uttaget på den platsen i ett våtrum med vatten/avlopp i närheten kräver (ex IP22).

Jag hade personligen gjort en fast anslutning av utrustningen direkt i dosan, så kan de bli både vattentätt och med hållbarare anslutning. Se bara till att få ordentlig dragavlastning för kablarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
batsan och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Som sagt tycker jag absolut att du ska ansluta fast, direkt i dosan.

Finns jordfelsbrytare? Det är ett krav för uttag i våtrum.
 
Mikael_L
Jag tycker du ska köpa ett ELKO 440V-uttag.
https://www.elbutik.se/product.html/elko-rs-2-vagsuttag-440v?
Jag vet inte om det finns att köpa på någon "butik på stan", typ Jula, ClasOhlson, bauhaus, du kan leta lite. Artikelnumret som elbutik har är produktens e-nummer, vilket går att söka på.

Sen är det i princip bara att koppla, använd brun och svart som faser, ta ur nedersta säkringen och isolera av den grå i dosan bakom uttaget med en wago.

Har ni jordfelsbrytare? Det där får man fundera lite över. Det är ett absolut krav på JFB idag. Men finns det uttag i tvättstugan idag som inte sitter på JFB? Då kan man komma undan med ett undantag - men iofs, varför vill man komma undan att få högre säkerhet? :thinking:





MultiMan MultiMan skrev:
Dosan verkar ha flera faser. Ska du använda dessa i uttaget så krävs att det är klassat för 400V
Nja, det kravet gäller bara för den situationen att man kopplar in två olika faser till själva uttaget, bara för att det passerar en ledare med en annan fas i dosan gör inte att det krävs någon 400V-klassning på uttaget. De andra ev faserna har ju redan ett lager med grundisolering runt sig, vilket räcker.


MultiMan MultiMan skrev:
Finns jordfelsbrytare? Det är ett krav för uttag i våtrum.
Idag är det ett krav för precis alla slags rum, före 1994 var det krav i våtrum i betydelsen badrum.
Reglerna som kom 1994 är ej retroaktiva, rum som då saknade JFB behöver ej utrustas med JFB. Men vid förändringar av rum eller användningsområdet av rum kan dagens krav slå in.


edit:
Jag håller med multiman om att ansluta fast, genom att göra det så behöver ni inte göra något annat än att ansluta, alla regler är direkt uppfyllda.
 
Redigerat:
  • Gilla
AstridRobertson
  • Laddar…
MultiMan
Jag menade givetvis att uttaget måste klara 400V om man ansluter 2 olika faser till det, ledsen om jag var otydlig. Men det finns alltså inga särskilda regler för att ha 2 skilda faser i samma uttag?

Tack för att du redogör för vad som gäller!
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
AstridRobertson AstridRobertson skrev:
Fick hjälp här förut för att koppla in min induktionshäll så jag hoppas jag har turen med mig igen, all hjälp uppskattas
Reggat ny användare? :thinking:
 
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Jag menade givetvis att uttaget måste klara 400V om man ansluter 2 olika faser till det, ledsen om jag var otydlig. Men det finns alltså inga särskilda regler för att ha 2 skilda faser i samma uttag?

Tack för att du redogör för vad som gäller!
Nja, inte helt otydlig. Men jag läste det först som att kravet skulle gälla direkt bara för att det fanns olika faser i dosan (men det beror till viss del på att jag genast, ryggmärgsreflexigt, inser att man inte kopplar in 2 olika faser i det uttaget).
Men när jag läste andra gången så såg det annorlunda ut ... :rofl:

Men nu är det åtminstone förtydligat. :)
 
  • Gilla
Jaafar
  • Laddar…
Om jag förstår rätt vad du vill göra så vill du koppla både torktumlare och tvättmaskin i det nya dubbeluttaget. Det går att göra. Men om du använder det uttag du köpt kan du högst troligt inte använda torktumlare och tvättmaskin samtidigt. Det finns tre faser i dosan. Det bästa är om du använder en till tvättmaskinen och en annan till torktumlaren. Antingen behöver du då ett uttag likt det som Mikael_L föreslår eller så klipper du av stickpropparna och ansluter maskinerna fast som MultiMan föreslår.
 
  • Gilla
AstridRobertson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Reggat ny användare? :thinking:
Ja jag mindes inte mitt gamla konto eller lösenord :p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för tipset var jag kan köpa uttag:)!

Yes det finns jordfelsbrytare :)

Nu har jag mätt spänningen och det ser ut såhär

Mellan:
gul/grön -> blå : 0 V
gul/grön -> vit,brun och svart : 240 V
blå -> vit, brun och svart : 240 V
Svart -> vit, brun: 412 V
vit -> brun: 412 V

finns ingen grå :/

men då ska jag kanske kunna lösa detta nu:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om jag förstår rätt vad du vill göra så vill du koppla både torktumlare och tvättmaskin i det nya dubbeluttaget. Det går att göra. Men om du använder det uttag du köpt kan du högst troligt inte använda torktumlare och tvättmaskin samtidigt. Det finns tre faser i dosan. Det bästa är om du använder en till tvättmaskinen och en annan till torktumlaren. Antingen behöver du då ett uttag likt det som Mikael_L föreslår eller så klipper du av stickpropparna och ansluter maskinerna fast som MultiMan föreslår.
Yes det stämmer, tänkte koppla båda maskinerna i nytt dubbeluttag. Okej tack för ditt svar:)!
 
Mikael_L
AstridRobertson AstridRobertson skrev:
Tack för tipset var jag kan köpa uttag:)!

Yes det finns jordfelsbrytare :)

Nu har jag mätt spänningen och det ser ut såhär

Mellan:
gul/grön -> blå : 0 V
gul/grön -> vit,brun och svart : 240 V
blå -> vit, brun och svart : 240 V
Svart -> vit, brun: 412 V
vit -> brun: 412 V

finns ingen grå :/

men då ska jag kanske kunna lösa detta nu:)
Bra förutsättningar.

Du kan alltså väldigt enkelt göra på två olika sätt. Klippa stickpropparna och ansluta fast eller sätta upp ett uttag, helst ett sådant som gör att man kan ha två olika faser/säkringar till maskinerna, och slippa klippa stickpropparna.

Jag skulle nog personligen göra det senare, men som arbetande elektriker så finns ju inte besväret att få tag i grejer, det är ju bara att ta med sig vilken dag som helst, iom man ändå nästan bor på grossen.
 
  • Gilla
AstridRobertson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker du ska köpa ett ELKO 440V-uttag.
[länk]
Jag vet inte om det finns att köpa på någon "butik på stan", typ Jula, ClasOhlson, bauhaus, du kan leta lite. Artikelnumret som elbutik har är produktens e-nummer, vilket går att söka på.
Enligt länken krävs det 2-polig dvärgbrytare för det uttaget. Jag kollade vad vår jordfelsbrytare var och den verkar vara 4-polig. Går det då inte? :/

/astrid En 4-polig jordfelsbrytare av märket Hager installerad i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
AstridRobertson AstridRobertson skrev:
Enligt länken krävs det 2-polig dvärgbrytare för det uttaget. Jag kollade vad vår jordfelsbrytare var och den verkar vara 4-polig. Går det då inte? :/

/astrid [bild]
Problemet är att du har vanliga proppar och inte "automatsäkringar", dvärgbrytare då faller det på vad du läst i anvisningarna för den typen uttag. Men du har ju jordfelsbrytare det är bra oavsett och särskilt vid uttag i den typen utrymmen även om det som sagt skulle gå att slingra sig lite där men generellt dumt att syssla med i onödan.

Som MultiMan skriver se upp så du väljer vettiga uttag det du visade på bilden är inte bra sett ur den vinkeln finns ingen anledning att välja typen Anslut, Biltema osv om man inte själv kan syna dem och bedöma vad man får. Ett sätt att bygga egna uttag som kan vara lämpligt här kan vara att skaffa sk tvåfack förhöjningsram och sätta vanliga infällda envägsuttag i den då får du möjlighet till två faser utan direkta formella fel. Samtidigt enkelt att välja bra fabrikat tex Elko, Schneider osv att sätta in där.

Alternativet att klippa stickproppar och använda anslutningen som tidigare är ju givetvis också bra och möjlig.
 
  • Gilla
Jagarsa och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja tänk, jag glömde helt bort det där med 2-polig brytning, i enlighet med ELKO's instruktioner.

Egentligen tycker jag det är ett lite väl hårt krav, att rekommendera - ja absolut, men krav .. tja. Vi har ju gott om andra två och trefasanslutna objekt där man inte brukar se det som krav.
Men rätt där, ska man ha helt snövitt samvete ska det installeras ifrån en tvåpolig säkring.

Om TS har JFB så antar jag att den är i en liten normkapsling bredvid, har den möjligen två lediga normplatser kvar?

hehe, fanns bild 2 inlägg upp .. :oops: Det finns inga lediga platser i normkåpan där. Jaja, den går lätt och billigt att byta till en större, om plats finns bredvid. Men nu börjar projektet växa till ett rätt avancerat hempul, det kanske börjar närma sig att det blir en elektriker ändå ...
 
  • Gilla
AstridRobertson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.