Hej!

Ny fråga om mitt altanprojekt. Kommer alltså bygga ett flytande trädäck som vilar på stödjepunkter i form av betongplattor (ja, med rätt grejer under). Ända tills nyss hade jag tänkt använda och ser att de flesta verkar rekommendera att man använder balkskor för att fästa spikreglarna i ramen.

Men då kommer ju ovillkorligen undersidan av balkskon vila mot stödjepunkten i ändarna på regelverket, regeln kommer inte göra det. Så stödjepunkten i mitten på respektive regel kommer ju ingenting att vila på, med mindre än att regeln sviktar i mitten (vilket är hela syftet med stödjepunkten att den INTE ska göra). Dessutom verkar alla balkskor vara i måttet 45x137, inte 45x145 så då begriper jag inte alls hur det ska kunna fungera??

Så varför låter jag inte helt enkelt reglarna inuti ramen vila på betongplattorna och fäster reglarna med vinkeljärn i ramen? OK, det skulle kräva betydligt fler betongplattor men vad är det jag missar?
 
Om stödet ska vara på platser för förbanden, så är det väl bara att väga av de inre stöden 2 mm högre ? Är det plattor, så räcker det ju med lite sand. Annars är det väl inget som hindrar att stöden i ytterkant placeras vid sidan av förbanden?
En enkel skiss på den planerade altanen och stödens tänkta placering skulle nog underlätta.
 
Gammal tråd, sorry för det, dock nyfiken på din lösning då jag sitter i samma sits. Hur löste du det?
 
Samma här, liknande sits. Några smarta idéer?
 
Hej på er!

Jag valde en helt annan lösning men en fast konstruktion med bärlina i väggen och två parallella linor längre ut som vilar på plattor. Så därmed kom själva bjälklaget att vila i balkskor mot bärlinan och ovanpå de två parallella linorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.