A
Jag har ett DSC 1616 larm där en detektor sitter lite illa till och falsklarmet titt som tätt så jag tänkte flytta på den. Men innan jag gör det vill jag koppla bort bara den detektorn från larmet så jag slipper falsklarmen.
Jag hittar dock inte någonstans hur man gör. Jag slår in installatörskoden och får då upp en fråga om ”Slå in sekvens” och där fastnar jag.

Jag har ingen manual för installationen men jag hittat på nätet men tycker inte den säger något om hur man raderar en detektor från systemet. Det var en larmfirma som installerade larmet för flera år sedan och jag har ingen aning om hur programmeringen gjordes då och jag har ingen lust att betala larmfirma bara för att komma och programmera bort en detektor om jag kan göra det själv.

Går det att programmera bort en detektor och i så fall hur gör man?
 
Är det trådade eller trådlösa detektorer?
Är det en trådad så kanske du kan öppna detektorn och bygla bort signalen från den.

Annars verkar det som att sektionstyp sätts till 00 för att stänga av en sektion. Sekvens 001 till 004.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Är det trådade eller trådlösa detektorer?
Är det en trådad så kanske du kan öppna detektorn och bygla bort signalen från den.

Annars verkar det som att sektionstyp sätts till 00 för att stänga av en sektion. Sekvens 001 till 004.
Det är trådad.

Vad menas med Sekvens 001-004? Om jag slår in installatörskoden och sedan anger sekvens 001 står bara ”ange data” och ett värde ”05”. Hur vet man vad man ska använda för sekvens? Vad är sekvens?
 
Skärmdump av dokument som listar olika sektionstyper och beskrivningar för säkerhetssystem inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vet du vilken sektion som detektorn du vill ta bort ligger på?
Tabell med fyra kolumner märkta "Sekvens", "Sekt.", och "Def." som visar numrerade listor över byggsektioner.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Vet du vilken sektion som detektorn du vill ta bort ligger på?
[bild]
Nej, jag har ingen aning. Hur tar man reda på det?
 
tusenett skrev:
Nej, jag har ingen aning. Hur tar man reda på det?
Gör ett sabotagelarm på detektorn och kolla i manöverpanelen. Då står det t.ex Sabotage sekt 01.
Dvs, klicka ur detektorn ur bakstycket.

Alt. be en person röra sig framför detektorn och du kollar vilken sektion som är aktiv i manöverpanelen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Robin_ skrev:
Gör ett sabotagelarm på detektorn och kolla i manöverpanelen. Då står det t.ex Sabotage sekt 01.
Dvs, klicka ur detektorn ur bakstycket.

Alt. be en person röra sig framför detektorn och du kollar vilken sektion som är aktiv i manöverpanelen.
Ok, jag ska testa med sabotage.

Hur kollar man vilken sektion som är aktiv i manöverpanelen? Det enda jag sett när en detektor är aktiv är en liten lampa som lyser på manöverpanelen. Men den lampan visar inte vilken detektor.
 
  • Skärmdump av felindikeringstabell med instruktioner för att identifiera sabotage och aktiva sektioner i ett säkerhetssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Textinstruktion om användning av piltangenter för att välja sektion i en handhavarmanual.
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Robin_ skrev:
Se bild ang sabotage och aktiv sektion.

Aktiv sektion ser du med piltangenterna.

Sabotage med *2 sedan knapp 5.


Handhavarmanual:
[länk]
Ok, så jag ska lossa på detektorn från väggen så att sabotagelarmet aktiveras och sedan gå in i manöverpanelen trycka *2, sedan 5 och då visas vilken sektion som detektorn är associerad med är det korrekt uppfattat?

Hur gör man exakt för att ta reda på sektion när man ber någon gå framför detektorn då?
 
Om den har falsklarmat ofta så borde du kunna hitta vilken sektion om du kollar i händelseminnet(om du själv inte kommer ihåg).
Annars så ber du någon röra sig framför detektorn samtidigt som du kollar i panelen, när driftklar-dioden slocknar så trycker du pil höger en eller flera gånger och då anges vilken(eller vilka) sektion som är öppen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nu har jag konstaterat att sektionen jag vill ta bort är nr 12. Nu återstår att koppla ur denna sektion men jag hittar ingen information om hur man gör detta.

Jag slår *8 och anger installatörskoden och får då meddelande "Ange sekvens ___" , anger jag 001 får jag meddelandet "Ange data" och ett värde "05", om jag anger sekvens 002 får jag meddelandet "Ange data" och värdet "00", anger jag sekvens 003 får jag bara ett Beeeep och inget händer. Anger jag sekvens "012" får jag meddelandet "Ange data" och värdet "000"

Hur vet man vad man ska använda för sekvens? Exakt vad ska jag slå in för att ta bort sektion 12 i mitt larm?
 

Bästa svaret

Sekvens 001 är sektion 1 till 16, så du måste skriva likadant som det står 11 ggr och sen skriva 00 den 12:e gången för att sen skriva likadant 4 ggr till.
Sek 1 = 01
Sek 2 = 03
Sek 3 = 03
Osv
Sek 12 = här skriver du 00
Avsluta med #
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tack!
Nu lyckades jag koppla bort detektorn. Det var inte självklart att man skulle bläddra igenom sektionerna efter att ha angivit sekvens eftersom det inte visade vilken sektion man var på utan det visade bara sektionens värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.