när man gör ett uppreglat källargolv på oisolerad platta, så är fukt den stora faran. Ändå så lägger alla obehandlade träreglar? Om man jämför med utomhus så behandlar man trät för att stå emot fukten, och det funkar ju bra. Varför behandlar man då inte reglarna när man lägger källargolv då? Någon som har någon erfarenhet?
 
Redigerat:
S
KJD KJD skrev:
när man gör ett uppreglat källargolv på oisolerad platta, så är fukt den stora faran. Ändå så lägger alla obehandlade träreglar? Om man jämför med utomhus så behandlar man trät för att stå emot fukten, och det funkar ju bra. Varför behandlar man inte läggerreglarna när man lägger källargolv då? Någon som har någon erfarenhet?

För att fukten är ett problem i vilket fall som helst.
 
S SueCia skrev:
För att fukten är ett problem i vilket fall som helst.
Så är det ju, men behandlingen skulle ju inte på något sätt lösa det totala fuktproblemet, men däremot förlänga livstiden på regelstommet. Enklare byta ut bara övergolvet än hela stommet tänker jag?
 
S
KJD KJD skrev:
Så är det ju, men behandlingen skulle ju inte på något sätt lösa det totala fuktproblemet, men däremot förlänga livstiden på regelstommet. Enklare byta ut bara övergolvet än hela stommet tänker jag?
fast du vill ju inte ha massa fukt så därför bygger man ventilerade golv istället om man renoverar dessa hus.
Hade dom använt tryckt virke på 60-70 talet när dom höll på med dessa lösningar hade problemen varit ännu större då tryckt virke på den tiden kunde bli o lukta förjävligt om de blev fuktigt
 
S SueCia skrev:
fast du vill ju inte ha massa fukt så därför bygger man ventilerade golv istället om man renoverar dessa hus.
Hade dom använt tryckt virke på 60-70 talet när dom höll på med dessa lösningar hade problemen varit ännu större då tryckt virke på den tiden kunde bli o lukta förjävligt om de blev fuktigt
man bygger ju ventilerat men man behöver ändå använda reglar (pga ojämnheter). Nivell och även Subfloor använder ju träreglar tex. dock obehandlade. varför skulle då inte utomhusbehandlade reglar vara en förbättring i ett ventilerat golv?

tryckt virke ska inte använda inomhus, finns ju andra ytbehandlingar = fasadfärg typ.
 
S
KJD KJD skrev:
man bygger ju ventilerat men man behöver ändå använda reglar (pga ojämnheter). Nivell och även Subfloor använder ju träreglar tex. dock obehandlade. varför skulle då inte utomhusbehandlade reglar vara en förbättring i ett ventilerat golv?

tryckt virke ska inte använda inomhus, finns ju andra ytbehandlingar = fasadfärg typ.
Det ses väl som onödigt antar jag, av samma anledning som man inte målar insidan av vinden.
 
S SueCia skrev:
Det ses väl som onödigt antar jag, av samma anledning som man inte målar insidan av vinden.
Tycker ändå det vore en förbättring, men är antagligen som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.