Inger-Pinger skrev:
Kan även nämna några saker som jag definitivt hade kunnat vara utan;

Lumigarderoben (stor spegelgarderob) i entréhallen som kostade 10.000 kr!

Insuget till centraldammsugaren i golvsockellisten - det använder vi ALDRIG (ca 2.000 kr).
He he he. Samma här.

Lumin i entren är meningslös. Det hamnar smuts och grus i metallrälsen och då hoppar skjutdörren ur. Är så trött på den. Och så är den alltid smutsig.

Har använt utsuget i listen EN gång.

Återkommer med det bästa!  Bra tråd Inger!

Berit
 
Mest nöjda är vi med
Den oljade ektrappan för 55.000...
Vardagsrummet med 35 spottar
Altanen på 55m2 med tätt bjälklag
Alla stora glasytor

Minst nöjda är vi med
Den oljade ektrappan för 55.000... som knarrar men det skall leverantören åtgärda
Alla stora glasytor som gör vardagsrummet till en bastu
Altanen på 55m2 med tätt bjälklag där den korrugerade plåten under däcktrallen knäpper


Javisst jag är splittrad men det mesta går att åtgärda och då har vi det perfekta huset! ;D
 
I mitt nya hus kan jag redan nu säga en av de viktigaste sakerna, ismaskin i frysen plus ett bastuaggregat med 100 kg sten som alltid är påslaget,då drar den 200 w och funkar som ett element att torka hängd tvätt, sedan drar man upp tempen och på 5 min kan man basta... 8) 8)
 
Göran skrev:
I mitt nya hus kan jag redan nu säga en av de viktigaste sakerna, ismaskin i frysen plus ett bastuaggregat med 100 kg sten som alltid är påslaget,då drar den 200 w och funkar som ett element att torka hängd tvätt, sedan drar man upp tempen och på 5 min kan man basta... 8) 8)
Glöm inte att ta ut tvätten bara ;D
 
Eller så torkar den fortare om man har torrbastu?! :p
Förresten det påminner mig om en gammal fråga jag funderar över, torktumlare är ju inte bra, men ska man ha torkskåp i det nya huset? ???
 
Göran skrev:
torktumlare är ju inte bra, men ska man ha torkskåp i det nya huset? ???
Varför i all världen är inte torktumlare bra??

Är det bättre att ha bastuaggregatet igång för jämnan för att torka tvätt ??? men om du nu ska ha det på det viset så ser jag inget behov av torkskåp, hela bastun blir ju som ett torkskåp :-/

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Varför i all världen är inte torktumlare bra??
Den sliter ut kläderna och bleker färgerna, därför är torktumlare inte bra.
 
Öppna spisen.

Kök: Diskmaskin. Har aldrig haft det förut. Wow.

Matplatsen velade vi länge om, till slut blev det ett torn. Här "hamnar" vi alltid.

TV står i ett TV rum och inte i vardagrummet.

Det kryllar av eluttag och taklamputtag i hela huset. Inget vi bad om.

Valde bort Lumi garderoben i sovrummet och ersatte med Ikea Pax.

Tre kaklade badrum och kök  har tack vare råd från kakelsättare en enhetlig känsla. Det var lätt att "bli som en fem-åring i en godisaffär" när man tittar på kakel, och gå helt över bord.

Takfönster på öv. Ger ljus och framförallt höjd.

Saker vi kanske skulle gjort annorlunda...
Trots att vi flyttar från 90kvm till över 200 så har vi mindre förvaringsutrymme. Ska skaffa friggebod.

Berit
Editerade bort länkarna då dom ändå inte fungerar.
 
bastuaggregatet på hele tiden drar som ett elelement modell mindre, man har det på för att vara i stanby så man kan bestämma sig att bada bastu från ena minuten till nästa.
Vad gäller torktumlare-det där luddet som blir en sudd i filtret efter varje gång-det är dina kläder det..en del av dem alltså omvandling från tyg till ludd-inte bra.
Men använder ni som har torkskåp det eller ska man strunta i det?
 
Göran skrev:
Men använder ni som har torkskåp det eller ska man strunta i det?
Torkskåper är ovärderligt om man har små barn med blöta overaller, tycker jag! Fruktansvärt oekonomiskt i övriga fall, men just overaller tycker jag är bra att kunn hänga in och få torra över natten. Alternativet är två extra overaller a´500kr styck varje år, inte så sugen på det... :D
 
Göran skrev:
Men använder ni som har torkskåp det eller ska man strunta i det?
Vi använder det ofta, funkar jättebra. Men det är inte alltid som vi sätter igång det. Ibland får tvätten hänga över natten med öppen dörr så är den torr dagen efter.

Vad gäller ekonomin så kan det ju inte vara helt fel, överskottsvärmen leds in i värmepumpen, dvs återvinns till viss del.
 
2 vuxna 2 barn i 65m2 lgh med sunkigt badrum, ingen diskmaskin, pyttesmått kök, inget förråd m.m.
Bor nu i 135m2 villa med nytt kök (diskmaskin förstås), 2 nya badrum, tvättstuga, 35m2 garage m.m.

Vad tror ni att vi är mest nöjda med :D

harebra
/orso
 
Sophia skrev:
Torkskåper är ovärderligt om man har små barn med blöta overaller, tycker jag! Fruktansvärt oekonomiskt i övriga fall, men just overaller tycker jag är bra att kunn hänga in och få torra över natten. Alternativet är två extra overaller a´500kr styck varje år, inte så sugen på det... :D
Varför inte köra overallerna i torktumlare istället. De är torra på någon timme. Dessutom mjuka, varma  och goa.
 
Många barnoveraller får man inte tumla pga ytskiktet... Vattenavstötande, gore-tex mm. :p

Går från tumlare och torkskåp i gamla huset - till bara torkskåp i nya. Tycker torkskåpet är mer användbart. ;D

Fast nu kanske vi kom från själva ämnet...
 
Kök: Diskmaskin i arbetshöjd.
Sovrum: Många garderober och en klädkammare utanför. Plus att sovrummet ligger i husets nordvästliga hörna vilket ger ett svalt klimat.
Badrum: Vägghängd toa (det är jag som städar :p)
Vardagsrum: Braskamin.
Övrigt: Tak över entrén. Och förstås: Radiatorerna! ;D
Göran skrev:
Vad gäller torktumlare-det där luddet som blir en sudd i filtret efter varje gång-det är dina kläder det..en del av dem alltså omvandling från tyg till ludd-inte bra.
Konsumentverket testade det där för länge sen och kom fram till att vikten på kläderna sjönk i stort sett lika mycket oavsett om de tumlades eller hängtorkades. Användandet slet mycket, mycket mer på kläderna. Önskar jag sparat den artikeln...

Men använder ni som har torkskåp det eller ska man strunta i det?
Vi har startat torkskåpet en enda gång... Vi hänger bara in kläderna utan att dra igång skåpet och det funkar suveränt. Egentligen skulle det räcka med ett skåp utan värmeaggregat. Torktumlaren har vi använt till täcken eller när det varit brådis, men vi skaffade den med tanke på framtida småmonster.

Fast nu kom vi ännu mer från ämnet... :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.