Hej

Ska beställa ett platsbyggt kök av polska snickare till vårt nya hus. Har sett tidigare kök som de gjort, dock i ek, som är jättefina.

Jag vill ha ett gammaldags vitt kök med innanförliggande spegelluckor. Till detta kommer vi att ha svarta granitbänkar (Galaxy tror jag att den heter, lite melerad). Men jag är jättevelig när det gäller färgen på luckorna. Jag är rädd för att det kan bli för stelt med vitt och svart, samtidigt vill jag inte ha ett för "gult" kök. Har ni något smakråd att ge?

På golvet väljer vi just nu mellan att ha vitoljat furugolv, som i övriga utrymmen, eller klinker för tålighetens skull. Där vet jag heller inte vilken nyans som blir bra. Det beror väl på vilken färg det blir på luckorna...

Jag skulle bli jätteglad för lite hjälp :) :) :)

/Sarah
 
Ingen som har någon kommentar?  :'( :'(

/Sarah
 
Vi skall ha S1002-Y på våra köksluckor (visserligen i kombination med en bänkskiva i ek). Tittar man på ett litet färgkort så tycker jag inte att färgen ser vit ut alls, men ser man köket så uppfattas det som "vitt". Kulören är dock såpass bruten att jag inte tycker att den passar till vita vitvaror, men det är min personliga åsikt. Vårt kök kommer från Myresjökök (luckorna heter Accent) och titta på deras hemsida så kan du se en bild på ett kök med dessa luckor (jag har sett detta kök "live" och vitvarorna är betydligt vitare än luckorna vilket är lite svårt att se på bilden).

Ert kök låter verkar jättefint!!! Vad skall ni ha för färg på kaklet?
 
Hallå!

Spontant hade jag nog kört på en lite varmgrå ton. S1002-Y el. S1502-Y.
Hmm.. men efter lite fundering så tror jag nog att även en varmgrå och
lite grönaktig ton skulle passa fint..  S2005-G80Y t.ex.

En beige ton hade nog också funkat.. men det känns för mig lite mer som 40-tal
och kanske inte så värst gammeldags.

/Fredrik
 
Vi har precis blivit färdiga med vårt kök! Luckor är IKEA abstrakt vit (högblankt). Bänkskivor är ek och svart granit (Star Galaxy) och vitvaror i rostfritt. Klinkern är rätt mörk antracitgrå med lite bruna stänk i. Kaklet är gråbrunt, ganska ljus.

Vi var lite rädda för kombinationen högblank/rostfritt/star galaxy, vi trodde det kunde kännas lite kallt. Men ekskivorna ger värme till hela köket, och kombinationen med star galaxy och vita luckor är helskönt. Golvklinkern är ju också mörk, fast det bruna tar upp eken på ett bra sätt. Granitskivan är så himla fräck på kvällen i rätt belysning, det är inte för inte man döpt den till Star Galaxy.

Men, smaken är som baken, vi är iaf jättenöjda. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.