Söker någon som har erfarenhet vad gäller en frys som inte vill komma ner i temp. Tog över denna frysen och har stått tom i ett garage i flera dygn. Satt igång den och morgonen efter var den nere i -18. När vi nu tagit in den och fyllt på med lite varor (långt ifrån halvfull) så börjar den tappa temp. Får känsla att så fort man fyller på den så orkar den inte kyla. -14 sist jag kollade och då hade även termostaten slutat surra, började surra när jag stängde av och på.

Någon som kan vägleda mig eller har den kastat in handduken?
 
I inxs74 skrev:
Söker någon som har erfarenhet vad gäller en frys som inte vill komma ner i temp. Tog över denna frysen och har stått tom i ett garage i flera dygn. Satt igång den och morgonen efter var den nere i -18. När vi nu tagit in den och fyllt på med lite varor (långt ifrån halvfull) så börjar den tappa temp. Får känsla att så fort man fyller på den så orkar den inte kyla. -14 sist jag kollade och då hade även termostaten slutat surra, började surra när jag stängde av och på.

Någon som kan vägleda mig eller har den kastat in handduken?
Tänkte även på kylfläkten, ska denna gå hela tiden? Är det något man kan se eller höra? Kylelementen ser isiga ut längst upp i frysen men jag får ingen känsla att fläkten skickar iväg kylan.
 
A
kan mycket väl vara fläkten då
 
electroluxaren skrev:
kan mycket väl vara fläkten då
Provade att öppna försiktigt någon cm och hörde fläkten surra, slog av när jag öppnade helt. Nu är den tömd igen, natten till idag gick den upp till -18. Får se hur det ser ut imorgon. Är den uppe i -18 är den ju jäkligt skumt.
 
Vaknade av att den stod och pep, -11 grader. Mycket märkligt.
 
Låter eventuellt som problemen många har haft med frys från Husqvarna. Det finns en lång tråd om det.
 
A
I inxs74 skrev:
Vaknade av att den stod och pep, -11 grader. Mycket märkligt.
går fläkten nu?
i såfall är det med 99.99% säkerhet en köldmedelsläcka
 
electroluxaren skrev:
går fläkten nu?
i såfall är det med 99.99% säkerhet en köldmedelsläcka
Ja, från och till. Stängde av den och monterade ner hela kylpaketet som var totalt igenfrostat, omöjligt för fläkten att trycka igenom kylan genom den stora klumpen med is. Nu är allt ihopsatta så nu väntar vi. Håller tummarna. På ett ungefär, hur länge tar det för en fungerande frys att gå från +22 till -18?
 
Gick relativt fort. Nu hörde vi fläkten på ett helt annat sätt också. Om självavfrostningen fungerar borde ju frysen vara okej. Varför den stora isbildningen skapades vet jag inte, kanske därför tidigare ägare trodde den va trasig och kanske misskött frysen som därför bildat is, för mycket varor i den eller stått med öppen dörr, ingen aning?
 
  • Frysens digitala display visar -18 grader Celsius, Electrolux-logotyp på silverfärgad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Eller så är det just själva frostingen som inte fungerar.
Men likväl kand det vara en tillfällighet
 
electroluxaren skrev:
Eller så är det just själva frostingen som inte fungerar.
Men likväl kand det vara en tillfällighet
Okej, går detta att kontrollera? Vet inte hur länge isåfall det tar att bygga upp samma isklump om frostningen är paj. Lär väl märkas inom någon vecka förmodar jag. Än så länge står den stadigt på -18 med varor i. Vet du hur kylflänsarna ska se ut i fungerande frys som denna modellen?
 
A
Ja deg tar nog några dagar innan du ser att kylpaketet fryser igen
 
electroluxaren skrev:
Ja deg tar nog några dagar innan du ser att kylpaketet fryser igen
Ja du hade så rätt. Nu va det dags igen. Går detta att laga? Surt att frosta ur den en gång i månaden. Läst nånstans att avfrostningsslangen kan vara igentäppt. Tacksam för alla tips och råd.
 
MultiMan
@electroluxaren : Varje gång jag läser trådar om avfrostningsproblem så minns jag det skåp vi hade hemma när jag växte upp. Var något svensktillverkat, troligen 1960-tal. Det hade en knapp i mitten av termostatvredet som reverserade kompressorn precis som en värmepump kan göra och tinade bort all is på mycket kort tid. Var bara att plocka ut lådorna, trycka på knappen, ställa dit en hink och sedan smälte isen på nolltid, sätta tillbaka lådorna, klart. Varför finns inte det längre (eller gör det)?
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
@electroluxaren : Varje gång jag läser trådar om avfrostningsproblem så minns jag det skåp vi hade hemma när jag växte upp. Var något svensktillverkat, troligen 1960-tal. Det hade en knapp i mitten av termostatvredet som reverserade kompressorn precis som en värmepump kan göra och tinade bort all is på mycket kort tid. Var bara att plocka ut lådorna, trycka på knappen, ställa dit en hink och sedan smälte isen på nolltid, sätta tillbaka lådorna, klart. Varför finns inte det längre (eller gör det)?
Njae den reverserade inte kompressorn men hindrade den att starta innan det blivit ett antalplusgrader i frysen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.