Hej!

En timmerstuga som under några år (oklart exakt hur länge) fått in vatten längs med skorstenen och visar skador/märken enligt bilder. Är detta mögel eller vad är det?

Såklart svårt att se på dessa dåliga bilder men skulle uppskatta all input, även information om vad för skador som man kan vänta sig att det kan vara på en timmerstuga som tagit in fukt på detta sätt. Samt hur man kan behandla skadorna.

Tack på förhand!

Svarta märken på timmer/takpanel bredvid skorsten/eldstad.
Vattenskador och svarta märken på takpanel vid skorsten i en timmerstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan bild är på takpanel precis över eldstaden, invid skorstenen där vatten läckt in.
Takpanel med vattenskador och mörka fläckar nära skorsten, potentiellt mögel.

Timmervägg med vita märken en bit bort från skorstenen.
Vattenskador och möjliga mögeltecken på timmerväggen i en stuga nära skorstenen.

Timmer bredvid eldstad.
Vattenskador och svartmögel på timmervägg intill skorsten med synliga märken.
Vattenskador med svarta märken längs skorsten på inre timmervägg i stuga.
 
Hej
Vi har också ett gammalt timmerhus som det i samband med renoveringar dykt upp dolda fuktskador, dock inte i taket utan i fasaden.
Då vi tagit bort råsponten har det visat sig vara helt murket bakom, på ett ställe såpass att då man började peta bort det skadade materialet blev det hål i fasaden.
Vi tog hit en timmerman som sågade bort de skadade stockarna och la dit nya.

Om det inte är en pågående skada där det tillförs mer fukt är det sannolikt inget problem med timret som inte är uppenbart murket. Prova att sticka en kniv i stockarna, är det skadat kommer du märka det.

Mitt tips är att ta upp så mycket som behövs för att se skadan, och säkerställa att det inte kommer ny fukt. Är det en gammal skada i timmer är det oftast ”bara” att byta. Det går givetvis att lägga in nya reglar istället för timmer, men jag kan ändå rekommendera att ta in en timmerman om det finns någon i ert område.

Jag har lite bilder på telefonen hur det såg ut bakom vår spånt, ska se om jag kan få in någon.
 
B Bosse63 skrev:
Hej
Vi har också ett gammalt timmerhus som det i samband med renoveringar dykt upp dolda fuktskador, dock inte i taket utan i fasaden.
Då vi tagit bort råsponten har det visat sig vara helt murket bakom, på ett ställe såpass att då man började peta bort det skadade materialet blev det hål i fasaden.
Vi tog hit en timmerman som sågade bort de skadade stockarna och la dit nya.

Om det inte är en pågående skada där det tillförs mer fukt är det sannolikt inget problem med timret som inte är uppenbart murket. Prova att sticka en kniv i stockarna, är det skadat kommer du märka det.

Mitt tips är att ta upp så mycket som behövs för att se skadan, och säkerställa att det inte kommer ny fukt. Är det en gammal skada i timmer är det oftast ”bara” att byta. Det går givetvis att lägga in nya reglar istället för timmer, men jag kan ändå rekommendera att ta in en timmerman om det finns någon i ert område.

Jag har lite bilder på telefonen hur det såg ut bakom vår spånt, ska se om jag kan få in någon.
B Bosse63 skrev:
Hej
Vi har också ett gammalt timmerhus som det i samband med renoveringar dykt upp dolda fuktskador, dock inte i taket utan i fasaden.
Då vi tagit bort råsponten har det visat sig vara helt murket bakom, på ett ställe såpass att då man började peta bort det skadade materialet blev det hål i fasaden.
Vi tog hit en timmerman som sågade bort de skadade stockarna och la dit nya.

Om det inte är en pågående skada där det tillförs mer fukt är det sannolikt inget problem med timret som inte är uppenbart murket. Prova att sticka en kniv i stockarna, är det skadat kommer du märka det.

Mitt tips är att ta upp så mycket som behövs för att se skadan, och säkerställa att det inte kommer ny fukt. Är det en gammal skada i timmer är det oftast ”bara” att byta. Det går givetvis att lägga in nya reglar istället för timmer, men jag kan ändå rekommendera att ta in en timmerman om det finns någon i ert område.

Jag har lite bilder på telefonen hur det såg ut bakom vår spånt, ska se om jag kan få in någon.
Tack för ditt svar och dina tips!
Varit vid stugan nu idag och kikat närmare på det. Stockarna intil eldstaden där det läckt in gick kniven in i som smör och de går in hela vägen bakom eldstaden. Även nedersta stockarna på huset var dåliga och behöver bytas inom kort.
Växte vit, grön och brun svamp på timret/innertaket.
Stugan är inte min, jag är bara intressent i detta fall. Stugan går nog att rädda men tror jag passar i detta fall. Synd att det var så långt gånget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.