Vi bor i ett friliggande hus i Göteborgs kommun o har planer o tankar att i snar framtid bygga ut våran altan samt ev sänka ner ett spabad..
Det som är byggt just nu som ni ser på bilderna byggdes i samband med att huset byggdes så inget vi byggt..
Är lite osäker hur det ser ut om jag behöver bygglov eller hur läget ser ut då jag ganska novis på det..

Våran tomt går fram till att "stenarna/gruset tar slut" som ni ser på bilderna...
Vad gäller...
Om jag nu vill bygga trall/altan o fortsätta på de som redan byggt fram till tomtgränsen får jag de utan bygglov
Tanken är isåfall att bygga altan fram till tomtgränsen o sätta upp ett insynsskydd mot grannen som liknande som ni ser på bilderna fast lämge re ut dvs nör de nya trallen kommit upp

Mvh Adrian
 
  • Altan i trä med gråa träplankor som sträcker sig mot en grusbelagd tomtkant och gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En befintlig träaltan som ansluter till en grusad kant av en tomt, med gröna växter och en staketdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck vid husgrunden övergår i stenlagd yta vid tomtgränsen med gröna buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du får fylla din tomt med trall. insynsskydd/plank beror på kommun till kommun. läs på vad som gäller hos dig.
 
Trädäcket är inga problem att bygga till tomtgräns. Däremot så krävs det bygglov för "insynsskydd" som i verkligheten är mer ett plank. Gränsen går vid 1,1 m eller 50% genomsiktlighet. Tänk på att det räknas från marknivån och ej däcket.
 
Men vad hände med 4.5m från tomtgräns med altan?!
Kan det vara så enkelt att jag får bygga altan till precis tomtgränsen o sätta upp insynsskydd /vägg i den längden som min kommun tillåter utan något som helst bygglov...
Grannen har jag inte kollat med men enligt grannskapet är han old school o vill behålla det som det är... Jag e mer frustrerad över att jag förlorar ett par m som bilden visar utan att jag kan använda området..
 
A Adnanstroil skrev:
Men vad hände med 4.5m från tomtgräns med altan?!
Kan det vara så enkelt att jag får bygga altan till precis tomtgränsen o sätta upp insynsskydd /vägg i den längden som min kommun tillåter utan något som helst bygglov...
Grannen har jag inte kollat med men enligt grannskapet är han old school o vill behålla det som det är... Jag e mer frustrerad över att jag förlorar ett par m som bilden visar utan att jag kan använda området..
Altan, ja. Uteplats/trädäck är fritt fram.
Tänk även på att det kan vara bra att blanda in grannen ändå då det lär behöva underhållas ibland. Lättast är ju att bygga så du kan göra det på din sida fastighetsgränsen.
 
tänk på att du inte kan lita/basera ditt beslut på vad som sägs på ett forum. Du MÅSTE kolla vilka regler som gäller i din kommun. Efter du gjort det kan man diskutera oklarheter här.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Nu läste jag lite mer på. Göteborgs stad hemsida..
Vad är egentligen skillnad på orden altan /trall eller trädäck? Är de synonymer eller egentligen olika saker?
Där läste jag att om den upp till 0.6m så behövs inget bygglov...

Men ponera nu att grannen säger nej... Vad kan jag göra?! Hur kan jag gå vidare?!
 
du bygger trallen som du vill. insynsskydd enligt reglerna.
söker bygglov och blir det godkänt bygger du det oavsett vad grannen tycker.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
A Adnanstroil skrev:
Nu läste jag lite mer på. Göteborgs stad hemsida..
Vad är egentligen skillnad på orden altan /trall eller trädäck? Är de synonymer eller egentligen olika saker?
Där läste jag att om den upp till 0.6m så behövs inget bygglov...

Men ponera nu att grannen säger nej... Vad kan jag göra?! Hur kan jag gå vidare?!
Altaner är upphöjda och står ofta på plintar och/eller pelare.

Grannen kan inte säga någonting om du följer bestämmelserna.
Om nu planket skulle hamna inom 3,6 m från erat hus så kan ni bygga ett mer rejält insynsskydd i samband med trädäcket, förutsatt att grannen godkänner det. Annars får du hålla dig till det jag skrev tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.