Vi har en vit hall, men den är ändå inte ljus, kanske pga inget ljusinsläpp från dörren, och för att alla dörrar, karmar och lister är svartbruna. Golvet är korkoplast.

Vardagsrummet är gult och golvet är ek, möbler i björk och ett svart bord. Kan man ha en färg som gör att björkmöblerna ser mindre gulnade ut?

Hallen (vit) gränsar till trappan (furu och vita tapeter), badrummet (blått), köket (ljusgrå tapeter och blå glasmosaik), arbetsrummet (grönt), vardagsrummet (gult=fult).

Jag vill ta bort furun på trappan, kanske byta mot ek och vitt, och byta alla mörka dörrar, lister och karmar mot vitt.

Vad ska jag ha för färg i hallen och vardagsrummet? Gärna fondväggar.
 
Det låter lite som vi har samma färger...men i mitt vardagsrum så har jag nougat som fondvägg och resten i vit/beiga. I en hall skall man helst ha åt rött/orange då detta är en välkomnandefärg just för en hall och den mörkar inte hallen samt att du får mer liv om du väljer en som inte är helt stram ;)till orange/rött så passar alla golv om du väljer att inte byta korkmattan.
Jag skulle också ha bytt alla lister från det bruna till vitt som du säger.Bara det gör det ljusare också.

Lycka till!
 
Jag tror att ni gör klokt i att byta ut de mörka svart-bruna snickerierna (eller varför inte måla dem) till vita dito.

Byter ni allt detta i hallen så skulle jag personligen fundera på korkoplastmattan, vilken jag antar är i en lagom gul-brun ton den också ;)
Varför inte ett laminatclickgolv, om ni inte vill lägga ner de pengar och arbete som ett riktigt klinkergolv innebär,samma trägolv som v-rum är också bra, men mindre tåligt i en hall(åtminstone direkt innanför dörren).
Alloc har ett sådant laminatclickgolv som är oerhört snyggt när det kommer på plats (Commercial Stone-Svart skiffer, fast den ser mer mörkgrå ut än svart tycker jag)

Hur tänkte du gå tillväga när du planerar att byta till ek i trappan, använda parkettgolv, betsa furun eller byta hela trappan??
Man kanske skulle ta ett helhetsgrepp när det gäller golv och trappa (kosta på en ektrappa i anslutning till korkoplast känns lite onödigt), klär ni trappan med ek så kan man mycket väl ha ett laminatgolv i 'klinker'utförande, eller varför inte ekgolv som i v-rummet, frågan är bara vad kök samt övriga angränsande, 'öppna' rum (frånsett badrum) har för golv så man inte tillför ytterligare en variant utan istället försöker samla ihop ytorna.

Till v-rummet med ekgolv och björkmöbler skulle jag välja en ljus-ljusgrå väggfärg, tex. 1002-Y som skulle passa utmärkt till ek samt björkmöblerna.
Tänk på att välja en ljusgrå nyans bruten mot gult för att det inte ska skära sig mot möblemanget (vilket automatiskt kommer att uppfattas som mindre gult om inte även alla väggar är gula)
Jag skulle personligen börja med den nyansen på alla väggar och känna mig för, ev. fondväggar kan du vid behov måla som steg 2.

Sedan kommer det kniviga med hallen där väggfärgen är lite beroende av vad du har för golv, själv skulle jag välja samma nyans som v-rummet, dvs. 1002-Y även i hallen eller möjligen snäppet ljusare (tex. 0802-Y) men då skulle jag också ta bort korkoplasten.
I hallen kan du kanske välja en fondvägg om du har någon vägg som passar, kanske isf. ta upp en nyans som knyter ihop med något av de angränsande rummen (grågrönt? men svårt att råda då man inte vet vilken grön ton ni har där :-/) dvs. om ni tänker behålla dem som de är.
Jag skulle också låta samma färg som i hallen följa med upp i trappen för enhetlighetens skull.
Ett både kostnadseffektivt och arbetsinsatseffektivt (och lika snyggt, tycker iaf. jag ;)) alternativ till att klä trappan med ek kan ju vara att måla den, kanske vitt på vangstycken och ev. sättsteg och låta själva plansteget vara furu som den är nu om det är välhållet, vilket även tar igen tonen i det gamla, gulnade björkmöblemanget samt är ett varmt och vackert komplement till grått och vitt, behöver planstegen slipas så kan du antingen betsa eller vitlasera (om du vill) innan du lackar igen.
Man kan också förändra intrycket på trappen mycket mer än man tror genom att tex. byta handledare och fästen, tex. en rund vit handledare med väl valda väggfästen :-*, istället för de där 70-tals platta rektangulära furuhandledarna som är så fula.

Jag tycker att lackade plansteg är mest hållbara spec. om man har barn, samt att det är mer lättstädat i trappen om det är en glatt yta (även om oljat är vackrast ;)). Målade plansteg är också ursnyggt (ljusgrå, inte vita) men håller inte alls lika bra om det är ovarsamma personer som springer upp och ner och när det väl börjar vara slitet så blir det snabbt mindre snyggt ;).

Långt blev det, hoppas du ids läsa ;) :).
MVH//Christina.
 
Christina, du är en pärla!!!! :D
/ Pernilla
 
Det lät väldigt bra med med de ljusgråa färgerna, klinker mm. Klinkern lät jättesnygg, ska kolla upp det. Maken år väldigt glad i kork-o-plasten, och jag tycker den är ok. Ev. hade det varit snyggt att ha klinker i början av hallen och sedan ekparkett, och så samma klinker i grovköket. Vi kommer att byta ut alla dörrar, karmar och lister mot nya vita, eller kanske måla, få se.
Trappan är knivig. Du kanske har rätt i att det blir stor skillnad bara att byta ut trappräcket och måla vagnstycket (heter det så) vitt.
Matsalsmöblemanget i björk (bord, 6 stolar och skänk) har jag ärvt av min mormor. Stolsitsarna har tyg som min mormor vävt, i randigt vitt och grönt med lite guldinslag. Funderar på att ha en ljust grågrön färg på väggarna i vardagsrummet. Har du förslag på en bra grön färg? Förstår att det är svårt eftersom du inte vet vilken grön färg det är på tyget. Kanske 0802-G ? Jag får nog prova mig fram.
Och lite mörkare grått i hallen (1002-Y?) än i köket.
Kanske en röd skohylla...
Ja det är mycket med ett hus från 1980. Vi tar lite i taget, men jag försöker ha en plan så att det blir genomtänkt.
Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.