Hej! Ska regla innervägarna i mitt badrum. På väggarna sitter spontade bräder - 165*45 typ. Kan jag regla på detta utan att behöva bygga ut väggarna för mycket i rummet? Hur ska jag regla? På bygga badrum ska det vara stående regel på c/c60 sen ångbroms och plastfolie på sen liggade regel 45*45 på c/c450 med isolering. Ska inte plastfolie vara på utsidan av isolering och reglarna innan man skruvar på skivor?
 
  • Träväggar med spontade bräder och delvis exponerade reglar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt va du menar?

Vill du regla på panelen?

https://www.sakervatten.se har du regler och riklinjer.

Sen beror det ju på förutsättningar i övrigt, vad är det för rum, hur ser ytterväggarna ut etc.
Det är lite av en djungel
 
J J-O skrev:
Förstår inte riktigt va du menar?

Vill du regla på panelen?

[länk].se har du regler och riklinjer.

Sen beror det ju på förutsättningar i övrigt, vad är det för rum, hur ser ytterväggarna ut etc.
Det är lite av en djungel
Jag vill ju regla på dom spontade brädorna som är på bilden. Bakom det spontande finns ytter panel. Ska fortsätta läsa på där
 
Ingen plast eller ångbroms då du skall ha tätskikt i badrummet. Vad är syftet med att regla på väggen? För du kan skriva två lager gips direkt på om inte anledningen är att dölja installationer eller tilläggsisolera. Om du skall regla på så sätt reglarna på cc450mm och använd dubbla skivlager och kortla med plywood för blandare osv.
 
S sixten88 skrev:
Ingen plast eller ångbroms då du skall ha tätskikt i badrummet. Vad är syftet med att regla på väggen? För du kan skriva två lager gips direkt på om inte anledningen är att dölja installationer eller tilläggsisolera. Om du skall regla på så sätt reglarna på cc450mm och använd dubbla skivlager och kortla med plywood för blandare osv.
Jag ska ha matta på väggarna. Ska bara regla och förbereda för elektriker vvs och mattläggare. Toaletten är ett utbygge på baksidan av ett torp så tre av fyra väggar är ytterväggar. Jag har funderat på om det spontade virket har nån bärande funktion men det kanske det inte gör. Det bästa kanske är att riva och regla på ytterpanelen
 
Om det går att riva är svårt att svara på utan att veta mer. Regla upp för el och VVS om det behövs. Det viktigaste är att om VVS ska böja ut rör tror jag de behöver minst 70mm för böjen, såvida de kör med plaströr, sk. Rör-i-rör. Med Presol (kopparrör) klarar de skarpare böjar. Ingen plast enligt ovan, då får du två tätskikt med eventuell fukt som blir stående. Om du reglar skulle jag köra med 15mm plywood mot regeln och sedan gips.

lycka till!
 
J Johan456 skrev:
Om det går att riva är svårt att svara på utan att veta mer. Regla upp för el och VVS om det behövs. Det viktigaste är att om VVS ska böja ut rör tror jag de behöver minst 70mm för böjen, såvida de kör med plaströr, sk. Rör-i-rör. Med Presol (kopparrör) klarar de skarpare böjar. Ingen plast enligt ovan, då får du två tätskikt med eventuell fukt som blir stående. Om du reglar skulle jag köra med 15mm plywood mot regeln och sedan gips.

lycka till!
Jaha, okej. Bra att tänka på. Alla rören ska kopplas och sitta på utsidan av väggen förr denna vvs gubben drar inga invändiga rör i väggarna. Det är det jag vet.det är ju ingen isolering i väggarna just nu så det spontade virket tar ju upp plats för isolering.Med lite hjälp ska jag komma fram till vilken typ av regel jag ska ha sen blir det plywood och gips som du skriver. Tack för svar:)
 
B Bengtsson93 skrev:
Jag ska ha matta på väggarna. Ska bara regla och förbereda för elektriker vvs och mattläggare. Toaletten är ett utbygge på baksidan av ett torp så tre av fyra väggar är ytterväggar. Jag har funderat på om det spontade virket har nån bärande funktion men det kanske det inte gör. Det bästa kanske är att riva och regla på ytterpanelen
Av din beskrivning verkar det vara en plankvägg som är bärande. Du kan inte avlägsna den och "fästa reglar i ytterpanelen". Plankorna ser väldigt mörka ut nertill. Beror det på fukt?
Du bör nog konsultera någon som har erfarenhet av renovering eller läsa på väldigt noggrant innan du skrider till verket.
 
hscn hscn skrev:
Av din beskrivning verkar det vara en plankvägg som är bärande. Du kan inte avlägsna den och "fästa reglar i ytterpanelen". Plankorna ser väldigt mörka ut nertill. Beror det på fukt?
Du bör nog konsultera någon som har erfarenhet av renovering eller läsa på väldigt noggrant innan du skrider till verket.
hscn hscn skrev:
Av din beskrivning verkar det vara en plankvägg som är bärande. Du kan inte avlägsna den och "fästa reglar i ytterpanelen". Plankorna ser väldigt mörka ut nertill. Beror det på fukt?
Du bör nog konsultera någon som har erfarenhet av renovering eller läsa på väldigt noggrant innan du skrider till verket.
Jaa, jag tror att dom är bärande på nåt sätt. Det bästa hade varit att riva bort panelen. Det svarta är nåt skydd dom penslat på i nederkant på väggen. Jag har haft en hobby snickare och tittat på det och han tyckte jag skulle regla på på inner panelen. Men jag är inne på samma spår som dig att riva och regla upp nytt från ytterpanel. Tänkte se om man kan få hit nån som jobbar som hantverkare och har erfarenhet och kan förklara hur jag ska göra för att det ska bli bra
 
Jag har INTE föreslagit att du ska riva plankväggen. Om den är OK, regla på insidan om du behöver isolera är mitt råd.
 
hscn hscn skrev:
Jag har INTE föreslagit att du ska riva plankväggen. Om den är OK, regla på insidan om du behöver isolera är mitt råd.
Nej det var nog bara jag själv som föreslog det. Jag hade gärna reglat med 45*45 reglar och isolerat med 45 isolering på panelen. Då bygger jag inte ut väggen för mycket på insidan så badrummet blir mindre. Men jag vet inte om man får göra så eller om det är rätt så jag får försöka få tag i nån snickare som kan komma och titta på plats och förklarar. Jag vill gärna göra detta själv och lära mig nåt av det.
 
Det är helt OK, bör bli väldigt stabilt om du skruvar reglarna i plankväggen cc 45 cm. Ingen plast, du kan sätta diffusionsöppen vindduk direkt mot plankväggen om du vill.
Min erfarenhet är att det är minst lika viktigt att hindra drag som tjock isolering i små utrymmen
Ev ny fristående vägg inomhus reglar du helst med 45x70..
 
hscn hscn skrev:
Det är helt OK, bör bli väldigt stabilt om du skruvar reglarna i plankväggen cc 45 cm. Ingen plast, du kan sätta diffusionsöppen vindduk direkt mot plankväggen om du vill.
Min erfarenhet är att det är minst lika viktigt att hindra drag som tjock isolering i små utrymmen
Ev ny fristående vägg inomhus reglar du helst med 45x70..
Låter ju bra. Tack för tips
 
Ska inte ett badrums uppreglade väggar stå på det golv som det ska flytspacklas på? Dvs på spånet?
Eller hur säkerställer man annars att vägg och golv INTE rör sig i förhållande till varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.