Hej,

Är det någon som kan tipsa om en bra KA i Skåne? Vi ska bygga ett 1 ½ planshus i lättbetong så det är kanske bra om det är någon som har erfarenhet av det.

Tack på förhand!
 
Vi ska bygga i Eslöv med Örementhus.
 
Följande har jag goda erfarenheter från:

Westeson Thomas Westeson & Wessman Projekt, Ängelholm
Andersson Charlotte Ingenia Byggkonsult CA, Påarp
Titoff Peter Projektuppdrag syd AB, Malmö
Johnnie Losell, JL Byggkonsult, Ängelholm
 
Tack så mycket för dina tips. Nu har jag några som jag kan kontakta.
 
Vi bygger också stenhus i eslöv ( marieholm ) och har en helt fantastisk KA som vi verkligen kan rekommendera.
Han heter Jack Stock och har en egen konsultfirma och han har verkligen varit till stor hjälp.
Pga inkompetenta underleverantörer har vi haft mycket strul med vårt bygge ( alla takstolarna blåste ned pga att de var för dåligt förankrade och detta fick gavlarna i huset att ramla på carporten som i sin tur blev plockepin). När något sådant här händer är det viktigt att ha någon som man kan vända sig till för att få råd mm. Jack har verkligen ställt upp för oss, mycket mer än vad man kan förvänta sig av en KA. Vi har kunnat använda Jack som bollplank till allt som har med husbygget att göra och han har t o m ställt upp för oss som stöd när vi diskuterat ekonomi med husleverantören, besökt bygget på söndagar mm. På grund av allt strul med bygget kommer kostanden för KA att bli dyrare än budgeterat, kontrollplanen har gjorts om helt flera gånger, flera byggmöten med de olika hantverkarna, mer platsbesök på bygget mm.
Att ha en bra KA när det blir problem är ovärdelig tillgång, därför vill jag rekommendera Jack Stock till alla som behöver en bra KA i eslöv med omnejd.
 
Tråkigt att höra att ni har haft så mycket problem med ert bygge. Då är det värt mycket att ha en bra sakkunnig som stöd under byggprocessen. Er KA verkar ha gjort ett bra jobb.

Ni bygger i Marieholm säger du. Är det kanske huset man ser från vägen när man kör ut från Marieholm mot Landskrona? Har sett att det byggs ett hus i lättbetong där.
 
Japp det är vårt hus.
Kan tilläggas att vi bygger med totalentreprenad och underleverantören som misslyckades fick sparken på en gång när olyckan hände. Tyvärr tar det tid att få nya byggare som är villiga att ta över när en annan firma misslyckas.
Men nu har vi nya byggare som kan sitt jobb. Husfirman Roxistenhus har skött situationen bra och kommer att ta på sig alla extrakostnader som uppkommit pga de första snickarna. Men pga de var tvugna att byta ut de flesta takstolar, gipsskivor, bygga om felaktiga delar mm, har det blivit mycket mer arbete för vår KA.

Vårt råd till alla: ha en bra KA samt bygg med totalentreprenad. Att bygga med totalentreprenad hindrar inte att huset kan byggas av klopare, men man behöver i alla fall inte processa mot några som skyller på varandra.  Vi har ett inflyttningsdatum och det gäller oberoende om vad som händer, om detta datum överträds får vi 4000kr per påbörjad vecka. I dagsläget vet vi inte om vårt datum kommer att hålla... Vi får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.