T
Hej,

Likt många andra på forumet vill jag varna för att handla på Bygghemma. Vi köpte en duschhörna inkl installation och fick denna levererad av DSV först efter tre (3) missade bokningar (där man för övrigt bara kan utlova leverans någon gång mellan 8-16). Som kompensation utlovar BH 400 kr per gång, men det är ju en klen tröst för förlorade semesterdagar/inkomst (och ännu värre om man får avboka hantverkare sent pga uteblivet material). När jag väl fått hem materialet så har de mage att föreslå en installationsdag om en månad! Helt bisarr köpupplevelse.
 
  • Arg
B.O.S.
  • Laddar…
Dom tre missade leverans-/utkörningsbokningarna, att levereras sker mellan 8-16, har inget med Bygghemma att göra utan det har med distributören (DSV i ditt fall) att göra.

Bygghemma har inte något eget lager utan allt skickas direkt från leverantören (förutom saker från Husqvarna).

Att dom kunde erbjuda en installationsdag en månad efter att leverans skett hänger väldigt mycket på hantverkarna dom har kopplade till sig. Dessa hantverkare lär inte bara ha Bygghemmas kunder utan ett gäng egna kunder.

Det brukar generellt föreslås att hantverkare bokas efter att leverans av varor har skett just för att minska risken att behöva avboka hantverkaren om leveransen blir försenad/skadad.


Vi har beställt en del från Bygghemma, allt har blivit levererat som utlovat. Leverans har skett med både DSV (10:00-14:00, ringer ca 30 min innan) och DHL Freight (11:00-13:30, ringer ca 30 min innan). Mer eller mindre alltid så har chaffören ringt lite tidigare än tidsintervallens början.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Provat bygghemma och kan säga aldrig mer.
Allt försenat och jävligt dåliga på supporten.
Men fick 10 % på nästa köp :crysmile:
Nej skulle inte rekommendera dom till min värsta fiende.
 
  • Gilla
stugan75 och 2 till
  • Laddar…
Jag har handlat från dem många gånger och allt har blivit levererat enligt överenskommet. Köpt trall, golv, VVS-grejer mm. Att det blir fel här beror som sagt på transportören. Du verkar ha haft otur här och jag förstår ditt behov av att skriva av dig.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
I båda mina fall var det bara bygghemmas fel dom säljer grejer och lovar leverans fast dom vet att dom inte kan leverera, sen kör dom du får rabbat på nästa köpet.
Pratade direkt med tillverkaren i båda fallen och bygghemma kör på falska leverans datum fast dom vet att dom inte kan leverera, allt för att sälja.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Som vanligt så är det i princip omöjligt att bedöma ett större företag efter synpunkter på ett forum.

Är det 1000 klagomål på ett företag som har en miljon affärer/beställningar så är det företaget troligen bättre än det lilla företaget med få klagomål.

I TS fall är det frakten som strulat och om Bygghemma är bra eller dåligt har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T
Självklart är det primärt transportörens fel när det strular med leverans, men tittar man på äldre recensioner så verkar det vara ett återkommande problem och då tycker jag att Bygghemma vid det här laget ha styrt upp bättre beräknade leveransdatum och/eller erbjuda andra transportalternativ.

Det ska också sägas att BH faktiskt hade kunnat strunta blankt i att ersätta mig alls för bomkörningarna. I det ljuset får man vara glad för vad de faktiskt ska betala. Trots det ville jag varna för det fall att presumtiva köpare räknar med en ersättning motsvarande faktiska kostnader.

Jag ville också varna för att installationsdatumet erbjöds så väldigt långt fram i tiden. Kanske naivt av mig, men jag förutsatte vid beställningen att installationen skulle ske i någorlunda anslutning till leveransen. Detta är ju även det beroende av en tredje part - installatören snarare än Bygghemma - men återigen har Bygghemma valt att sätta upp sitt system på ett sådant sätt att detta blir utfallet för mig som kund. Man hade kunnat ansluta fler hantverkare, i grund och botten är det en lönsamhetsfråga som jag förutsatte att man hade hanterat vid beställningen och att det pris jag betalade var beräknat utifrån att en installation skulle ske inom en mer rimlig tid. I vart fall borde man vara tydligare vid presentationen av installationserbjudandet.

Även om detta scenario sjävklart inte kan vara representativt för alla tusentals beställningar till Bygghemma, så ville jag varna för hur det kan gå till.

Slutligen ska sägas att jag inte har fått någon återkoppling från Bygghemma än, och det är möjligt att de löser detta strul på ett bra sätt. I sådana fall uppdaterar jag självklart tråden.(y)
 
  • Gilla
  • Arg
B.O.S. och 1 till
  • Laddar…
Jag är absolut inte kritisk till ts eller att köpa på nätet ( där det oftast är billigare) men då uppstår ju situationer som kan göra att renoveringar inte flyter på eller blir försenade. Visst kan det även vara problem med leveranser på lokala köpta produkter men köper där så har man nån åtminstone att titta i ögonen om man är missnöjd och dessutom så kanske fler butiker på orten överlever.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Bygghemma har ett ansvar för sina leverantören
Samt för de som levererar ser prylar.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Självklart är det primärt transportörens fel när det strular med leverans, men tittar man på äldre recensioner så verkar det vara ett återkommande problem och då tycker jag att Bygghemma vid det här laget ha styrt upp bättre beräknade leveransdatum och/eller erbjuda andra transportalternativ.

Det ska också sägas att BH faktiskt hade kunnat strunta blankt i att ersätta mig alls för bomkörningarna. I det ljuset får man vara glad för vad de faktiskt ska betala. Trots det ville jag varna för det fall att presumtiva köpare räknar med en ersättning motsvarande faktiska kostnader.

Jag ville också varna för att installationsdatumet erbjöds så väldigt långt fram i tiden. Kanske naivt av mig, men jag förutsatte vid beställningen att installationen skulle ske i någorlunda anslutning till leveransen. Detta är ju även det beroende av en tredje part - installatören snarare än Bygghemma - men återigen har Bygghemma valt att sätta upp sitt system på ett sådant sätt att detta blir utfallet för mig som kund. Man hade kunnat ansluta fler hantverkare, i grund och botten är det en lönsamhetsfråga som jag förutsatte att man hade hanterat vid beställningen och att det pris jag betalade var beräknat utifrån att en installation skulle ske inom en mer rimlig tid. I vart fall borde man vara tydligare vid presentationen av installationserbjudandet.

Även om detta scenario sjävklart inte kan vara representativt för alla tusentals beställningar till Bygghemma, så ville jag varna för hur det kan gå till.

Slutligen ska sägas att jag inte har fått någon återkoppling från Bygghemma än, och det är möjligt att de löser detta strul på ett bra sätt. I sådana fall uppdaterar jag självklart tråden.(y)
Jag tycker inte det verkar som dom lyckats så bra med din leverans så dina klagomål är mycket relevanta och jag kan inget om företaget. Det är också stora fördelar med att kunder som du delar med sig av upplevelserna (y)

Det svåra är att bedöma om det är olycksfall i arbetet i enskilda fall eller om det är ett "dåligt" företag. Man kan ta klagomålen på Älvsbyhus som exempel, finns många, men de är största företaget och samtidigt så finns det oberoende undersökningar som visar att de får höga (högst?) av sina kunder. Själv är jag opartisk (eller nästan motståndare) då jag sålt hus åt 2 konkurrerande husföretag.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Har själv både ros och ros om ByggaHemma..

Så länge det inte strular är de bra och har till och från riktigt bra priser men man bör kolla dem..
(jämförde tex ett par Hide aLite där det skilde 500:- mot billigare alternativ)

Men det stora riset var när jag beställde en dörr från dem och vid leverans visade det sig att det var en 210cm dörr och inte 200 dörr som var beställt.
Reklamerade direkt och de skulle skicka så fort dörren kom in på lager...
Månader gick och jag började undra vad som händer för nu började de bli akut med att sätta in dörren. Efter många samtal med dem visade det sig att dörren inte fanns i 200-formatet. Men ingen vilja att hitta en lösning på problemet från deras sida fast de hade en produkt som inte fanns på deras hemsida..
Slutade med att DHL hämtade den felande dörren helt plötsligt och jag vände mig annanstans för att få en dörr i rätt dimensioner..

Handlat mycket av dem tidigare men det var sista gången och kan ju säga att det var inte aktuella när jag köpte glaspartier för sexsiffrigt belopp i våras...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag fick hem en takdusch som jag beställde av dem. Det visade sig att ett av duschmunstyckena var defekt och behöver åtgärdas då det var trasigt. Det har nu gått över 5 veckor sen jag felrapporterade och ingen lösning har skett än.
Jag fick dock ett mejl där de säger att de inte glömt bort mig så det är väl åtminstone nånting:crysmile:
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Är också missnöjd med Bygghemma. Beställde en balkongdörr som levererades snabbt, men var omöjlig att stänga efter installation. Vi hade ändå hjälp av en vän som jobbar med att installera fönster och dörrar.
När vi vände oss till Bygghemma skickade de ett par killar från Peab som stannade i fem minuter och sedan påstod (enligt Bygghemma) att dörren var felinstallerad. Vi fick göra åverkan på dörren för att kunna stänga den. Någon månad senare fick vi en faktura från Bygghemma på 3000 kr för killarnas arbetstid. Vi hade inte fått någon information om att någon kostnad skulle debiteras.
De hänvisade till ARN när vi ville diskutera saken.
Vi bestred fakturan och skickade med foton och intyg, installatörens yrkesbevis med mera. Inget svar kom förrän efter någon månad då en ny handläggare plötsligt meddelade att fakturan var krediterad. Den defekta dörren har vi inte orkat bråka mer om, den fungerar nu efter viss åverkan.
 
Allt jag har beställt därifrån har på något sätt blivit fel.
Antingen alldeles för lång leveranstid eller utebliven leverans.

Kundtjänsten är dessutom ett skämt där det är 120 personer för i kö vilket resulterar i en kötid på över 2h i telefon. Mail svarar de väldigt godtyckligt på och gamla ärenden verkar de inte bry sig om utan man får regga ett nytt ärende med samma fråga för att de ska bry sig om att svara...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Jag ramlade in i den här tråden och kunde inte påminna mig om att jag hade blivit missnöjd på något sätt de gånger jag beställt från Bygghemma, så jag kollade mailhistoriken och upptäckte till min förvåning att det inte verkar gå att se VAD man har köpt via dem.

Massor med leveransbesked och tack för beställningar osv, men ingen information om vad jag köpt. Istället är det länkar till olika ordernummer på deras webb, där det bara står "Order xxxxx är avslutad".

Så just nu är jag inte heller sådär supernöjd...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.