En uppdatering:

Det luktar ff i hallen. Är säker på att vi inte inbokat oss.

Företaget som gjorde renoveringen av syllarna och bytte till stålsyllar var ute i fredags, han tyckte ocksåatt det luktade. Hans förslag var att täta hålen som nu är öppna i väggarna för att eldoser och uttag är borttagna för att det ska bytas. Att det kunde komma in i elrören? Jag är ju inte byggkunnig, men tyckte det lät konstigt...

Ringde mannen som gjorde besiktningen här och konstaterade skadan. Han var här. Kände lukten även utanför huset vid entrén på framsidan, och även inne vid entrén. Hans bästa förslag var att ta bort isolering och gips på dessa 4 m som inte var bytta.

Så, nu är 45 cm gips nerrivet från väggen på denna del i hallen vid stengolvet där syllarna byttes utifrån. Gips borta och isolering borta. Han rekommenderade att ta bort 20 cm och att detta ofta kunde vara ett kvarvarande problem om syllen byttes utifrån. Men att det då finns luktsmittat material kvar. Många av er som svarat har ju också skrivit om det. Så nu chansade vi inte utan har tagit bort alltså 45 cm. När vi rev bort detta var det ingen uppenbar lukt man kände. Är det kanske bra? Eller dåligt tänker jag, för då kanske det inte kommer här ifrån? Nu står det och luftar, och vi känner lukten. Nu efter någon dag känner jag det nästan mer även i vardagsrummet. Besiktningsmannen kände inget i vardagsrummet där syllen är bytt från insidan.

Man set att nedre delen av asfaboarden är bytt, och nedre del av reglar. Har snickare som ska göra jobbet. Men planen är att ta bort asfaboarden (ingen uppenbar lukt här heller) och byta till utegips, sen ny isolering och gips.

Andra tips??? Vg se bild.
 
Asfaboarden kvar.
 
  • Vägg med borttagen panel som exponerar Asfaboard och reglar, bredvid en kabel på ett tegelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom har bytt en liten bit av nedre regel. Men i gen uppenbar lukt där man stoppar ner näsan här och var i detta...
 
  • Delvis öppen vägg visar isolering och nyligen utbytt nedre regel i en byggnadskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nr 3
 
  • Delvis installerad rörledning med trästöd och isolering vid en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F SaraSallie skrev:
Bild nr 3
Tyvärr måste jag få säga det igen, ni "famlar" i mörkret och behöver professionell hjälp med; -vad är de som luktar och var kommer det ifrån. Jag skickar dig ett PM på en kontakt som kanske kan hjälpa er.
 
  • Gilla
fv18
  • Laddar…
Har ni haft möjlighet att lukta på en nyblottad asfaboard?
Detta är en luktkälla i hus ifrån slutet av 50-talet till slutet av 70-talet.
Dom hus som inte får in lukten har balans i ventilation = självdrag, otäta dörrar och fönster vilket gör att lufttryck alltid är lika inne som ute.
Men när man börjar renovera så rubbar man balansen och får undertryck i huset, nu letar sig lukten in i huset och smittar allt.
Jag har själv råkat ut för det, bor i ett 60-tals hus, råkade slå ett hål på ytterklädselen en eternitskiva, något dygn senare luktade det hemskt i rummet innanför! Efter att lagat skadan diffusionstätt så tog det någon månad för lukten att försvinna.
Ett prov på asfaboard togs och lades i en plastpåse, det luktade ut genom plasten!
Så det räckte med att rubba tryck balansen i väggen för att lukten av asfaboard skulle leta sig in.
 
Vi bytte syll på vårt 70-talshus (LB-hus) för drygt 20 år sedan. Huset har krypgrund och kondensplasten på marken var i oordning och den därmed förhöjda fuktigheten från den blottade marken gjorde att doften vandrade ut från syllen och kröp in i huset.
Under syllbytet gick det inte att vara i huset. Doften var outhärdlig. De borttagna syllbitarna låg på gräsmattan framför huset och väntade på bortforsling och spred stank i hela kvarteret. Under ca tre veckor efter syllbytet var det fortfarande jobbigt att vistas i huset. Doften hade fastnat i alla möbler, textilier, tapeter, mattor etc. Det var sommartid och första åtgärden var att ha riktigt god ventilation genom att ha fönster öppna. Sedan drog jag bort alla tätningslister på fönstren.och efterhand som månaderna gick så blev luften bättre och bättre i huset. Det tog väl kanske ett år innan doften var nästan helt borta. Hade man känt till ozonbehandling då, så hade man naturligtvis gjort detta då. Nu drygt 20 år senare kan man förnimma doften svagt om man varit borta någon vecka och huset varit tillbommat men när man vädrar försvinner det snabbt. Inga besökare (utom en med synnerligen känsligt luktsinne) märker detta då vi använder huset normalt. Likväl kommer jag att köpa en ozon-apparat för att få bort den sista svaga doften som aldrig riktigt gått ur.
Kontentan är att doften från syllen sitter fast i allt annat i huset och att det krävs lång tid eller många ozonbehandlingar (med jämna mellanrum) för att få bort den sista doften.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Är nyfiken på hur det gick för er. Fick ni löst luktproblemet till slut?
 
Hej.

Kan mycket väl finnas kvar lukt i huset, med största sannolikhet. När man byter syllar så tar det inte bort partiklar som vandrat genom huset i... 50 år? Ni måste även ozonbehandla ett par gånger, försök låta ozonet komma åt överallt, alla rum. Gör det iaf 2-3 gånger.

Golvkonstruktion: Vi hade tryckta syllar, ingjutna reglar, isolering mot platta. (Allt klart med fläkt)
Yttervägg: Isolering mot tegel (ingen luftspalt), Asfaboard som stank, isolering stank, den mot tegel och den mellan reglar, det var någon slags ångspärr som jag aldrig sett förut. Men inget var tätt, det tog sig lukt in utifrån teglet genom äckel isolering mot tegel in i boendemiljön.

Kvarvarande lukt som sitter i allting försvinner inte på en gång, kan ta flera år tyvärr.
Vi har varit i samma situation, jag är nojig, jag läser, frågar, tar reda på mycket. Vilket är bra!

Skillnaden blev enorm när vi tog ut allt och bytte golvkonstruktionen, men lukten fanns kvar. Vi gav det 6 månader och den var fortfarande kvar, från en lukt på 10/10 (för mig, känslig) till 3/10 efter golvkonstruktionen.

Jag började kolla ytterväggar och vi rev även där, ändå ut mot teglet. Dom glömde visst sätta luftspalt mot tegel när dom byggde huset också xD. En snickare anlitades som satte tillbaka nytt och gjorde rätt den här gången, med en luftspalt, tätt så inget ska ta sig utifrån in.

Allteftersom vi rev sovrum så kontakade jag Ocab som ozonbehandlade rummen var för sig, jag rev även då ner gammal innertak (2cm tjock poröst) som sugit åt sig massor av lukt. så råspontet även det fick andas och ozon.

När detta var klart, ju närmare man kom slutet ju mindre luktade det, när allting tillslut var färdig installerades 4st tilluftsventiler, där jag själv satte fogskum på utsidan så det inte skulle smita in lukt via luftspalt, och latexfog på insidan. Nu när folk är förbi, är det ingen som känner nånting, jag är väldigt känslig och väldigt kritisk så jag luktar varje gång man är borta och kommer hem... Känner inget av den lukt vi en gång hade. Men jag lovar att det sitter kvar ändå, någonstans, och det kommer ta tid innan allt lagt sig och försvunnit. Men finns inget i våra kläder efter detta är gjort.

Känner dock i våran nybyggda 2017 ekonomidel lukt från vinda och typ plastmatta xD Byggt 2017... herregud.

Jag skulle dubbelkolla yttervägg, riva innertak, för denna lukt sitter i ALLTING.
Så gör ett par ozonbehandlingar i hela huset med alla kläder, soffor, sängar.

Kan lukten ta sig in, kan lukten ta sig ut, men det tar lite tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
andost och 1 till
  • Laddar…
Mjölsered Mjölsered skrev:
Tyvärr måste jag få säga det igen, ni "famlar" i mörkret och behöver professionell hjälp med; -vad är de som luktar och var kommer det ifrån. Jag skickar dig ett PM på en kontakt som kanske kan hjälpa er.
Bara man inte litar på en enda, man ska lyssna på många. Hade jag lyssnat på alla "experter" hade vi stått med samma problem, utan pengar att renovera.

Man ska lita på sig själv, kolla allting man kan själv, läsa, lära känna äldre snickare är ett stort +. Man ska älta och fundera länge innan man spenderar pengar. Så allting blir korrekt.
Men ja, experter har massor av tips så man tar sig vidare från början.
 
En stark stickande kemisk lukt i hus byggda från mitten av 50 tills slutet av 70 talet är nästan alltid luften från en av 3 tillverkare av asfaboard, en tretex skiva indränkt i bitumen (råolja) den luktar förfärligt än i dag och det avtar aldrig fast det gått mer än 60 år. Typiskt är att det luktar mer när solen värmer en vägg samtidigt som man står utomhus på läsidan av huset. Vinden skapar ett undertryck på läsidan så lukten känns utanför huset. Samtidigt får man ett övertryck på vindsidan av husets väggen som trycker in lukten i huset.
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Michael8418 Michael8418 skrev:
Hej.

Kan mycket väl finnas kvar lukt i huset, med största sannolikhet. När man byter syllar så tar det inte bort partiklar som vandrat genom huset i... 50 år? Ni måste även ozonbehandla ett par gånger, försök låta ozonet komma åt överallt, alla rum. Gör det iaf 2-3 gånger.

Golvkonstruktion: Vi hade tryckta syllar, ingjutna reglar, isolering mot platta. (Allt klart med fläkt)
Yttervägg: Isolering mot tegel (ingen luftspalt), Asfaboard som stank, isolering stank, den mot tegel och den mellan reglar, det var någon slags ångspärr som jag aldrig sett förut. Men inget var tätt, det tog sig lukt in utifrån teglet genom äckel isolering mot tegel in i boendemiljön.

Kvarvarande lukt som sitter i allting försvinner inte på en gång, kan ta flera år tyvärr.
Vi har varit i samma situation, jag är nojig, jag läser, frågar, tar reda på mycket. Vilket är bra!

Skillnaden blev enorm när vi tog ut allt och bytte golvkonstruktionen, men lukten fanns kvar. Vi gav det 6 månader och den var fortfarande kvar, från en lukt på 10/10 (för mig, känslig) till 3/10 efter golvkonstruktionen.

Jag började kolla ytterväggar och vi rev även där, ändå ut mot teglet. Dom glömde visst sätta luftspalt mot tegel när dom byggde huset också xD. En snickare anlitades som satte tillbaka nytt och gjorde rätt den här gången, med en luftspalt, tätt så inget ska ta sig utifrån in.

Allteftersom vi rev sovrum så kontakade jag Ocab som ozonbehandlade rummen var för sig, jag rev även då ner gammal innertak (2cm tjock poröst) som sugit åt sig massor av lukt. så råspontet även det fick andas och ozon.

När detta var klart, ju närmare man kom slutet ju mindre luktade det, när allting tillslut var färdig installerades 4st tilluftsventiler, där jag själv satte fogskum på utsidan så det inte skulle smita in lukt via luftspalt, och latexfog på insidan. Nu när folk är förbi, är det ingen som känner nånting, jag är väldigt känslig och väldigt kritisk så jag luktar varje gång man är borta och kommer hem... Känner inget av den lukt vi en gång hade. Men jag lovar att det sitter kvar ändå, någonstans, och det kommer ta tid innan allt lagt sig och försvunnit. Men finns inget i våra kläder efter detta är gjort.

Känner dock i våran nybyggda 2017 ekonomidel lukt från vinda och typ plastmatta xD Byggt 2017... herregud.

Jag skulle dubbelkolla yttervägg, riva innertak, för denna lukt sitter i ALLTING.
Så gör ett par ozonbehandlingar i hela huset med alla kläder, soffor, sängar.

Kan lukten ta sig in, kan lukten ta sig ut, men det tar lite tid.
Ja det där med isolering direkt mot tegel och asfaboard innanför känns igen, samma problem som vi hade...
 
S senap skrev:
Vi bytte syll på vårt 70-talshus (LB-hus) för drygt 20 år sedan. Huset har krypgrund och kondensplasten på marken var i oordning och den därmed förhöjda fuktigheten från den blottade marken gjorde att doften vandrade ut från syllen och kröp in i huset.
Under syllbytet gick det inte att vara i huset. Doften var outhärdlig. De borttagna syllbitarna låg på gräsmattan framför huset och väntade på bortforsling och spred stank i hela kvarteret. Under ca tre veckor efter syllbytet var det fortfarande jobbigt att vistas i huset. Doften hade fastnat i alla möbler, textilier, tapeter, mattor etc. Det var sommartid och första åtgärden var att ha riktigt god ventilation genom att ha fönster öppna. Sedan drog jag bort alla tätningslister på fönstren.och efterhand som månaderna gick så blev luften bättre och bättre i huset. Det tog väl kanske ett år innan doften var nästan helt borta. Hade man känt till ozonbehandling då, så hade man naturligtvis gjort detta då. Nu drygt 20 år senare kan man förnimma doften svagt om man varit borta någon vecka och huset varit tillbommat men när man vädrar försvinner det snabbt. Inga besökare (utom en med synnerligen känsligt luktsinne) märker detta då vi använder huset normalt. Likväl kommer jag att köpa en ozon-apparat för att få bort den sista svaga doften som aldrig riktigt gått ur.
Kontentan är att doften från syllen sitter fast i allt annat i huset och att det krävs lång tid eller många ozonbehandlingar (med jämna mellanrum) för att få bort den sista doften.
UPPFÖLJNING:
Nu har jag kört med ozonmaskinen och den gäst som hade extremt bra luktsinne märkte inget vid senaste besöket. Det känns som att det är samma principer som när man skall sanera efter innerökare.
1. Byta källan till doften dvs ta bort syllen resp. slänga ut den som röker :)
2. Byta material som är lätt att byta och då speciellt material som har förmåga att lagra doft, som t.ex. plastmattor, etc.
3. Ha god ventilation
4. Ozonsanera lite då och då.
---
Har man torpargrund så skall man naturligtvis köra ozonbehandling där också (täta alla ventiler under tiden).
Man måste dock komma ihåg att en ozonbehandling går ju inte ända in i väggen så man måste upprepa denna behandling igen när man märker att doften arbetat sig in i huset igen.
 
  • Gilla
Mattebj och 2 till
  • Laddar…
F fv18 skrev:
Hej,

Vi har köpt ett hus byggt -73. Vid besiktningen framkom det att lukten som fanns i huset berodde på tryckimpregnerade syllar, fanns förhöjd fukthalt i syllarna, och pga den ”kemiska” lukten från de tryckimpregnerade syllarna kunde mögel ej uteslutas. Huset är ca 135 m2, 1 1/2 plan. Vi fick ner priset på huset och köpte det efter mkt om och men. Bodde kvar i vårt gamla boende under två månader då ett känt byggföretag renoverade här hemma. Plattan är sanerad, flytspackel, ventilerat golv med platonmatta, stålsyllar och nya reglar och golv. Dessutom är alla ytor så som tak, balkar,fönster, dörrar, väggar målade eller bytta. Nytt kök insatt. Syllbytet gjordes inifrån, utom på en del där det ligger ett gammalt stengolv. Har finns det ff kvar ca 0,5 m tryckimpregnerad syll, då den inte gick att komma åt utan att renovera toaletten och ta bort stengolvet i hallen. Byggföretaget som utförde renoveringen trodde inte att den skulle orsaka problem, men när vi ska renovera hall/badrum så kan den bytas. Men just här tycker jag inte att det luktar. Till huset tillkommer en ”ekonomidel” på ca 45 m2, här finns garage, tvättstuga och ett extrarum. Grunden här är platta på mark. I tvättstugan plastmatta, och i extrarummet en gammal heltäckningsmatta som vi nu ska riva ut, och hyra en golvslipning låta lufta och se vad som händer. Men här luktar det egentligen inte så mkt. Men trots denna omfattande renovering i huvuddelen av huset så är det någon lukt som stör... vi känner den, min sambo mer då han är iväg på jobbet, våra föräldrar känner nåt också. Jag har frågat två kompisar som jag bett svara ärligt, och ingen av dom känner nåt i mina kläder när vi varit iväg. Vi har köpt en ozonair maskin som behandlar. Den har vi igång i enonomidelen på natten och stänger in till huset. Har läst att om det luktar badhus 2 dagar på rad efter användning så är det ok, det luktar badhus. Men någon lukt stör mig... på besiktningen framkom inga problem i denna ekonomidel, och byggföretagets rekommendation var att avvakta syllbyte av denna ekonomidel (det skulle isf göras utifrån). Men nu är jag ändå rädd, efter att vi har flyttat hit att nåt luktar (våra möbler kan inte vara luktsmittade då vi inte tog hit saker förrän efter syllbyte var klart).

Är det någon som har erfarenhet av byte av tryckimpregnerad syll inifrån. Försvann lukten direkt efter eller tog det tid? Snälla ni som gjort detta stora arbete i era hus, berätta hur det var efteråt! Nu är det 3 veckor sedan dom blev klara här.

Jag tycker jag känner ngn lukt (vet ej vad) precis när jag kommer in i huset. Men sen vänjer ju näsan sig... sen är det också nåt som luktar i ekonomidelen/tvättstugan/extrarummet, känner det om dörren dit är stängd dagtid, när jag isf öppnar och går in.

Andra förslag på vad vi kan göra? Jag vill inte dölja någon lukt utan behandla orsaken... Men just nu är pengarna helt ärligt slut då allt kostar mer än förväntat...

Någon som har erfarenhet av ozonair? Jag är rädd för att den döljer en äcklig lukt, och att problemet finns kvar...?

Så många som verkar ha problem med dålig lukt i hus. Hur tänker ni? Usch, jag är rädd för att någon ska säga att vi luktar, eller inte vill komma hem till oss... för visst kan man känna när man är på bio, IKEA, åker buss mm om någon har mögel/tryckimpregnerad dålig syll hemma...?

Snälla, tar tacksamt emot förslag, tankar och idéer på vad vi mer kan göra!
Mögel o rötskada beror på något ta reda på det då även tryckvirke ruttnar mögellukt i käder går inte ventilera bort ta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.