Närbild på en kromad duschblandare med synliga vattendroppar och delvis reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad duschblandare och termostat på svart kakelvägg, med synliga duschslang och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en dusch med väggmonterad duschblandare och stort takduschhuvud mot mörka kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avmonterad termostatdel till duschblandare som möjligtvis är defekt, liggande i en vit handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen duschblandare utan ratt som visar inre termostruktur mot en kaklad vägg, med duschslang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Finns det någon här inne som på bilden kan avgöra vilken duschblandare jag har, samt vilken thermostat jag har?

Troligtvis har thermostaten gått sönder, och jag behöver köpa en ny (se bild)

Det ”svajjar” mellan varmt och kallt och det blir aldrig riktigt någon värme.


Tacksam för tips!

Med vänlig hälsning, jesper
 
E du säker på att det är en Mora, tycker det ser väldigt mycket ut som en tapwell
 
  • Kromad duscharmatur med takdusch och handdusch från Tapwell, visad på en smartphone.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grymt, den är ju identisk! Titta på en av bilderna och zooma in så ser du märket Mora på sidan som sitter mot väggen.

Hmm.. konstigt
 
Fast det är ju blandarbrickan, skulle tro det e twm7200.
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Krilleman
Stirra dig inte blind på blandarfästet! ;)
 
  • Gilla
runjes02
  • Laddar…
Aha, nu fattar jag. Fästet ingår inte i tapwell, så förmodligen har ägaren innan köpt det separat någonstans. Haha, fan va dum jag känner mig. Är det något jag behöver tänka på när jag byter termostaten? Eller Finns det några finjusteringar man behöver känna till?
 
ullberg
Att det står mora på väggfästet betyder inte automatiskt att blandaren är en mora / MA , men det utesluter inte heller en mora... kan vara exv en tapwell, men även mora har design åt det hållet, ffa inxx och mmix ser ut typ så där (tror det fanns en mmix som var mer rak än de som är mer vanliga). Dock är jag själv lite tveksam till att det är en mora, på en av bilderna ser det ut som att det sitter en skruv på toppen (sidan) av vredet och det kan jag inte påminna mig själv att jag sett på någon mora.

Det finns ingen annan märkning på själva blandaren?

/U

Edit: medan jag skrev kom ung samma budskap fram...
 
Ok tack!

den enda märkningen är den som sitter på fästet. Men det är ju skrämmande likt en tapwell modell enligt tidigare svar.
 
BirgitS
Tapwell brukar ha en liten logga på sina saker, sen lär de ha en bra kundtjänst också.
 
Hand håller en nyinstallerad termostat framför ett badkar, synlig baksida med anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad termostat i en dusch med vattendroppar synligt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

jag köpte ny termostat och installerade men det blev ingen förbättring. Det är varmt vatten de första 30 sek, sen går det tillbaka till ljummet eller kallt. Vad kan annars vara fel förrutom den? Jag blir galen!

bifogar bild på nya termostaten när den är installerad.

tacksam för hjälp igen!

Nyligen installerad termostat på en dusch med uppvisade vattenledningar och svart kakelbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Blir det så på samtliga tappställen?

blandningsventilen?
 
Det är enbart i duschen. Alla andra ställen fungerar problemfritt!!! Hur fan är det möjligt??

kan det vara inloppet av varmvatten till blandaren som är igensatt av någon sjuk anledning?
 
A
Har den blandaren fungerat bra tidigare?
 
Ja absolut! Den har fungerat bra tidigare
 
BirgitS
runjes02 runjes02 skrev:
kan det vara inloppet av varmvatten till blandaren som är igensatt av någon sjuk anledning?
Har du känt efter hur temperaturen på inloppet till blandaren beter sig?
 
  • Gilla
Johanthorner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.