hej!

vi ska byta bänkskiva i köket men har stött på lite problem, våran bänkskiva är 371cm lång och vi vill ha bänkskiva i valnöt. verkar inte så lätt att få tag i till rimliga summor men vi hittade ikeas KARLBY fanerskiva vilket skulle kunna passa oss.

problemet är att skivorna finns bara i 186cm och 246cm längder vilket gör att vi måste ha en skarv.. (måttbeställd skulle den kosta 5000kr MER än 2st längder..)

nu är frågan, vart och hur skulle ni lagt skarven? snyggast tror jag att det skulle bli om vi körde skarven vid spishällen (hel 246cm + kapad bit) men hur hållbart blir det och hur utför man skarven?

alternativ två är att köra på två kortare skivor (186 + 186cm) men då blir skarven mitt i bänken..

hur hade ni gjort för att få skarven så bra som möjligt?

Ritning av köksbänk i valnöt faner med längderna 186cm och 246cm, inklusive diskho och spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade sparat ihop lite pengar till så jag slapp skarv överhuvudtaget. Hur den än skarvas så kommer det bli utsatt för fukt eller se konstigt ut.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Hade sparat ihop lite pengar till så jag slapp skarv överhuvudtaget. Hur den än skarvas så kommer det bli utsatt för fukt eller se konstigt ut.
Med två skivor kostar det 3000kr, måttbeställd 8000kr känns inte rimligt någonstans att betala så mycket extra för att få en hel skiva..
 
  • Gilla
STA
  • Laddar…
Bänkskiva av trä med diskho i blir inte bra. Stor risk för att fukt går ned och skadar skivan. Satsa på diskbänk av metall och bänkskiva för resten av väggen.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Bänkskiva av trä med diskho i blir inte bra. Stor risk för att fukt går ned och skadar skivan. Satsa på diskbänk av metall och bänkskiva för resten av väggen.
Inga problem om man gör det rätt. Har haft min i 10 år utan problem. Vanligare i lgh att laminat av olika typ reser sig vid skarv mot diskbänk.
 
  • Gilla
zzoink
  • Laddar…
V vanpire skrev:
Bänkskiva av trä med diskho i blir inte bra. Stor risk för att fukt går ned och skadar skivan. Satsa på diskbänk av metall och bänkskiva för resten av väggen.
NEJ NEJ NEJ.. Tänker verkligen inte ha 70-tals känslan tillbaka i huset :surprised: självklart finns risken att fukten går ner men monterar man det rätt och inte badar bänkskivan så är det minimal risk.. diskhon är 73x44 så borde inte vara några problem att hålla vattnet i den (y)

Men tack för omtanken iallafall.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Nu var ju detta verkligen inte svar på din fråga, men jag undrar vad ni har för skiva idag? Håller nämligen med föregående talare om att rostfritt är bättre. Vi har ett Ballingslövs-kök från 2001 i oförskämt bra skick, inte ekonomiskt försvarbart att byta ut men OM/NÄR vi byter ut det så ska vi definitivt byta ut "Perstorpsplattan" mot helt rostfri diskbänk. Helt värdelöst att inte kunna ställa ifrån sig varma kastruller eller slabba med vatten utan att torka maniskt efteråt.

Och som svar på en av dina frågor: skarvar du vid spisen så blir det ju ingen hel skarv utan bara en liten bit ovanför och under spisen. Sen hur man gör för att få det tätt och snyggt (vilket jag utgår ifrån att man kan 2020 när man kunde skicka folk till månen 1969...) överlämnar jag åt kunniga att svara på. Lycka till med köket! :D
 
Rickard.
Skarven lägger du som ovan föreslog precis vid hällen, biten till vänster avslutas rak och biten till höger görs som ett U.

Det kan krävas lite genomtänkta förstärkningar men det är sånt man löser när man ser det.

Man kan använda skarvbeslag om man vill men det kräver en del jobb att få dit.
 
Jag hade nog skarvat på båda sidor om hällen. Monterat hällen i en mer fettålig skiva än en träskiva.
Själv har jag satt blank grantitklinker på hela den gamla bänkskivan. eklist med svart betslack på framkanten och svart MS-polymer lim i skarvarna.
Oömt och en billig lösning för att fräscha upp köket, det har fungerat fint i snart 15 år.
Kök med mörka träskåp och grantitklinker på bänkskiva, integrerad spishäll, röd gryta och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksbänk med blank granitklinker och eklist med svart betslack på framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kök med blank granitklinkers ovanpå bänkskiva, knivlist, bestick i behållare och spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jimtho och 1 till
  • Laddar…
Off topic tips, med risk för att bli dumförklarad: Åk till div bygghandlar och se vad som erbjuds. Har vid två tillfällen köpt bänkskivor på Bauhaus till just IKEA-kök för att slippa skarva. Då fanns det några laminatskivor i längder över 4m en flukt där kan kanske löna sig
 
F Freee123 skrev:
Off topic tips, med risk för att bli dumförklarad: Åk till div bygghandlar och se vad som erbjuds. Har vid två tillfällen köpt bänkskivor på Bauhaus till just IKEA-kök för att slippa skarva. Då fanns det några laminatskivor i längder över 4m en flukt där kan kanske löna sig
Jag funderade faktiskt på att åka runt lite, när man kollar internet verkar det svårt att hitta 4 meters skivor i valnöt.. men kanske går att lösa på plats i butik (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.