Behöver ingen husjord längre med den andra billaddaren jag fick hem i dag
Så jag känner mig ganska lungn med detta just nu... Å som jag skrev tidigare så har jag testat
och både inverten och jordfelsbrytare löser ut..Fast du påstår att det inte skulle göra det...
 
uffeulander uffeulander skrev:
Alltså bara jord ihopkopplad med nolla
Tack för det. Det förklarar det märkliga symptom vi sett med husjorden. Nånting annat vara alltså på tok med din första inverter. Kanske gjorde husjorden den mindre "störig". Din nya inverter har du väl bara pluggat stickproppen i, för du väl inte gjort några specialkopplingar av skyddsjorden?

Att din JFB i den fast elcentralen löser vid fel på utsidan invertern behöver redas ut för så ska det inte vara. Det kan bara ske vid en felkoppling och flera jordpunkter. Men förhoppningsvis har du inte detta problem med den nya invertern.
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
Om (vilket inte är osannolikt) garaget är matat med TN-C (4-ledare) skulle det kanske kunna bli lite lustiga fenomen med strömvägar vid olika överledningar.

Om vi skall diskutera detta vidare föreslår jag att vi slutar tala om "nollan" som benämning på 2 olika neutralledare, och "fasen" som ... Det blir bara missuppfattningar.

Från elverket, via centralen i garaget kan det väl få komma matande fas och nolla - det är vedertagna benämningar.

Men kalla parterna från invertern för L1 och L2 för att hålla isär (ja, jag inser att även från centralen kan man använda dessa beteckningar, men i denna diskussionen, här och nu, kan vi ha den definitionen).

Jord är endera från lokalt jordtag, från elänätet, eller båda dessa - sammankopplade (samjordning).

Invertern kan endera vara
* flytande, dvs utan jordkontakt - det blir då ett IT-nät
* stumt jordad i ena parten (säg: L2) - det blir då ett TN-nät
* mittpunktsjordad - det blir också ett TN-nät, men närmast av 2-fastyp,

Jordtaget bör i vilket fall vara lokalt för detta lokala nät. Jordningen skall ses ganska mycket som en potentialutjämning med de saker som är beröringsbara och finns i systemets närhet. Exemplevis marken.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack för det. Det förklarar det märkliga symptom vi sett med husjorden. Nånting annat vara alltså på tok med din första inverter. Kanske gjorde husjorden den mindre "störig". Din nya inverter har du väl bara pluggat stickproppen i, för du väl inte gjort några specialkopplingar av skyddsjorden?

Att din JFB i den fast elcentralen löser vid fel på utsidan invertern behöver redas ut för så ska det inte vara. Det kan bara ske vid en felkoppling och flera jordpunkter. Men förhoppningsvis har du inte detta problem med den nya invertern.
Hej Nej jag har ingen ny inverter utan det var en annan elbilsladdare jag fick hem en som på bilden..Så det är med den som jag laddar bilen just nu..Detn är ställbar från 6-8-10-och13 amp och det är den här laddaren som jag inte behöver husjord för att funka Men Jag vill ju hels bara stoppa i min laddare i invvertern utan att bygla nolla med jord.Verkar inte finnas så mycket information om detta... Antar att dom som säljer invertrar typ avråder att använda inverter för detta endamål då man inte vet om det kommer att funka..Det är dock lite skummt att det endå finns ett jordat utag på nästan alla invertrar ?
 
  • Elbilsladdare med reglerbar strömstyrka och vanlig kontakt samt typ 2-kontakt för laddning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Soltorp40 skrev:
Om (vilket inte är osannolikt) garaget är matat med TN-C (4-ledare) skulle det kanske kunna bli lite lustiga fenomen med strömvägar vid olika överledningar.

Om vi skall diskutera detta vidare föreslår jag att vi slutar tala om "nollan" som benämning på 2 olika neutralledare, och "fasen" som ... Det blir bara missuppfattningar.

Från elverket, via centralen i garaget kan det väl få komma matande fas och nolla - det är vedertagna benämningar.

Men kalla parterna från invertern för L1 och L2 för att hålla isär (ja, jag inser att även från centralen kan man använda dessa beteckningar, men i denna diskussionen, här och nu, kan vi ha den definitionen).

Jord är endera från lokalt jordtag, från elänätet, eller båda dessa - sammankopplade (samjordning).

Invertern kan endera vara
* flytande, dvs utan jordkontakt - det blir då ett IT-nät
* stumt jordad i ena parten (säg: L2) - det blir då ett TN-nät
* mittpunktsjordad - det blir också ett TN-nät, men närmast av 2-fastyp,

Jordtaget bör i vilket fall vara lokalt för detta lokala nät. Jordningen skall ses ganska mycket som en potentialutjämning med de saker som är beröringsbara och finns i systemets närhet. Exemplevis marken.
Okej då har jag en inverter med flytande, dvs utan jordkontakt - det blir då ett IT-nät
Och då är det enda jag kan göra då är att skaffa en egen jord till detta sytsem?
 
uffeulander uffeulander skrev:
Hej Nej jag har ingen ny inverter utan det var en annan elbilsladdare jag fick hem en som på bilden..Så det är med den som jag laddar bilen just nu..Detn är ställbar från 6-8-10-och13 amp och det är den här laddaren som jag inte behöver husjord för att funka Men Jag vill ju hels bara stoppa i min laddare i invvertern utan att bygla nolla med jord.Verkar inte finnas så mycket information om detta... Antar att dom som säljer invertrar typ avråder att använda inverter för detta endamål då man inte vet om det kommer att funka..Det är dock lite skummt att det endå finns ett jordat utag på nästan alla invertrar ?
Har du testat denna nya direkt utan några hopkopplingar eller då ev motstånd som tidigare? Har du tur är det en variant som inte är lagd efter US-kravet med kontroll < 75 kohm mot PE på nätsidan. Kanske även en som är bättre byggd sett till att fungera i sin elmiljö så du inte behöver "husjord" eller jordtag (det ska du inte hålla på med ändå här).

Tråden har tyvärr då och då blivit förvirrande och lämnat dina enkla ursprungliga frågor. Kan du som sagt klara dig med ett motstånd i häradet 22-47 kohm som sammankoppling behöver du inte ligga sömnlös över den lösningen bara sladdar/adaptrar är omöjliga att använda i andra sammanhang. På en bild såg det ut som att du hade en stickpropp av brittisk typ det går ju bra med den i ena änden och ett vanligt schuko i andra där ev kopplingar kan göras. Och även den rena byglingen behöver inte vara omöjlig det kräver bara som tex Pen var inne på tidigare lite analys av hur omformaren är byggd, med rätt svar där är den lösningen också oproblematisk men ska vara sista alternativ.
 
Hej Hopp!
Jo det har blivigt lite rörigt.. Men så här är det så långt... Med den nya elbilsladdaren behöver jag ingen husjort för att det ska funka med fortfarande måste jag bygla ihop nolla till jord då laddaren självklart har ett jordad stickpropp..På invertern är det som du skrev ett brittisk utag som jag har bytt ut mot ett vanligt schuko utag och då märkte jag att det inte fanns någon sladd som var koppat till jord på utaget utan bara 2 sladdar som gick till utaget L och N alltså har invetern flytande jord som soltorp 40 skrev. Så jag antar att man får slå ner ett jortspett och ta jorden därifrån så man kan ta bort byglingen mellan nolla och jord så som det är kopplat i dag?
 
Det är inte alls säkert att du kan ta bort byglingen om du slår ner ett jordspett. Den jordkontroll som GK beskrivet för vissa marknader (med polariserad kontakt) kan mycket väl ske så enkelt att den mäter att ingen spänning finns mellan nolla och jord (har själv en utrustning som jag råkar ha schema till som har en marknadsberoende modul som mäter precis så).

Din laddbox eller snarare laddaren i bilen har med största sannolikhet ett nätfilter som - om inte jorden är sammanbunden med nolla på något sätt utanför - kommer att skapa en spänning på ungefär 115V mellan nolla och jordtåten - detta oavsett spett eller ej. Jordtåten kommer egentligen inte att "flyta" i förhållande till nolla och fas. Denna "mittspänning" kan mycket väl detekteras som ett fel. Det är till och med så att dess existens i princip kan vara en väsentlig del av själva detekteringsprincipen.

Allt beror på dels din inverter dels din laddbox, dels laddaren.

Men prova tycker jag att du ska göra i varje fall. Vi vet som sagt ganska lite om just dina komponenters lösningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.