Hej!

Har borrat ett hål i fasaden där vår urinseparering leds ut till en behållare. Nu är hålet för stort för röret i sig och jag hade gärna tätat den här historien innan saker och ting börjar bona in sig bakom fasaden. Vad ska jag använda att täta med? Att det ser bra ut är inte så noga då det är på baksidan av huset, men jag vill ju inte få in någon fukt eller så förstås.

Tacksam för alla svar!
 
  • Flexibelt svart rör som går igenom ett för stort borrat hål i en rödmålad träfasad, med synlig isolering och gräs nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax2
Z ZeroKnowledge skrev:
Hej!

Har borrat ett hål i fasaden där vår urinseparering leds ut till en behållare. Nu är hålet för stort för röret i sig och jag hade gärna tätat den här historien innan saker och ting börjar bona in sig bakom fasaden. Vad ska jag använda att täta med? Att det ser bra ut är inte så noga då det är på baksidan av huset, men jag vill ju inte få in någon fukt eller så förstås.

Tacksam för alla svar!
Om det är synligt hade jag nog tagit två plåtbitar, bockat ena så den går omlott den utanpåliggande brädan, och sågat in en rund öppning som är precis så stor som rörets smalaste möjliga del, och det i bägge plåtar.

Sedan hade jag skjutit ihop plåtarna och på så sätt fått tätt runt slangen.

Tätningsmassa/fogmassa på baksidan av plåten, dvs. den sidan som sitter mot träet. Sedan möjligen en tunn sträng tätmassa/fogmassa runt slangen också. Sedan målat plåten i samma färg som fasaden.

Är det inte alls synligt, så gör samma sak av trä, det är enklare.

Annars kan man alltid bygga ut som ett "litet tak" över hålet, men då kan du få in möss och råttor istället = mindre bra.

Det ser nämligen såpass stort ut att bara fylla i med någon fogmassa blir nog svårt att få bra.
 
  • Gilla
ZeroKnowledge
  • Laddar…
Fogmassa låter väldigt smidigt! Trodde bara det fanns för inomhusbruk. Tack för ditt fina tips på att täcka för den, men jag tror det blir fogmassa nu och sen i höst bygger jag en låda runt hålet där urinbehållaren kan stå också.
 
Hur stort borrade du hålet? Jag hade nog trätt i ett vitt avloppsrör som fyller hålet och dragit slangen igenom. På så vid har djur svårare att röra sig mellan insida och utsida vägg. Sen kan du täta utrymmet mellan rör och slang med isolering och sätta plåten som tipsades om ovan för att täta.
 
Man kan ju ta något i stil med Tec7/Sikaflex 291i/Biltemas marintätning runt och under eventuellt plåt som folk tidigare nämnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.