Jag håller på att kalkylera till vårat husbygge, men har inte riktig kläm på detta med taket. Takarean har jag fått till runt 165 kvm.

Vad kan man räkna med för kostnad för material till yttertaket? Går det att få materialet för 15 000 kr?

Och vad är det egentligen för material som behövs till ett yttertak (exklusive takstolarna)?

Hittills har jag räknat med följande:

Råspont
Takpapp
Strö- och bärläkt
Takpannor

Behöver man mer saker?
 
Vindskivor, vattbeslag, plåt runt skorsten, ventilationshuvar, stege för sotarn, hängrännor och stuprör kostar lite det också.

Mvh Jante
 
Ok, men vindskivor kan väl inte bli så dyrt?

Ventilationshuv tillkommer iofs, men eftersom vi inte skall ha skorsten så går den plus sotarstege bort.

Stuprör och hängrännor har jag en separat post för.

Men under 20 000 borde väl vara klart rimligt?
 
Det tror jag knappast 15000 för 165 ms blir 90 spänn kvadraten inte troligt snarare runt en 2 hundring nu har jag dålig koll på tegelpriset men ionte går det för under 200 spänn kvadraten iaf..
 
Tveksamt, men jag vet inte hur god kontakt du har med din byggmarknad.

Grovt räknat skulle jag tro 20 plus...

Det märkliga med att bygga hus är att nästan allt blir dyrare än planerat, man tar till för snålt, det blir mer spill än planerat, man glömmer allt smått som klister till pappen, pappspik, ett par extra lådor spik till råsponten osv... :-/

För att inte gå helt in i väggen använder jag pi (3,14) flitigt, allt blir så mycket dyrare och tar så mycket längre tid ;)

Meeeen, den gäller i högre grad vid renovering och tillbyggnad än vid nybyggnation tror jag ;D ;D ;D
 
Totalt pris med papp och hela kittet 400 spänn kvadraten....
 
Räkna med 130:- per kvm för pannor, läkt och papp.
Kan bli billigare om du väljer skitpapp som YAM2000 utan klisterkant och billigare pannor. Pappen (YAM 2000) går sönder jättelätt men kanske duger om taket inte har några hinder och om man är försiktig när man lägger den. (Jag rekomenderar att du använder YAP2200)
Pannorna däremot är det ingen större skillnad på förutom priset.

Du kanske får ned kostnaden till 100:-/kvm om du har tur.

 
Jaja, det var väl det jag misstänkte. Altt blir dyrare än man tror.

Men det är inget mer material som behövs?
 
Glöm ej
nockbräda
takfotsbräda
spik
vattbräda alt vindskivsplåt plus ev spik tillplåt (dyr)
jag lade också en trekantsbräda 50*50 längst ut mot vindskivan under pappen för fallets skull.
Många bäckar små.

Gå in på byggmax och räkna så vet du exakt, tar inte lång stund
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.